ارسال به دیگران پرینت

تهران - ریاض | پیامی که پنجشنبه رد و بدل شد

رضا زندی، روزنامه نگار و تحلیلگر حوزه انرژی در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: پس از سخنان دوستانه زنگنه و شاهزاده عربستان در اجلاس اوپک، مهم است که وزیر نفت بعدی از ظرفیت اوپک برای رفع تنش بین ایران و عربستان و همکاری بین ۲ کشور استفاده کند.

تهران - ریاض | پیامی که پنجشنبه رد و بدل شد

غروب پنجشنبه گذشته پیام مهمی بین ایران و عربستان رد و بدل شد؛ پیامی در ظاهر ساده اما بااهمیت برای بسترسازی‌ بهبود رابطه بین تهران و ریاض. در افتتاحیه صد و هشتاد و یکمین اجلاس وزرای اوپک، جملات دوستانه‌ای بین وزرای نفت و انرژی ایران و عربستان رد و بدل شد که دنیا آن را دید. جلسات اوپک نقش مهمی در پایان برخی از مناقشات سیاسی ایران با همسایگانش داشته است؛ از زمان محمدرضا پهلوی تا دوره هاشمی رفسنجانی.

۱-سال ١٩٧٥ (اسفند١٣٥٣) محمدرضا پهلوی و صدام‌حسین در اجلاس روسای کشورهای صادرکننده نفت در الجزایر شرکت می‌کنند؛ در دوره‌ای که تنش بین تهران و بغداد در ماجرای اروندرود بالا گرفته بود. با وساطت «بومدین»، رئیس‌جمهور وقت الجزایر، مذاکرات شاه  و صدام‌حسین انجام و در جلسه رسمی اوپک، توافق رسمی این دو نفر برای رفع تنش اعلام و با امضای معاهده ١٩٧٥ الجزایر، خواسته بحق ایران در اروندرود به رسمیت شناخته می‌شود. بعد از جنگ تحمیلی ٨ ساله عراق علیه ایران، باز هم اجلاس اوپک بود که کمک کرد غلامرضا آقازاده، وزیر وقت نفت ایران بی حاشیه خبری، پاسخ هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت ایران را به طرف عراقی برساند. شرحش را هاشمی در کتاب خاطراتش آورده است. جلسات اوپک، همیشه برای ایران مهم بوده است؛ چه برای نفتش، چه برای سیاستش.

۲-باور کنید حالا وقت طرح دیپلماسی حل تنش بین ایران و عربستان از طریق اوپک است. اگر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش اعلام کرد که مانعی برای گشایش سفارت ایران در ریاض نمی‌بیند، باید سرنخ پنجشنبه را بگیرد و پیگیری سریع آن را به‌دست وزیر نفت دولتش بسپارد. پنجشنبه چه اتفاقی بین ایران و عربستان در اوپک رخ داد؟

 

زنگنه- عبدالعزیز بن سلمان

۳-صد و هشتادمین جلسه وزارتی اوپک، به پاس ١٦ سال حضور بیژن زنگنه در این سازمان، با پخش مستندی از فعالیت‌های وزیر نفت ایران در اوپک آغاز شد. این مستند را دبیرخانه اوپک، به مناسبت خداحافظی زنگنه از خدمات دولتی ساخته بود. پس از آن زنگنه سخنرانی خداحافظی‌اش را بیان کرد که جملات پایانی‌اش ماجرا را کلید زد. او با گذاشتن عبارت My dear friends (دوستان عزیزم) در ابتدای جمله‌اش، از چند وزیر اوپک تشکر کرد که دومین نفرشان، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی بود. پس از سخنان زنگنه، عبدالعزیز بن سلمان با سخنان دوستانه‌ای به حرف‌های زنگنه واکنش نشان داد: «دوستی با آقای زنگنه راهبردی بوده و خودمان را به اوپک محدود نکردیم و توانستیم موفقیت‌هایی به‌دست آوریم. به دوستی با آقای زنگنه افتخار می‌کنم و افتخار می‌کنم شما من را دوست خود بدانید؛ دوست دارم این دوستی را تا زمانی که زنده هستم ادامه بدهم.»

دقت کنید که این جملات بین ۲ وزیر مؤثر (یکی با ٣٠ سال وزارت و دیگری به‌عنوان فرزند پادشاه) در شرایط تنش‌آلود بین ایران و عربستان طرح شده است. سخنان بیژن زنگنه و شاهزاده عبدالعزیز پوشش رسانه‌ای بین‌المللی زیادی گرفت.

۴-دوره صدارت زنگنه، کمتر از ۲ ماه دیگر تمام می‌شود، اما مهم است که وزیر نفت بعدی از ظرفیت اوپک برای رفع تنش بین ایران و عربستان و همکاری بین ۲ کشور استفاده کند. همین‌جا یک پیشنهاد عملی قابل طرح است. دوره دومی دبیرکلی محمد سینوسی بارکیندو، سال آینده میلادی تمام می‌شود. ایران می‌تواند با نامزدی عربستان برای کسب دبیرکلی اوپک موافقت کند. در عوض از عربستان بخواهد تا از نامزد ایران برای سمت مدیریت بخش تحقیقات بازار (که سمتی کلیدی در دبیرخانه اوپک است و هم‌اکنون در اختیار نماینده عربستان است) حمایت کند. بارکیندو، دبیرکل فعلی اوپک که سابقه طولانی در این سازمان دارد هم می‌تواند به تحقق این سناریو کمک کند. اوپک سکه‌ای است که احتمالا بیشتر یک رویش در رسانه‌ها نمایش داده نمی‌شود. طراحی آن سوی سکه، هنرمندان بازیگر خاص خودش را دارد. سرنخ پنجشنبه مهم بود.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه