ارسال به دیگران پرینت

رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران از اوضاع نابسامان دامداران می‌گوید

دامدار کف خیابان، قیمت شیر، قیمت آب!

روزنامه اینترنتی فراز: دامداران کف خیابان، شیر روی آسفالت، چاقو روی گلوی بره! این است داستان صنعت دامداری کشور ،کاهش شدید میزان بارندگی‌،کشتن بره های ماده‌ مولدبه دلیل خشکسالی،باعث تجمع اعتراضی دامدارن شد با شعار«دامدار ورشکسته دیگه توان نداره»


دامدار کف خیابان، قیمت شیر، قیمت آب!

روزنامه اینترنتی فراز: دامداران کف خیابان، شیر روی آسفالت، چاقو روی گلوی بره! این است داستان صنعت دامداری کشور ،کاهش شدید میزان بارندگی‌،کشتن بره های ماده‌ مولدبه دلیل خشکسالی،باعث تجمع اعتراضی دامدارن شد با شعار«دامدار ورشکسته دیگه توان نداره»

حسین نعمتی، رییس هیات مدیره دامداران درخصوص اوضاع نابسامان دامداران به فراز می‌گوید: «دامداران از روی ناچاری دست به تجمع زدند. محمود واعظی (رییس دفتر رییس جمهوری) ، از مصرف کننده حمایت کرده است و گفته شیر گران نمی‌شود. اما دولت، تولید کننده و مشکلاتش را در نظر نمی‌گیرد. دامداران هیچ حمایتی ندارند و از روی لاعلاجی دست به تجمع و اعتراضی زده‌اند. خیلی از نهاده‌های دامی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. دامداران به شدت زیر فشار هستند.» رییس هیات مدیره دامداران می‌افزاید: «روزهای آخر دولت است و دولت کنونی نمی‌خواهد کشور با گرانی به دولت بعدی تحویل بدهد.»

 

از خشکسالی تا گرانی

 

ایران امسال با یکی از بی‌سابقه‌ترین خشکسالی‌های تاریخ دست و پنجه نرم می‌کند. این خشکسالی منجر به کاهش میزان تولید علوفه و گرانی آن شده است. نبود برنامه‌ریزی برای تامین علوفه مورد نیاز دامداران، و افزایش شدید قیمت آن، سبب شده که دام‌های سبک و سنگین راهی کشتارگاه شوند. گفته می‌شود یونجه و کاه تا بیش از سه برابر نسبت به تابستان سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند. کار به جایی رسیده که دامداران گاه حتی قادر نیستند با قیمت‌های گزاف نیز علوفه مورد نیاز خود را تامین کنند. این کمبودها و گران شدن نهاده‌های تولید شیر باعث شده خواستار افزایش قیمت شیر باشند اما دولت با این درخواست مخالفت کرده است.

در یکی از ویدیوهایی که در توییتر و گروه تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» منتشر شده، دامداران شعار می‌دهند: «یک کیلو کاه یک کیلو شیر» و «دامدار ورشکسته دیگه توان نداره»

یکی از دامداران در تجمع ششم تیر در یزد گفت: «قیمت کاه، زرت، یونجه، واکسن، هزینه کارگر، هزینه حمل و نقل و تمام هزینه‌های که به دامدار تحمیل می‌شود از سال گذشته تاکنون سه تا چهار برابر شده است، اما قیمت شیر و گوشت از پارسال تاکنون افزایش چندانی نداشته است» دامداران معترض در مشهد، کرمان و شیراز شیرها را کف خیابان ریختند. روز یک‌شنبه ۶تیر همچنین جمعی از دامداران استان‌های خراسان رضوی، فارس و کرمان در مقابل ساختمان جهاد کشاورزی مشهد و استانداری در شیراز و کرمان، جمع شدند تا اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنند. آنها خواستار افزایش قیمت شیر و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی شدند.

قیمت شیر، قیمت آب!

به گفته این دامدار در حال حاضر قیمت یک لیتر آب‌ معدنی سه هزار و ۵۰۰ تومان است اما جهاد نمی‌گذارد قیمت یک لیتر شیر که با این همه زحمت تولید می‌شود به شش هزار و ۴۰۰ تومان برسد. این در حالی است که قیمت جو در بازار آزاد، پنج هزار و ۹۰۰ تومان و کنجاله هفت هزار تومان است. سویا هم قطره چکانی به دست دامداران می‌رسد. این موضوع باعث شده دیگر نگهداری دام‌ برای دامداران صرفه اقتصادی نداشته باشد و سن کشتار دام سبک و سنگین کاهش پیدا کند.

 

در طول سال‌های گذشته به دلیل بارش‌های مناسب و وجود مراتع با پوشش گیاهی مطلوب سبب می‌شد تا علوفه مورد نیاز تا حدودی در داخل کشور تولید، تامین و مشکلات حل شود اما در سال جاری علی‌رغم پایدار بودن مشکلات در تامین نهاده‌هایی همچون کنجاله سویا، ذرت و جو، کاهش شدید میزان بارندگی‌ها و خشکسالی حادث شده سبب شده تا مراتع به لحاظ پوشش گیاهی در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشند و عملاً چراگاهی برای چرای دام‌ها وجود نداشته باشد.در همین زمینه ایسنا هم به نقل از ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از کاهش ۴۰درصدی تولید علوفه مراتع به دلیل خشکسالی خبر داده بود. غلامعلی کارگر، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کرمان خشکسالی در استان کرمان را بی سابقه دانسته و گفته است دامداران باید علوفه را گران خریداری کنند و قیمت تمام شده شیر با هر کیلو چهار هزار و ۵۰۰ تومان مصوب ستاد تنظیم بازار همخوانی ندارد.

 

چاقوی روی گلوی بره‌ها!

در همین زمینه علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفته : نگرانی ما در حال حاضر کشتن «بره‌ماده‌»هاست که به نوعی نسل کشی محسوب می‌شود.کشتن بره ماده‌های مولد به آینده کشور ضربه می‌زند و از برج ۵ به بعد دچار کمبود دام و چالش در این حوزه خواهیم شد. «بره ماده‌ها» به دلیل خشکسالی، شرایط نامطلوب مراتع و کمبود شدید علوفه و همچنین نهاده‌های دامی کشتار می‌شوند، این بره‌ها وزن بسیار کمی هم دارند و حداکثر ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم گوشت از آنها حاصل می‌شود در حالی که در حالت نرمال میزان گوشت استحصالی باید حداقل ۲۳ کیلوگرم گوشت بدون دنبه باشد.

 

مجتبی عالی، رییس اتحادیه سرارسری دامداران در این زمینه به خبرگزاری گفته: مشکل اصلی دامداران کاهش شدید واردات خوراک دام است وگرنه کاه ارزش غذایی ندارد و صرفا دام با آن در حدی تغذیه می‌شود تا از گرسنگی تلف نشود.قیمت کاه با افزایش بیش از دو برابری به کیلویی چهار هزار تومان رسیده است. خشکسالی و وضعیت بحرانی تامین نهاده‌های دامی باعث شده است گاوهای ماده و حتی باردار به سرعت راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند و در کشتارگاه‌ها ترافیکی سنگینی برای ذبح دام وجود دارد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه