ارسال به دیگران پرینت

۶ خاصیت باورنکردنی از عسل که نمی دانستید

عسل به‌طور متوسط ۸۰درصد قند دارد. زنبورهای عسل با استفاده از شهد گل‌ها عسل تولید می‌کنند. هزاران سال است که مردم از فواید و خواص بی‌نظیر عسل بهره‌مند شده‌اند.

۶ خاصیت باورنکردنی از عسل که نمی دانستید
عسل به‌طور متوسط ۸۰درصد قند دارد. زنبورهای عسل با استفاده از شهد گل‌ها عسل تولید می‌کنند. هزاران سال است که مردم از فواید و خواص بی‌نظیر عسل بهره‌مند شده‌اند.
بررسی‌ها نشان داده است که مصرف عسل حساسیت‌های فصلی و همچنین زخم‌ها را درمان می‌کند. از دیگر خواص عالی عسل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سرشار از آنتی‌اکسیدان

عسل‌هایی که کیفیت بالایی دارند، حاوی مقدار بالایی آنتی‌اکسیدان‌های مهم همچون فلاونوئیدها هستند. بررسی‌ها نشان داده، عسل به‌ دست آمده از گندم سیاه، مقدار آنتی‌اکسیدان‌های خون مصرف‌کننده را بالا می‌برد. آنتی‌اکسیدان‌ها از خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته‌های مغزی، فشار خون بالا و برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند.

۲. حاوی مواد مغذی

زنبورهای عسل، با استفاده از شهد انواع گل‌ها و معمولا گل‌هایی که شهد آنها مملو از قند است، عسل تولید می‌کند. پردازشی که زنبورها روی شهدهای گل انجام می‌دهند، در نهایت عسل را به یک ماده مغذی عالی برای زنبورهای کندو تبدیل می‌کند.  عسل حاوی فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکروز است، البته آن هیچ نوع فیبر، چربی یا پروتئینی ندارد.

۳. پیشگیری از کلسترول بالا

مقدار بالای کلسترول بد خون (LDL) فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد. در واقع این نوع کلسترول در رگ‌های خونی رسوب کرده و موجب تنگی رگ‌ها و در نتیجه انواع بیماری‌های قلبی می‌شود.

۴. کاهش تری‌گلیسیرید

وقتی تری‌گلیسیرید خون (نوعی چربی) در بدن بالا می‌رود، خطر بیماری‌های قلبی و مغزی هم افزایش می‌یابد. همچنین تری‌گلیسیرید یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع۲ است و مقاومت انسولینی در بدن ایجاد می‌کند. مصرف مداوم عسل می‌تواند از این نوع چربی کاسته و جلوی بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را بگیرد. درضمن افراد مبتلا به دیابت می‌توانند به جای مصرف قند و شکر از عسل استفاده کنند.

۵. درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها

در تحقیقات مشخص شده عسل حاوی پروتئین دیفنسین-۱ است و این پروتئین زخم‌ها و جراحت‌ها را درمان می‌کند. تحقیقات متعددی نشان داده که عسل می‌تواند جراحت‌های پس از عمل جراحی، زخم‌های پای ناشی از قند بالا و برخی از سوختگی‌ها را درمان کند. پروتئین دیفنسین می‌تواند با باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند. همچنین از عسل می‌توان برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی مانند داء‌الصدف و تب‌خال استفاده کرد.

۶. درمان سرفه در کودکان

سرفه کودکان یکی از مشکلات ناشی از عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است و این بیماری از کیفیت خواب و زندگی کودکان و والدین‌شان می‌کاهد. متاسفانه داروهای رایج چندان موثر نیستند و معمولا عوارض جانبی دارند. عسل، انتخاب بهتری است و از داروهای رایج بهتر عمل می‌کند. البته به کودکان زیر ۱ سال به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم نوزاد هرگز نباید عسل داد.

عسل فواید بسیاری دارد و جایگزین مناسبی برای قند است. اما حاوی کالری و قند بالایی است و باید در مصرف آن زیاده‌روی نکرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه