ارسال به دیگران پرینت

هجوم کرونا به روسیه؛ ورود به رستوران ها و حتی مراکز درمانی، بدون نشان واکسیناسیون ممنوع شد

اگر در مسکو هستید و واکسینه نشده اید و یا قبلا به کرونا مبتلا شده اید اما بدنتان آنتی بادی تولید نکرده است، از ۲۸ ژوئن(۷ تیر) اجازه ورود به رستوران ها را ندارید. هجوم نوع جدید ویروس کرونا به مسکو مقامات پایتخت را ناچار به صدور بخشنامه های جدید برای اعمال محدودیت های کرونایی کرده است.

هجوم کرونا به روسیه؛ ورود به رستوران ها و حتی مراکز درمانی، بدون نشان واکسیناسیون ممنوع شد

اگر در مسکو هستید و واکسینه نشده اید و یا قبلا به کرونا مبتلا شده اید اما بدنتان آنتی بادی تولید نکرده است، از ۲۸ ژوئن(۷ تیر) اجازه ورود به رستوران ها را ندارید. هجوم نوع جدید ویروس کرونا به مسکو مقامات پایتخت را ناچار به صدور بخشنامه های جدید برای اعمال محدودیت های کرونایی کرده است.

این بخشنامه ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مسکو و سراسر روسیه صادر شده است. انتشار و همه گیری کرونا در روسیه سرعت بیشتری یافته است و تعداد مبتلایان به این بیماری در شبانه روز از ۲۰ هزار نفر فراتر رفته و آمار مرگ افراد به بیش از ۶۰۰ نفر رسیده است و همین وضع سبب اعمال محدودیت های جدید در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ روسیه شده است.

به دلیل شیوع سریع ویروس کرونا در پایتخت روسیه، مقامات به کسانی که واکسینه نشده اند دستور داده اند که به رستوران ها و حتی مراکز درمانی (بجز بیماران اضطراری و صعب الاعلاج) وارد نشوند.

از تاریخ ۲۸ ژوئن ( ۷ تیر)، مشتریان باید قبل از ورود به کافه ها، رستوران ها و مراکز درمانی سندی دال بر انجام واکسیناسیون کووید -۱۹ یا گواهی منفی بودن آزمایش کرونا و یا سندی که نشان دهد بدنشان در مقابل کووید-۱۹ آنتی بادی تولید کرده است، نشان دهند.

از آنجا که بسیاری از روس ها واکسینه نشده اند، ممکن است درآمد مشاغل تا حد زیادی در مسکو کاهش یابد. از ۱۴۴ میلیون نفر در کشور، فقط ۳۵ میلیون نفر واکسینه شده اند. طبق دستورالعمل ها، ۶۰ درصد از کارکنان رستوران های مسکو باید واکسینه شده باشند .

صاحبان این موسسات می گویند که آنها دیگر نمی دانند با دستورالعمل های غیر منتظره و عجولانه چگونه کار کنند.

آرتیوم تمیروف، صاحب یک کافی شاپ در مسکو، می گوید: من در این چند روز چگونه می توانم شرایط رستوران را تغییر دهم؟ باید حداقل یکماه مهلت می دادند که بتوانم وضعیت را مطابق بخشنامه جدید تغییر دهم. حتما مشتریانم کم می شود و ناچار به کاهش تعدادی از کارکنان می شوم.

در ۲۴ ژوئن، ۶۰۱ نفر در اثر کووید-۱۹ در این کشور جان خود را از دست دادند که بالاترین تعداد از ماه فوریه است. صاحبان رستوران در روسیه به دلیل کاهش درآمدشان رنج می برند و مجبور هستند تا ساعت ۱۱ شب تعطیل شوند.

برخی رستورانها که به خاطر کرونا طی یکسال گذشته درآمدشان کم شده بود اکنون نگرانند که با موج جدید این بیماری درآمدشان باز هم کمتر شود چون بر اساس بخشنامه جدید علاوه بر این که فقط واکسینه شده ها می توانند از این رستوران ها استفاده کنند مجبورند بعد از ساعت ۱۱ درشان را ببندند.

سوتلانا صاحب یک رستوران می گوید مردم دوست دارند درشب محفل برگزار کنند و نه روز، بنابراین با این بخشنامه درآمد ما به حداقل می رسد.

بیشترین آمار همه گیری کرونا در روسیه همچنان به مسکو تعلق دارد که این بیماری تاکنون جان ۲۱ هزار و ۷۷۸ نفر را گرفته و ابعاد شیوع آن ابعاد نگران کننده یافته و نگرانی مقامهای پایتخت را برانگیخته است.

بر اساس گزارش ستاد مقابله با کرونا در روسیه، در مسکو در شبانه روز اخیر حدود ۹ هزار به این بیماری مبتلا یا تست کرونای انها مثبت بوده است و ۹۵ نفر نیز جان خود را ازدست داده اند.

دولت مسکو محدودیت های جدید وضع کرد

دولت محلی مسکو با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا و مرگ بر اثر این بیماری تدابیر جدید محدودکننده وضع کرد تا بتواند این وضعیت را تحت کنترل در آورد.

آناستازیا روکووا معاون شهردار مسکو در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ جزییات محدودیت جدید کرونایی در مورد غذاخوریها و رستورانها و کافه ها را تشریح کرد.

به گفته روکووا، از روز 28 ماه ژوئن (روز دوشنبه هفته آینده) فقط افرادی می توانند به رستورانها و کافه ها مراجعه و از خدمات این اماکن استفاده کنند که کد الکترونیکی ویژه در گوشی تلفن همراه خود داشته باشند.

این کد الکترونیکی که به کیو. آر-کد معروف شده است به افرادی داده می شود که واکسن کرونا زده یا قبلا به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته یا اینکه کمتر از سه روز از تست تشخیص کرونای آنها گذشته باشد.

این دسته از ساکنان مسکو یا افراد خارجی می توانند با ثبت نام در پورتال خدمات مجازی دولت روسیه، مجوز الکترونیکی ویژه را دریافت و با نشان دادن آن در گوشی خود به نگهبانان رستورانها و کافه ها به این گونه اماکن راه بیابند.

در همین حال به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، رستوران های مسکو در این شرایط ممکن است تا ۹۰ درصد مشتریان خود را ازدست بدهند.

محدودیت دیگر شامل تئاترها و سینماها می شود و سالن های این اماکن باید در هنگام اجرای برنامه ها، پذیرای نصف گنجایش باشد و فاصله های عمومی باید رعایت شود.

کافه ها و رستورانها و کلوب های شبانه در مسکو نمی توانند در ساعات شبانه فعالیت کنند.

از محدودیت جدید کرونایی در مسکو فعالیت افراد واکسن زده در رستوران ها و مراکز دیگر ارائه دهنده خدمات عمومی است و افرادی که واکسن کرونا نزده باشند نمی توانند به کار خود ادامه دهند.

کارفرمایان اجازه یافته اند این گونه افراد را بدون پرداخت حقوق اخراج کنند.

دلایلی که برای افزایش همه گیری کرونا وجود دارد

مهم ترین دلیلی که از سوی مقامهای روسیه در مورد افزایش همه گیری کرونا اعلام می شود، خودداری بسیاری از مردم این کشور از زدن واکسن کرونا است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تازگی با اشاره به اهمیت این مساله و خودداری از اهمال در مورد آن در سطح کشور، بر ضرورت سرعت بخشی به واکسیناسیون کرونا در روسیه به منظور مقابله با این ویروس همه گیر تاکید کرد.

پوتین در پیامی به کارکنان مراکز درمانی و پزشکی روسیه به مناسبت روز ملی این پیشه در روسیه با تشکر و قدردانی از کار آنها خاطرنشان کرد: این پیشه نیاز به خصوصیات روحی ویژه دارد که شامل عطوفت، مراقبت از دیگران و شجاعت و آمادگی برای ریسک با زندگی خود و نجات دیگران می شود.

وی با اشاره به همه گیری شیوع کرونا در روسیه و تلاش شبانه روزی کارکنان مراکز درمانی و مراکز فوریتهای پزشکی و بخش های درمانی وزارتخانه های دفاع، موقعیت های اضطراری و کشور در پیام خود نوشت: در این وضعیت پیچیده و دشوار، همه حلقه های زنجیره درمانی روسیه به دقت فعال می کند و هر یک از شما با مهارت به کار خود ادامه می دهد.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: در زمان حاضر هدف عمومی، تمرکز همه تلاش ها بر منابع موجود است تا از زندگی اتباع روسیه در برابر ویروس کرونا و پیامدهای شیوع آن محافظت کرد.

وی با بیان اینکه همه امکانات برای این منظور در اختیار داریم، اظهار کرد: روسیه امروز چهار واکسن برای کرونا در اختیار دارد و طراحی و ساخت واکسن ها و داروهای جدید برای مقابله با کرونا در کشور ادامه دارد.

پوتین بر ضرورت سرعت بخشی به واکسیناسیون کرونا در روسیه و استفاده از تمام امکانات درمانی موجود برای این منظور و مقابله موثرتر با بیماری کرونا تاکید کرد.

والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون، روند بسیار کند واکسیناسیون کرونا در روسیه را غیرقابل قبول خواند و خواستار مشارکت مردم در این عرصه برای مهار کرونا شد.

به گزارش رسانه های روسیه، پس از اعلام محدودیت های جدید در مسکو در مورد کرونا، شمار افراد آماده برای واکسن کرونا زدن چند برابر شده و بسیاری برای این منظور در نوبت نشسته اند.

در زمان حاضر نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در روسیه واکسن کرونا زده اند و مقامهای روسیه ابراز امیدواری کرده اند که ۶۰ درصد جمعیت ۱۴۶ میلیون نفری این کشور تا پاییز واکسن بزنند و کاملا بدیهی است که رقم کنونی از میزان برنامه ریزی شده برای ایجاد مصونیت عمومی در برابر کرونا در روسیه فاصله زیادی دارد.

به گفته تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر و رئیس ستاد مقابله با کرونا در روسیه، تاکنون در روسیه ۱۹.۷ میلیون نفر در این کشور یک بار واکسن کرونا زده اند.

گولیکووا خاطرنشان کرد که ۱۶.۱ میلیون نفر دو بار واکسن کرونا زده اند.

انتشار ویروس دلتا یا هندی در روسیه

روسیه که در چند ماه اخیر با ویروس تغییر ماهیت یافته کرونا از نوع انگلیسی و آفریقای جنوبی و برزیلی مواجه شده بود در یک ماه گذشته با ویروس دلتا یا هندی روبرو شده است.

این ویروس بر خلاف ویروس چینی کرونا، از سرعت انتشار بیشتری برخوردار است و عواقب بدتر از ان ویروس دارد که حال بیمار را در بسیاری موارد وخیم می کند.

شهردار مسکو هفته پیش در این رابطه گفته بود که تقریبا ۹۰ درصد افرادی که در پایتخت روسیه به کرونا مبتلا شده اند، با ویروس نوع دلتا (گونه جهش یافته هندی) به این بیماری ابتلا یافته اند.

وی که معاون ستاد مقابله با کرونا در دولت روسیه است به شبکه اول تلویزیون روسیه گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، ۸۹.۳ درصد افراد مبتلا به کرونا در مسکو، با ویروس دلتا که به ویروس هندی کرونا معروف شده است، مبتلا شده اند.

به گفته معاون ستاد مقابله با کرونا در روسیه، گونه دلتا کرونا فعالتر است و با سرعت بیشتری انتشار می یابد و برای اینکه بدن انسان با آن مقابله کند به دو برابر پادتن بیشتر از ویروس معمولی کرونا معروف به ویروس اوهان نیاز دارد.

شهردار مسکو خاطرنشان کرد که قدرت ویروس جدید (ویروس هندی) باعث شده است که شمار افراد مبتلا به کرونا که نیاز به بستری در بیمارستان دارند افزایش بیابد.

رسانه های روسی اعلام کرده اند که در این کشور ۱۶ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا تغییر ماهیت یافته وجود دارد.

در همین حال الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گامالیا روسیه (سازنده اسپوتنیک وی) اعلام کرده است که افرادی که واکسن زده اند باتوجه به نیاز بدن به پادتن بیشتر برای مقابله با ویروس هندی، باید دوباره واکسن بزنند و برای این منظور واکسن اسپوتنیک لایت شکل خفیف تر واکسن اسپوتنیک وی مناسب است.

بسیاری در روسیه اصول پیشگیری کرونا را رعایت نمی کنند

عامل دیگر تشدید همه گیری کرونا در روسیه، رعایت نکردن اصول پیشگیری و پروتکل های کرونا است که از طرف مراجع ذیربط منتشر می شود.

به عنوان مثال تقریبا نیمی از مسافران مترو در مسکو ماسک بهداشتی نمی زنند و افراد بسیار کمی از مسافران از مایع بهداشتی ویژه ضدعفونی دست ها استفاده می کنند که در همه ایستگاه های متروی پایتخت روسیه بطور رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.

اکثر مردم همچنان در اماکن عمومی و فروشگاه ها از زدن ماسک خودداری می کنند و بسیاری حتی دست های خود را پس از گردش در اماکن عمومی ضدعفونی نمی کنند و با آب و صابون نمی شویند.

در پارک ها و بوستان های شهری و معابر عمومی بویژه پایتخت مسکو تجمع های گسترده مردم دیده می شود و حتی در مسابقات ورزشی و کافه ها و غذاخوریها موارد پیشگیری رعایت نمی شود.

این وضعیت بویژه در جشن های عمومی و بالاخص در مورد جوانان که فعالترین قشر جامعه را تشکیل می دهند به وضوح به چشم می خورد.

در این شرایط ماموران دولتی و بویژه سازمان پیشگیری از بیماریهای عفونی به بازرسی های سر زده متوسل شده اند و هر روز در شبکه های تلویزیونی این کشور نتایج این بازدیدها نشان داده می شود که در بسیاری موارد افراد متخلف به جریمه های سنگین محکوم می شوند.

دولت روسیه بویژه مقامهای دولت محلی پایتخت ۱۳ میلیون نفری این کشور تلاش می کنند با اعمال محدودیت های جدید از یک سو و تشویق و راهنمایی و در مواردی هشداردهی به مردم، شرایط برای عبور این کشور از نقطه اوج موج سوم کرونا را که از سه هفته پیش آغاز شده است فراهم کنند و همه تلاش ها برای این منظور متمرکز شده است و با این حال هزاران تخت بیمارستانی برای سخت تر شدن اوضاع و افزایش شدید شمار بیماران کرونایی با حال وخیم رزرو و اختصاص یافته است.

آخرین آمار کرونا در روسیه در 24 ساعت گذشته

-مبتلایان جدید: ۲۰۳۹۳ نفر

-مجموع بیماران: ۵,۴۰۹۰۸۸ نفر

-جانباختگان جدید: ۶۰۱ نفر

-مجموع جان‌باختگان: ۱۳۲۰۶۴ نفر

-مجموع بهبودیافتگان: ۴,۹۲۹۶۳۹ نفر

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه