ارسال به دیگران پرینت

بهترین نوع عینک آفتابی برای کودکان

عینک‌های آفتابی کوچک، بچه‌ها را از آن‌ چه هستند، بانمک‌تر نشان می‌دهند. اما این تنها دلیل لزوم استفاده از آن‌ها نیست.

بهترین نوع عینک آفتابی برای کودکان

مترجم: مینا شهری

عینک‌های آفتابی کوچک، بچه‌ها را از آن‌ چه هستند، بانمک‌تر نشان می‌دهند. اما این تنها دلیل لزوم استفاده از آن‌ها نیست.

اهمیت عینکهای آفتابی کودکان، با همه‌ی بامزگی و جذابیتشان، فراتر از این است که صرفاً به عنوان یک وسیله‌ی تزئینی در نظر گرفته شوند. استفاده از این عینک‌ها در کنار ضدآفتاب و لباس مناسب، می‌تواند از کودکان در برابر اشعه‌ی مضر ماورابنفش، که آسیب‌زننده‌ترین قسمت نور خورشید است، محافظت کند. دکتر داگنی ژو، متخصص چشم‌پزشکی و جراح قرنیه و آب‌مروارید معتقد است اغلب بچه‌ها، به ویژه در ساعاتی که نور آفتاب واقعاً شدید است، یعنی معمولاً بین ساعات 10 صبح تا 2 بعدازظهر، باید بیرون از خانه از عینک آفتابی استفاده کنند.

به گفته‌ی این پزشک، آفتاب شدید و قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش، می‌تواند آسیب‌های جدی مانند آب‌مروارید و بیماری شبکیه و حتی سرطان ایجاد کند که اگرچه نادر، اما جدی و در بعضی موارد غیرقابل‌برگشت هستند. به گفته‌ی ایشان، چشم کودکان زیر ده سال به دلیل داشتن مردمک بزرگ‌تر و عدسی ظریف‌تر، در برابر آفتاب حساس‌تر بوده و ماورابنفش بیشتری جذب می‌کند.

اقدامات محافظتی مانند کلاه آفتابی و چتر می‌توانند تا حدی کمک‌کننده باشند، اما از آن‌جا که اشعه‌ی ماورابنفش می‌تواند از سایر سطوح نیز منعکس و حتی در سایه نیز وارد چشم شود، هیچ‌ کدام از این وسایل نمی‌توانند جای عینک آفتابی را بگیرند. در واقع، عدسی‌های با کیفیت می‌توانند نور ماورابنفش را فیلتر کنند، بنابراین عینک‌های آفتابی، محافظتی ایجاد می‌کنند که به راحتی از بین نمی‌رود.

امروزه عدسی‌های پلاریزه تا حد زیادی مورد اقبال عمومی قرار گرفته‌اند، اما به گفته‌ی دکتر ژو، تنها عدسی‌های دارای UV400 می‌توانند در برابر نور خورشید محافظت ایجاد کنند. در واقع این عدسی‌ها، نورهای با طول موج تا 400 نانومتر را مسدود می‌کنند. این نورها دو نوع اشعه‌ی UVA و UVB را در خود دارند که دو نوع از مضرترین انواع اشعه‌ی UV هستند. در واقع، این نوع عینک‌ها، بین 99 تا 100% از چشم در برابر اشعه‌ی ماورابنفش محافظت می‌کنند.

در مناطق ساحلی و برفی که میزان تابش خورشید بیشتر است، استفاده از عدسی‌های پولاریزه که میزان تابش را کنترل می‌کنند، موثر است. اما به گفته‌ی دکتر ژو این عدسی‌ها تاثیری در محافظت چشم در برابر آفتاب ندارند. از آن مهم‌تر، رنگ عدسی‌ها است. عدسی‌های بسیار روشن، باعث می‌شود نور آفتاب چشم کودک را اذیت کند. اما عدسی‌های بیش از حد تیره هم باعث می‌شوند مردمک چشم‌ها گشاد شده و اشعه‌ی ماورابنفش بیشتری وارد چشم شود. به گفته‌ی دکتر ژو، عینک‌هایی که عدسی رنگی دارند، برای کودکان در حال رشد چندان مناسب نیستند، زیرا باعث می‌شود همه چیز را از پشت یک پرده‌ی رنگی مشاهده کرده و سردرگم شوند.

عینک آفتابی مناسب کودکان، بر اساس نظر چشم‌پزشک

  • عینک‌های دارای عدسی با درجه‌ی UV400 که 99 تا 100 درصد از چشم در برابر اشعه‌ی ماورابنفش محافظت می‌کنند.
  • عدسی‌های پلی‌کربنات یا پلاستیکی نشکن
  • عدسی‌های خاکستری، سیاه یا قهوه‌ای که نه زیاد تیره باشند، و نه زیاد روشن
  • برای بچه‌های خیلی کوچک، عینک‌هایی مناسب است که با یک نوار به دور سر بسته می‌شوند. چون پل کوچک بینی آن‌ها معمولاً باعث می‌شود که عینک روی آن نماند.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه