ارسال به دیگران پرینت

گفتار درمانی کودکان | نکات مهم درباره گفتاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی یک از شاخه های علوم توانبخشی است که به تشخیص و درمان اختلالات مربوط به گفتار و زبان می‌پردازد. گفتاردرمانی دارای حیطه های گسترده ای از جمله اختلال و تاخیر در رشد مراحل گفتاری، اختلالات تلفظی، اختلالا بلع، و تنفسی، کم شنوایی و … می‌باشد.گفتار درمانی به افراد کمک می‌کند تا مشکلات ارتباطی را بهبود سازند و با اعتماد به نفس در جامعه حضور یابند.

گفتار درمانی کودکان |  نکات مهم درباره گفتاردرمانی در منزل

گفتار درمانی

شاید از نظر همه ما صحبت کردن و برقراری ارتباط با سایر افراد کار ساده ای باشد اما زمانی که از دید یک گفتاردرمانگر یا آسیب شناس گفتار و زبان به آن نگاه کنیم، متوجه پیچیدگی های زیادی در آن می‌شویم. گفتاردرمانی یکی از شاخه های علوم پزشکی می‌باشد و درمانگران این رشته از دانشگاه های علوم پزشکی فارغ التحصیل شده اند. این درمانگران با اطلاع کامل از آناتومی و عملکرد اعضای مختلف بدن که برای تولید گفتارو بلع درگیر هستند، سعی بر تشخیص دقیق و درمان اختلالات مربوطه دارند. گفتاردرمانگران بر اساس نوع اختلال یا بیماری و ارگان های درگیر بدن در این اختلال یا بیماری می‌توانند از امکانات درمانی، تخصصی و تکنیک های مختلف استفاده کنند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، گفتاردرمانی به سمت روش های نوین حرکت می‌کند. استفاده از وسایلی برای تحرک سلول های مغزی و استفاده از واقعیت مجازی دو نمونه از امکانات به‌روز برای درمان های گفتاردرمانی می‌باشد.

این درمانگران به مراحل مختلف رشد گفتار و اختلالات و مشکلات آسیب رسان به این رشد کاملا مسلط هستند و از دانش خود برای تشخیص و درمان این آسیب ها و اختلالات استفاده می‌کنند. با توجه به طیف گسترده اختلالات و بیماری هایی که می‌توانند گفتار و زبان را تحت تاثیر بگذارند، حیطه های گفتاردرمانی نیز بسیار متنوع و گسترده می‌باشد. گفتاردرمانگران فارغ التحصیل می‌توانند هر کدام از حیطه های گفتار درمانی را بر اساس علاقه و توانایی خود به عنوان حیطه تخصصی انتخاب کرده و درمان خود را در این حوزه ارائه نمایند‌. در این مقاله سعی می‌کنیم تعدادی از حوزه های تخصصی گفتار درمانی را به شما معرفی کنیم .

حیطه های گفتار درمانی

۱_ تاخیر گفتار: تمام انسان ها از بدو تولد مراحل رشد گفتاری را در سنین مشخص طی شود. بسیاری از اختلالات  روانشناختی می‌تواند باعث تاخیر در این مراحل یا جلوگیری از آن ها شوند. با تاخیر یا عدم دستیابی کودک به مراحل گفتاری، او دچار مشکلات شدید ارتباطی و گفتاری و روانی اجتماعی می‌شود. گفتاردرمانگران با تشخیص علل تاخیر گفتاری و درمان این مشکل می‌توانند باعث شوند که کودک توانایی گفتار و برقراری ارتباط به دست بیاورد.

۲_اختلالات بلع: بسیاری از بیماری ها در کودکان و بزرگسالان می‌توانند باعث ایجاد  مشکل در مراحل جویدن و بلع غذا و مایعات شوند. از انواع این بیماری ها در کودکان می‌توان به فلج مغزی، دیستروفی و … اشاره کرد که باعث می‌شوند کودک در بلع غذا دچار مشکل شود که در صورت عدم درمان به علت ورود غذا به مجرای تنفسی می‌تواند باعث سرفه و خفگی در کودکان بشود. این بیماری ها در بزرگسالان نیز مشابه عمل کرده و فرد را در جویدن و بلع غذا دچار مشکل می‌کند از این بیماری ها می‌توان به سکته مغزی، پارکینسون و ام اس اشاره نمود گفتاردرمانگران با درمان این مشکلات تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی این افراد و خانواده هایشان دارند.

۳_ اختلالات صوت: به مجموعه اختلالاتی گفته می‌شود که باعث ایجاد مشکل در تولید صدا در فرد می‌شود که کیفیت و جنس صدای فرد با سن و جنس وی نامناسب باشد. درمانگران گفتاردرمانی با تشخیص علت عارضه و انجام تکنیک های درمانی بر روی عضلات حنجره و تارهای صوتی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند.

۴_لکنت: به عنوان یکی از مشکلات گفتاری محسوب می‌شود که در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود. این اختلال گفتاری مشکلات زیادی در زمینه ارتباطی و عزت نفس افراد به وجود می‌آورد‌. گفتاردرمانگران می.توانند به صورت تخصصی در این حیطه درمان انجام دهند و باعث بهبود لکنت افراد می‌شوند.

۵_کم شنوایی:کودکانی که دچار کم شنوایی می‌شوند، به دلیل کمبود ورودی حس شنوایی می‌توانند دچار مشکلات شناختی و گفتاری شوند.این مشکلات می‌تواند مراحل رشدی شناختی کودک را دچار مشکلات جدی کند. برای رفع این مشکلات و جلوگیری از تبعات آن، گفتار درمانگران با تمرینات  شناختی و گفتاری به این کودکان کمک می‌کنند.

۶_اختلال طیف اوتیسم: یکی از رایج ترین اختلالات در کودکان می‌باشد، این کودکان برای کسب استقلال در زندگی خود و رشد مراحل شناختی نیاز به انجام تمرینات توانبخشی طولانی هستند. یکی از اصلی ترین حوزه های مورد نیاز این کودکان، گفتار درمانی می‌باشد تا بتوانند مشکلات ارتباطی و گفتاری خود را ساماندهی کنند.

۷­_اختلالات شناختی: بسیاری از بیماری ها و اختلالات در کودکان و بزرگسالان می تواند باعث ایجاد مشکل در حوزه های شناختی مانند حافظه، توجه، تمرکز و … شود. بسیاری از اختلالات شناختی بر گفتار تاثیر می گذارند. گفتاردرمانگران با انجام تمرینات شناختی سعی در بهبود عملکردهای شناختی دارند که باعث بهبود در گفتار و برقراری ارتباط مراجع می شود.

۸_یکی از حیطه های جذاب رشته گفتاردرمانی، ارایه خدمات توانبخشی به هنرمندان حیطه خوانندگی می باشد. با توجه به اینکه این هنرمندان از تارهای صوتی و حنجره خود استفاده زیادی را می کنند نیاز به خدمات گفتاردرمانی دارند تا این اعضا را سالم نگه دارند. همچنین با خدمات گفتاردرمانی به بهبود کیفیت صدای خود کمک می کنند.

گفتاردرمانی در منزل

خدمات توانبخشی در منزل ارایه داده می‌شوند تا مراجعین و والدین نیاز به مراجعه حضوری در کلینیک های توانبخشی و صرف وقت را نداشته باشند. یکی از این خدمات توانبخشی، گفتاردرمانی می باشد که می تواند در منزل ارایه داده شود تا مراجعین، گفتاردرمانی را در کمترین زمان و راحت ترین مسیر ممکن دریافت کنند. امروزه گفتاردرمانی در منزل به یکی از رایج ترین انواع خدمات توانبخشی تبدیل شده که می‌تواند سرعت و میزان بهبودی مراجعین را بسیار افزایش دهد. به همین دلیل خدمات گفتاردرمانی در منزل برای خانواده‌ها محبوب شده است. گفتاردرمانگران در منزل مراجع حضور پیدا می‌کنند و با فراهم کردن شرایط، نوع اختلال را تشخیص می‌دهند و بهترین درمان را انتخاب می کنند، همچنین گفتاردرمانگران می‌توانند با استفاده از محیط زندگی مراجعین برای انجام تمرینات، سرعت پیشرفت درمان را افزایش بدهند.

فایده گفتار درمانی در منزل چیست؟

۱.در حال حاضر با توجه به سبک جدید زندگی در جوامع مختلف و همچنین شیوع ویروس کرونا و خطر ابتلا به آن، بسیاری از مراجعین و والدین علاقه دارند که خدمات پزشکی وغیر پزشکی را در منزل دریافت کنند و نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند. در این روش درمانی، افراد تمام هماهنگی ها و تعیین جلسات درمان را با تلفن و به صورت آنلاین انجام می‌دهند.

۲.محیط خانه یک محیط صمیمی است، مراجعین اغلب در این مکان احساس راحتی، آرامش و اعتماد به نفس بیشتری دارند. خانه به یک فضای امن برای دریافت جلسات درمان تبدیل می‌شود و در این شرایط است که درمان ثمر بخش خواهد بود.

گاهی کودکان نیاز دارند که در جلسات گفتار درمانی، پدر و یا مادرشان کنار آنها باشند. گفتار درمانی در منزل این اجازه را به آنها می‌دهد که علاوه بر هماهنگی محیط خانه، خانواده نیز در این درمان سهیم باشند و در جریان روند درمان قرار بگیرند. زمانی که خانواده در جریان روند درمان باشند، کودک بیشتر به درمان دسترس پیدا می‌کند و فعالیت و تلاش بیشتری برای بهبودی می‌کند.

توان هاب

“توان هاب” ارائه دهنده تخصصی خدمات توانبخشی در منزل و اولین سرویس ارائه دهنده خدمات توانبخشی می‌باشد که درشتابدهنده تخصصی سلامت هلثینو در دانشگاه علوم پزشکی مستقر است. همراه با کادر مجرب و درمانگران تخصصی و دارای مجوز از سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. خدمات توان هاب شامل “فیزیوتراپی در منزل”، “گفتاردرمانی در منزل”، “کاردرمانی در منزل” و “ارتوپدی فنی” می‌باشد. برای ارتباط با کادر تخصصی توان‌هاب می‌توانید وارد سایت www.tavanhub.com شوید و در قسمت درخواست تماس شماره تلفن خود را قرار دهید یا با شماره های ۰۹۹۰۵۰۶۷۱۱۴  و ۰۲۱-۶۶۸۴۷۹۰۷ تماس بگیربد تا مشاورین توان هاب در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه