ارسال به دیگران پرینت

صف‌های پُر از سالمند و مراکز خالی از واکسن

«بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسیناسیون دوز اول کرونا متوقف شده و تنها در تعدادی از مراکز دوز دوم تزریق می‌شود. این مراکز با مراجعه بیش از حد سالمندان و شلوغی بسیاری مواجه شده‌اند؛ در حالی‌ که واکسن به تعداد کافی وجود ندارد.»

صف‌های پُر از سالمند و مراکز خالی از واکسن

روزنامه همشهری نوشت: «بیش از دو هفته است که مراکز سلامت با کمبود واکسن کرونا مواجه شده‌اند. هفته گذشته مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند، این کمبود با واردات جدید برطرف می‌شود. هفته جدید آمد و جز ۱۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک‌وی خبری از محموله جدید نشد. حالا در شرایطی که تکلیف واردات مشخص نیست و گفته می‌شود محموله‌های میلیونی در گمرک چین مانده‌اند، مقامات رسمی نظام سلامت در حال بررسی صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن «کووبرکت» هستند؛ در حالی‌که کووبرکت به‌تازگی فاز سوم کارآزمایی بالینی را شروع کرده است. هر چند که گفته می‌شود در دنیا بسیاری از واکسن‌ها در فاز سوم مجوز مصرف اضطراری را دریافت کرده‌اند.

معضل کمبود واکسن در شرایطی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۲۴۲ نفر دوز اول واکسن را گرفته‌اند و تنها ۸۰۲ هزار و ۵۹۴ نفر موفق به دریافت دوز دوم شده‌اند که نشان‌دهنده معطل‌ماندن تعداد زیادی از دوز اولی‌ها برای دریافت دوز دوم است. حالا گزارش میدانی همشهری از توقف تزریق دوز اول و تزریق دوز دوم در مراکز بسیار محدود سلامت حکایت دارد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته اعلام کرد که واکسیناسیون دوز دوم کرونا تا هفته آینده از سر گرفته می‌شود. او در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا تقصیر را به گردن بدعهدی‌ کشورهای دیگر انداخت: «قرار بود محموله ۳ میلیون دوزی واکسن دو هفته پیش به دستمان برسد که نرسید. امیدواریم در این هفته قسمتی از آن وارد شود.»

علیرضا رئیسی به کسانی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و معطل دوز دوم‌شان هستند، این اطمینان خاطر را داد که تا هفته آینده، دوز دوم به آنها تزریق می‌شود. در همین جلسه بود که رئیسی، از بررسی فاز دوم یکی از واکسن‌های ایرانی برای صدور مجوز مصرف اضطراری خبر داد. البته او نام این واکسن را به زبان نیاورد. در همین جلسه حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم، هم در صحبت‌هایش به ماجرای تامین واکسن اشاره کرد و گفت: «یکی گفت اگر از شرق بیاورید من نمی‌زنم، یکی گفت از غرب بیاورید من نمی‌زنم. یکی گفت اصلا واکسن نمی‌زنم. ما گفتیم واکسن خارجی با قدرت وارد شود و یک روز تاخیر نشود. ما برای دریافت کواکس ثبت نام کردیم و ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز سفارش دادیم و از اولین کشورها بودیم.» به گفته او خرید از سایر کشورها به‌سرعت آغاز شد. به شرکت‌های خصوصی هم مجوز داده شد اما تهیه آن سخت بود: «بیش از ۵ میلیون تزریق شده است و همچنان واکسن وارد می‌کنیم. همه توان خود برای تولید واکسن داخلی را ادامه می‌دهیم. تولید ۲ واکسن نزدیک است و امیدواریم به زودی وارد شود.»

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه