ارسال به دیگران پرینت

تجدید دیدار وایکینگ‌های خویشاوند پس از هزار سال

دانشمندان اروپایی به کمک آزمایش‌های دی‌ان‌ای (DNA) رابطه خویشاوندی اسکلت دو وایکینگی کشف‌شده از انگلیس و دانمارک را تشخیص دادند و آنها را از دو سوی دریای شمال به هم رساندند.

تجدید دیدار وایکینگ‌های خویشاوند پس از هزار سال

نمایشگاهی که ماه جاری در کپنهاگ پایتخت دانمارک افتتاح می‌شود، میزبان اسکلت‌های دو وایکینگ خواهد بود که به موجب حکم هزار سال پیش یک پادشاه، یکی از آنها در مرکز دانمارک و دیگری در انگلیس کشته شدند.  

دانشمندان در دو سوی دریای شمال پس از تحقیقات فراوان به وجود یک پیوند ژنتیکی بین این دو وایکینگ پی بردند. به گفته اسکه ویلرسلو (Eske Willerslev)، متخصص ژنتیک از دانشگاه کپنهاگ، آزمایش‌های دی‌ان‌ای (DNA) نشان داد این دو یا برادر ناتنی بودند یا رابطه پدربزرگ/ نوه و عمو/ برادرزاده داشتند.

مردی که در جزیره فونن در مرکز دانمارک جان خود را از دست داده است، یک کشاورز حدودا ۵۰ ساله بود که اسکلتش در سال ۲۰۰۵ در نزدیکی شهر اوترآپ کشف شد. به گزارش جسپر هانسن مدیر ارشد موزه‌های شهر ادنسه، این مرد ۱۸۲ سانتی‌متر قد داشت، بیشتر استخوان‌هایش آرتروز داشتند و نشانه‌هایی از التهاب در دنده‌هایش دیده می‌شد که می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به بیماری سل باشد.  

هانسن با انتشار یک بیانیه گفت: این مرد به احتمال زیاد یکی از جنگجویان جنگ‌های معروف وایکینگ‌ها بوده چون یک ضایعه روی استخوان لگن چپش دارد که می‌تواند کار شمشیر باشد. از آنجا که این ضایعه ترمیم نشده احتمالا همین زخم باعث مرگش شده است.

در دوران وایکینگ‌ها که چیزی بین سال‌های ۷۹۳ تا ۱۰۶۶ تخمین زده می‌شود، افرادی که وایکینگ نامیده می‌شدند دست به یورش، استعمار، فتوحات و تجارت گسترده در سراسر اروپا زدند و حتی به آمریکای شمالی هم رسیدند.    

 

تجدید دیدار وایکینگ‌های خویشاوند پس از هزار سال

در آنسوی دریای شمال، اسکلت یک مرد جوان‌تر در سال ۲۰۰۸ به همراه بقایای دست‌کم ۳۵ مرد دیگر از یک گور دسته جمعی در نزدیکی آکسفورد انگلیس کشف شد. همه این مردان بیش از هزار سال قبل به دستور یک پادشاه کشته شده بودند.

لاسه سورنسن (Lasse Soerensen) رئیس بخش تحقیقات موزه ملی دانمارک می‌گوید: (این مرد دانمارکی) در اثر جراحات سنگین ناشی از چند نوع سلاح مختلف جان خود را از دست داده است. در جمجمه او جای دست‌کم ۹ ضایعه به جا مانده که توسط شمشیر یا دیگر اشیاء تیز ایجاد شده‌اند. دیگر نشانه‌های موجود در استخوان جمجمه این مرد همچنین نشان می‌دهد چند باری نیزه در پشتش فرو رفته است.

از سال ۸۵۰ پس از میلاد مردمان دانمارک به عنوان کشاورز در خاک انگلیس ساکن شدند. شاه اترلد دوم در سال ۱۰۰۲ دستور قتل عام کوچک و بزرگ این دانمارکی‌ها را صادر کرد.

این دو جفت اسکلت در نمایشگاهی با عنوان Togtet (معادل دانمارکی واژه یورش) که از ۲۶ ژوئن (۵ تیر ۱۴۰۰) در موزه ملی دانمارک افتتاح می‌شود، به نمایش گذاشته خواهند شد.

 

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه