ارسال به دیگران پرینت

سخنگوی ستاد کرونا:‌

زمان تزریق عموم با واکسن برکت اعلام شد

علیرضا رئیسی اظهار داشت: باوجودی که کشور در شرایط سخت تحریم قرارگرفته است 5 شرکت بومی درزمینهٔ تولید واکسن کرونا فعالیت مطلوبی داشتند و واکسن کوو برکت تا انتهای خردادماه وارد مرحله عملیاتی می‌شود و در مرحله اول یک‌میلیون دوز واکسن به گروه‌های هدف تزریق می‌شود.


 زمان تزریق عموم با واکسن برکت اعلام شد

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: واکسن ایران برکت تا تیرماه برای تزریق عموم آماده می‌شود.

علیرضا رئیسی ظهر امروز در نودمین جلسه ستاد پیشگیری،هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استانداری که در سالن کرامت استانداری برگزار شد اظهار داشت: باوجودی که کشور در شرایط سخت تحریم قرارگرفته است 5 شرکت بومی درزمینهٔ تولید واکسن کرونا فعالیت مطلوبی داشتند و واکسن کوو برکت تا انتهای خردادماه وارد مرحله عملیاتی می‌شود و در مرحله اول یک‌میلیون دوز واکسن به گروه‌های هدف تزریق می‌شود.

وی در سفر خود به قم و حضور در ستاد استانی مقابله با کرونا در شرایط سخت تحریم خبر آماده‌سازی واکسن تولید ایرانی را داد و افزود: پروژه ملی ساخت واکسن ایرانی کوو برکت طی یک هفته آینده با دریافت مجوزهای مالیاتی و اخلاقی از خردادماه می‌تواند تا 10 میلیون واکسن کوو ایران را تزریق و تا پایان سال هم تمام افراد واجد شرایط واکسن دریافت خواهند کرد.

تکیه‌بر توان ملی و جلوگیری از وابستگی به خارج در تولید واکسن

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بی‌عدالتی در تهیه واکسن کرونا در عرصه بین‌المللی و پوچی شعار حقوق بشری گفت: اگر دانشمندان ما همت نمی‌کردند و برای تولید واکسن ایرانی ورود نمی‌کردند امکان خرید واکسن از کشورهای خارجی امکان‌پذیر نبود بحران کرونا امروز واقعیت‌ها را رو کرد درزمینهٔ تهیه واکسن بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا مانند آمریکا و کانادا بیش از 3 برابر جمعیت خود اقدام به خرید واکسن کردند و در خود همین آمریکا واکسن تاریخ گذشته بسیاری را دور ریختند درحالی‌که سیاه‌پوستان و کشورهای فقیر امکان تهیه واکسن کرونا برای آن‌ها ناممکن بود.

رئیسی عنوان کرد: درحالی‌که هدف از زدن واکسن قطع زنجیره ویروس و کاهش مرگ‌ومیرها است اما کشورهای خارجی به‌راحتی اجازه خرید واکسن را به ما نمی‌دهند امروزه حرف‌هایی که دم از حقوق بشر و عدالت زده می‌شود در عرصه بین‌الملل گزاف و بیهوده است 85 درصد واکسن‌های تولیدشده دنیا در دست 5 کشور قرارگرفته است درحالی‌که کشورهای فقیر از این واکسن محروم هستند اگر توان دانشمندان ایرانی نبود ما توان تهیه واکسن نداشتیم و تا پایان تیرماه با تکیه‌بر توان ملی خود واکسن کوو برکت ایرانی برای تزریق عموم آماده می‌شود.

این مسئول از مشکلات و چالش‌های کشور در شروع بحران کرونا برای تهیه کم‌ترین تجهیزات پزشکی اشاره و گفت: با شروع بحران کرونا ما توان تهیه کم‌ترین امکانات پزشکی را از خارج نداشتیم ولی به باهمت در بدترین شرایط ما زیرساخت‌های درمانی خود را تقویت کردیم بحران کرونا باعث شد امکانات و زیرساخت‌های درمانی خود را محک بزنیم درحالی‌که کشورهایی که حرفی برای گفتن داشتند درزمینهٔ تجهیزات درمانی کم آوردند.

به گفته وی؛ بیشترین تعداد مرگ‌ومیر مبتلایان کرونا در آمریکا مربوط به سیاه‌پوستان است و سفیدپوستان این کشور از امکانات درمانی بسیار بیشتری برخوردار هستند.

این مسئول بیان کرد: در ایران به ازای هر یک هزار تن جمعیت کمتر از یک و نیم تخت بیمارستانی وجود دارد درحالی‌که این رقم در کشورهای اروپایی 7 تخت به ازای هر هزار نفر است اما به‌رغم این شبکه بهداشت و درمان کشور عملکرد مطلوب‌تری نسبت به بسیاری از کشورها از خود برجای گذاشته است.

وی اظهار داشت: درکنار عملکرد مطلوب حوزه بهداشت و درمان،بزرگان دینی و به‌ویژه مقام معظم رهبری با عمل واقعی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک قابل‌توجهی به روند کنترل و مبارزه با این ویروس منحوس کردند.

تهیه پروتکل بهداشتی برای یک هزار و300 شغل در ایران

معاون وزیر بهداشت در ادامه ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های ستاد برای مقابله با کرونا بیان کرد: برای یک هزار و 300 شغل در ایران پروتکل‌های بهداشتی تدوین‌شده است که نمونه چنین اقدامات کارشناسی شده در بسیاری از کشورها مشاهده نمی‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌ها و مصوبات و هم‌چنین مدیریت استان قم در مقابله با کرونا اشاره و گفت: قم یکی از استان‌های پیشرو در حوزه سلامت و مبارزه بی‌امان با ویروس کرونا بوده است و الگویی برای کشور به شمار می‌رود.

رئیسی افزود: قم به دلیل ویژگی‌های خاص مواصلاتی و گردشگری مذهبی و ظرفیت‌های علمی یکی از استان‌های ویژه در کشور است و همین مسئله کنترل و مبارزه با کرونا را در این با شرایط دشوارتری همراه بوده است.

وی از تولیت‌های آستان‌های مقدس قم و مشهد تشکر و عنوان کرد: از تولیت آستان‌های مقدس در قم و خراسان رضوی به دلیل همراهی با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایجاد محدودیت‌ها، قدردانی می‌کنیم؛ هم‌چنین وزارت بهداشت آمادگی لازم برای تجهیز خانه‌های بهداشت روستایی و تأمین تجهیزات درمانی در شهرستان‌های جدید این استان را به‌صورت کامل دارد.

رئیسی ادامه داد: اصناف و کسبه در طول دوران مقابله با کرونا همکاری قابل شایانی با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته است. تقویت زیرساخت‌های درمانی یکی از نقاط مثبت کشور با شیوع بیماری کرونا بوده است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه