ارسال به دیگران پرینت

چگونه پلیس ژاپن توانست با «کوبان» به یکی از معتبرترین نهادهای کشور تبدیل شود

ژاپن به «بهشت پلیس‌ها» مشهور است و در سال گذشته میلادی نیز این کشور برای ششمین سال پیاپی، پایین‌ترین نرخ جرم و جنایت از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون را به ثبت رسانده است.

چگونه پلیس ژاپن توانست با «کوبان» به یکی از معتبرترین نهادهای کشور تبدیل شود

یکی از دلایل موفقیت پلیس ژاپن در تامین امنیت عمومی و پایین نگه داشتن نرخ ارتکاب جرم، داشتن یک سیستم کم‌نظیر و متکی بر ابتکاری قدیمی به نام «کوبان» است.

«کوبان» در واقع «کیوسک‌هایی کوچک» با حضور دو تا سه نیروی پلیس هستند که در همه محلات در سراسر کشور یافت می‌شوند و در کنار ایستگاههای اصلی پلیس مشغول فعالیتند.

هم اکنون در این کشور ۶ هزار «کیوسک کوبان» در کنار بیش از هزار ایستگاه پلیس فعالند. پست‌های مشابهی نیز برای مناطق روستایی تعریف شده‌اند.

پلیس‌های مشغول فعالیت در این کوبان‌ها، وظایفی بسیار گسترده دارند. این نیروها بی‌وقفه مشغول حل و فصل مشکلات کوچک و بزرگ مردم هستند. از کمک به مردمی که آدرس خود را در خیابان پیدا نمی‌کنند گرفته تا یافتن اتاقی در هتل برای مسافران یا قرض دادن پول به مسافران محروم از پول نقد یا حتی صرف کردن صبر و حوصله برای گوش دادن به مشکلات زناشویی مردم.

کیفیت کار نیروهای پلیس در این مراکز نیز همواره زیر ذره‌بین مقامات ارشد است. این نیروها به خوبی آموزش دیده‌اند و رابطه بسیار خوبی با مردم منطقه دارند. کوبان‌های ژاپن بسیار در این کشور محبوب هستند و البته در کنار برخورداری از تحصیلات مناسب با شغل، از دستمزدهای خوبی نیز بهره‌مند هستند.

پلیس‌های فعال در کوبان‌ها موظف هستند که سالی دو بار به تمام کسب و کارها و خانه‌های حوزۀ فعالیت خود سر بزنند و از وضعیت زندگی و امنیت اجتماعی آنها مطمئن شوند. البته این کار را نیز بطور غیرمستقیم انجام می‌دهند؛ مثلا به بهانه پخش آگهی‌های ضد جرم در منطقه یا پرسش درباره دوربین‌های امنیتی نصب شده در اطراف.

این بازدیدهای سرزده برای نیروهای پلیس بسیار ارزشمند است و به آنها کمک می‌کند علاوه بر اطمینان از آرامش حاکم بر منطقه، در جریان فعالیتهای مشکوک قرار بگیرند و ارتباطات خود را نیز با ساکنان منطقه تقویت کنند.

صاحب یک کافی شاپ در این باره می‌گوید: «ما با افسران پلیس محله خود می‌توانیم درباره هرچیزی که در ذهنمان می‌گذرد گفتگو کنیم. آنها واقعا مانند همسایه‌های ما هستند. ما حتی در مواقع نیاز به جای تماس با اورژانس، با آنها تماس می‌گیریم.»

کارشناسان اجرای قانون در ایالات متحده، پلیس‌های ژاپن را با پستچی‌ها مقایسه کرده‌اند؛ افرادی بسیار کم حرف و بدون سرو صدا که البته فعالیتی بسیار گسترده دارند و همه جا هستند.

افسران پلیس در این کشور موظفند که همیشه رفتاری دوستانه داشته باشند و در هر رویدادی مفید ظاهر شوند. از کمک به برگزاری یک جشن محلی گرفته تا عبور کودکان از عرض خیابان یا حتی باز کردن راه برای تظاهر کنندگان.

آنها همه پیام‌ها و آموزش‌های لازم برای کودکان را نیز به زبان کارتون‌ها منتقل می‌کنند. بنابراین جای تعجب نیست که پلیس این کشور همواره به عنوان یکی از معتبرترین نهاد در ژاپن رتبه بندی می‌شود.

در این کشور هر مامور پلیس یک هفت تیر کالیبر ۳۸ به همراه دارد؛ با این وجود به ندرت از اسلحه گرم استفاده می‌شود بویژه آنکه نیروهای پلیس به خوبی مهارتهای دفاع شخصی همچنین «تای‌هو جوتسو» یا هنر دستگیر کردن را آموخته‌اند.

میکا سوزوکی، یکی از افسران پلیس درباره این مهارت‌ها می‌گوید: «ورزش‌های رزمی که نیروهای پلیس موظف به یادگیری آن هستند، مجموعه‌ای از فنون برای حفظ امنیت خود و دیگران است. شغل ما این است که نه تنها از قربانیان جرم بلکه از مظنونان به ارتکاب جرم نیز محافظت کنیم.»

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه