ارسال به دیگران پرینت

آیا می توانید از یک پروژکتور برای تماشای روزمره تلویزیون استفاده کنید؟

پروژکتورها یک گزینه عالی برای تماشای فیلم، فوتبال یا بازی‌های کامپیوتری محسوب می‌شوند. در شرایط معمولی، می‌توانید یک ویدئوپروژکتور 100 اینچی را با قیمت تلویزیون‌های 55 تا 0 اینچی خریداری کنید و از یک صفحه نمایش تقریبا دو برابری برخوردار شوید. اما آیا می‌توانید به طور مداوم از این دستگاه استفاده کنید؟

آیا می توانید از یک پروژکتور برای تماشای روزمره تلویزیون استفاده کنید؟

پروژکتورها یک گزینه عالی برای تماشای فیلم، فوتبال یا بازی‌های کامپیوتری محسوب می‌شوند. در شرایط معمولی، می‌توانید یک ویدئوپروژکتور 100 اینچی را با قیمت تلویزیون‌های 55 تا 0 اینچی خریداری کنید و از یک صفحه نمایش تقریبا دو برابری برخوردار شوید. اما آیا می‌توانید به طور مداوم از این دستگاه استفاده کنید؟ به عبارتی دیگر، آیا پروژکتورها برای تماشای تمامی برنامه‌های معمولی و روزمره، می‌توانند جایگزین دستگاه‌های تلویزیون شوند؟ در ادامه ی مقاله ی ایجاد شده توسط نمایندگی پاناسونیک به طور کامل به این مبحث خواهیم پرداخت.

در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی تفاوت‌های این دو دستگاه، به این سوال نیز پاسخ دهیم که آیا می‌توانید از یک پروژکتور برای تماشای روزمره تلویزیون استفاده کنید؟ اگر به تازگی قصد خرید یک ویدئوپروژکتور و جایگزین کردن آن با تلویزیون خود را دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

نکته: شما می‌توانید یک ویدئوپروژکتور خریداری کرده و به صورت کامل آن را جایگزین دستگاه تلویزیون خود نمایید. در این شرایط، می‌توانید در صفحه نمایش بزرگتر به تماشای برنامه‌های مورد علاقه خود بپردازید. اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که در این شرایط، ممکن است لامپ پروژکتور زودتر تمام شود؛ زیرا این لامپ‌ها معمولا عمر مصرفی محدودی دارند و پس از مدت زمان مشخصی، باید تعویض شوند.

مزایا و معایب استفاده همیشگی پروژکتور به جای تلویزیون

استفاده از یک پروژکتور به جای تلویزیون، می‌‌تواند در عین حال که مزایای زیادی دارد، معایبی نیز داشته باشد. این موارد به اتاقی که در آن قرار دارید، افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند و ... بستگی دارد.

مزایا

قیمت مناسب در مقایسه با تلویزیون‌های بزرگ: همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، یک ویدیو پروژکتور 100 اینچی از لحاظ قیمت، در ردیف یک تلویزیون 55 اینچی قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر، برای خرید تلویزیون 100 اینچی، باید دو برابر قیمت ویدئو پروژکتور پاناسونیک را پرداخت نمایید (اگر بتوانید این تلویزیون را پیدا کنید) بنابراین، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پروژکتور در قیاس با تلویزیون، قیمت مناسب آن است.

image_1d6f9439f9ff2934b3d78b1008a57c6c18c2ed35

اگر به دنبال یک نمایش‌گر بزرگ هستید، بدون شک پروژکتور انتخاب بسیار بهتری نسبت به تلویزیون‌های هوشمند است؛ زیرا علاوه بر کیفیت بهتر، تقریبا هزینه شما را نیز نصف خواهد کرد.

تجربه کاربری بهتر: صفحه نمایش بزرگ‌تر، کیفیت تماشای تصاویر را بالاتر می‌برد؛ خواه فیلم باشد، یک مسابقه ورزشی، بازی یا حتی اخبار! کسی نمی‌تواند منکر این قضیه شود که تماشای سریال مورد علاقه از یک صفحه نمایش 100 اینچی، قابل قیاس با تلویزیون‌های هوشمند 55 اینچی نیست! بنابراین، استفاده از پروژکتور به جای تلویزیون، می‌تواند تجربه کاربری ماندگار و خاطره‌انگیزی را برای کاربران رقم بزند.

به عنوان یک مزیت شگفت‌انگیز دیگر، به این نکته توجه داشته باشید که صفحه نمایش پروژکتور، برای تجربه بصری شما نیز فوق‌العاده خواهد بود. در حقیقت، در نمایش‌گر‌های بزرگ، بخش زیادی از زاویه دید شما اشغال می‌شود و همین موضوع، تصاویر را به دنیای واقعی نزدیک‌تر می‌کند. بنابراین اگر هنگام تماشای تلویزیون چشم شما خسته می‌شود، یک ویدئوپروژکتور می‌تواند راه‌گشا باشد.

معایب

هزینه تعمیر و نگه‌داری بیشتر: لامپ تصویر، مهم‌ترین قسمت یک ویدئوپروژکتور محسوب می‌شود. این لامپ عمر مصرفی محدودی دارد و خواه یا ناخواه، بعد از مدتی باید به فکر تعویض آن باشید. این موضوع می‌تواند هزینه‌های اضافی را به کاربران تحمیل کند. از طرفی دیگر، پروژکتور در مقایسه با تلویزیون، دستگاه حساس‌تری محسوب می‌شود و ممکن است به طور مداوم با تعمیرهای جزئی یا کلی درگیر باشید.

نکته: عمر متوسط لامپ ویدئوپروژکتور 0200 ساعت است. با فرض اینکه روزانه 8 ساعت از این دستگاه استفاده کنید، بعد از 250 روز باید آن را تعویض کنید. همان‌طور که می‌بینید زمان استفاده مدام از یک پروژکتور، حتی به یک سال هم نمی‌رسد. البته این روزها و پیشرفت صنعت این دستگاه‌ها، از رشته‌های LED استفاده می‌شود که این موضوع علاوه بر افزایش عمر مصرفی، هزینه تعمیر و نگه‌داری آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

image_c2754826bc1988060d2e55c7582bae5b3f705fe3

در مدل‌های جدید ویدئوپروژکتور، عمر مصرفی لامپ به 30 هزار ساعت رسیده است. اگر فرض را بر همان استفاده 8 ساعت در روز بگیریم، می‌توانید تا 10 سال و بدون نیاز به تعویض لامپ از یک پروژکتور استفاده کنید.

عدم دسترسی آسان به برنامه‌های تلویزیون در پروژکتور:

معمولا برای تماشای محتواهای استریمینگ (ویدئوهای آنلاین) در پروژکتور هیچ مشکلی نخواهید داشت. در این شرایط، راه‌حل‌های ساده‌ای برای دسترسی به محتوا در ویدئوپروژکتورهای مختلف پیش بینی شده‌اند. از هر دستگاهی که برای دریافت تصاویر استفاده می‌کنید (می‌تواند رایانه یا حتی ایکس باکس باشد) می‌توانید محتوای خود را به سادگی بارگیری کرده و در ویدئوپروژکتور پخش نمایید.

با این‌حال، برای دسترسی به محتواهای دیگر که در تلویزیون‌های معمولی مشاهده می‌کنید، ممکن است با دردسر مواجه شوید. در این شرایط، معمولا نیاز به یک خط کابل جداگانه و نصب و استفاده از تجهیزات جانبی خواهید داشت. این مورد را نیز می‌توان یکی دیگر از معایب پروژکتور برای استفاده مداوم به جای تلویزیون دانست.

تنظیمات صوتی پیچیده: تقریبا در تمامی تلویزیون‌ها، بلندگوهایی تعبیه شده‌اند که برای استفاده روزمره به اندازه کافی مناسب هستند. این موضوع در پروژکتورها مشاهده نمی‌شود! این دستگاه‌ها در صورتی که از بلندگوهای داخلی برخوردار باشند، معمولا قیمت ارزان‌تری دارند و از کیفیت صدای مناسبی نیز برخوردار نیستند.

از آن‌جایی که پروژکتور معمولا در بالای سر شما نصب می‌شود، از عرض مناسبی برای قرار دادن بلندگوهای چپ و راست برخوردار نیست. این موضوع سبب می‌شود تا کیفیت صدایی که به گوش می‌رسد از تلویزیون‌های هوشمند کمتر باشد. در نتیجه برای استفاده از ویدئوپروژکتور به جای تلویزیون، باید به فکر حل کردن مشکل صوتی نیز باشید؛ اتفاقی که در تلویزیون‌های معمولی رخ نخواهد داد.

نتیجه گیری

اکنون و با بررسی مزایا و معایب مختلف، می‌توانید نتیجه گیری کنید که آیا استفاده از پروژکتور برای تماشای روزمره تلویزیون منطقی است یا خیر. در مجموع می‌توان گفت که اگر به دنبال تماشای فیلم‌ها، مسابقات فوتبال، اخبار و ... در صفحات بزرگ و باکیفیت هستید، استفاده از پروژکتور کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

اما از طرفی دیگر، هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری این دستگاه نسبت به تلویزیون‌های معمولی بیشتر است. علاوه بر این، ممکن است استفاده از یک پروژکتور، نیاز به تنظیمات و پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به تلویزیون‌های معمولی داشته باشد.

در پایان توصیه می‌کنیم که قبل از هر اقدامی در زمینه خرید و نصب پروژکتور، اطلاعات لازم را به دست بیاورید و با بررسی تمامی جوانب، بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه