ارسال به دیگران پرینت

مرغ گران و مسئولان بی تفاوت!

چندین ماه است که فعالان صنعت طیور در مورد افزایش مجدد قیمت مرغ به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید هشدار می دهند ولی به نظر می رسد مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزرات صمت خودشان را به خواب خرگوشی زده‌اند و هشدارهای داده شده را در نظر نمی گیرند.


مرغ گران و مسئولان بی تفاوت!

سال ۱۳۹۹ سال پرفراز و نشیبی برای بازار مرغ بود. سالی که به دلیل کمبود نهاده‌های دولتی، افزایش قیمت سویا، ذرت و جوجه یکروزه در بازار آزاد، کاهش جوجه‌ریزی و انحراف در توزیع، قیمت مرغ به ۳۰ هزارتومان هم رسید و عرضه مرغ تنظیم بازاری به قیمت هرکیلو ۲۰ هزار و۴۰۰ تومان در میادین، بسیاری را روانه صف های طولانی کرد. صف‌هایی که تا روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ ادامه داشت و البته به ابتدای سال ۱۴۰۰ هم کشیده شد.

در فروردین ۱۴۰۰ دولت تصمیم گرفت برای ساماندهی بازار مرغ قرارگاهی تحت عنوان  قرارگاه ساماندهی مرغ کشور  به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه قضاییه و وزارت صمت تشکیل دهد.  قرارگاه نیز برای ساماندهی بازار مرغ و ایجاد ثبات در آن، نرخ مصوب مرغ را که از مدتها قبل تولیدکنندگان نسبت به آن انتقاد داشتند، افزایش داد؛ به طوری که قیمت مرغ منجمد در سرد خانه کیلویی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ زنده در کشتارگاه کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت مرغ آماده طبخ در میدان بهمن تهران کیلویی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مرغ آماده طبخ برای مصرف کننده کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.  

در حالی که به نظر می رسید اقدامات این قرارگاه ثبات را به بازار مرغ بازگردانده و مرغ در سال جدید با قیمت‌های منطقی‌تر به دست مصرف کننده می رسد اما طولی نکشید که افزایش قیمت جوجه یکروزه خواب آرام بازار مرغ را آشفته کرد و صدای تولیدکنندگان را نیز درآورد. افزایش قیمتی که برخی از فعالان این صنعت علت آن را خروج جوجه های تولیدی توسط واحدهای مرغ مادر به صورت غیرقانونی از کشور در سایه نبود نظارت، کمبود جوجه ریزی  و حضور دلالان در بازار عنوان کردند.

این فعالان و تولیدکنندگان بارها در صحبت های خود اعلام کردند که مرغداران نمی‌توانند جوجه یکروزه را با قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومان تهیه کنند و قیمت جوجه یکروزه در بازار به ۲ برابر نرخ مصوب رسیده و با قیمت های ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ خرید و فروش می‌شود. آنها همچنین به افزایش هزینه‌های دیگر از جمله کرایه‌های حمل و نقل، دستمزد کارگر، دارو، واکسن، نهاده ها و ... اشاره و از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت درخواست کردند که برای شرایط پیش آمده تدابیری اتخاذ کنند. آنها همچنین هشدار دادند که اگر بر بازار جوجه یکروزه کنترل و نظارت جدی تری صورت نگیرد یا با کمبود مرغ در ماه‌های آینده مواجه خواهیم شد یا قیمت مرغ افزایش خواهد یافت.

هشدارهای داده شده از سوی تولیدکنندگان اما جدی گرفته نشد و براساس آخرین مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا از بازار،  قیمت مرغ مجددا به ۳۰ هزارتومان بازگشت. یعنی همان قیمتی که اسفندماه سال گذشته این کالای پروتیئنی پرمصرف را از سفره های برخی خانواده ها حذف یا  بسیاری را برای خرید یک کیلو مرغ دولتی روانه صف‌های طولانی در شرایط کرونایی کرد.

با این حال، نوسانات فعلی قیمت مرغ نشان می‌دهد که هنوز مشکلات صنعت طیور به طور کامل و ریشه‌ای حل نشده و همچنان گوش شنوایی برای مشکلات تولیدکنندگان وجود ندارد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      مرغ درنارمک کیلو۳۵هزارتومان اگرگیربیاد همان هم ۱۵روزه پیدانمیشه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه