ارسال به دیگران پرینت

نرخ فرزندآوری در ایران نزدیک به دایره تله

عضو گروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد با ادامه روند فعلی، نرخ باروری در کشور در سال ۱۴۱۵ از صفر هم عبور می کند و به زیر صفر خواهد رسید.


نرخ فرزندآوری در ایران نزدیک به دایره تله

دکتر محمدولی علیئی در مورد الزامات سیاست های جمعیتی در دولت آینده با بیان اینکه بحث جمعیت در نظام های جمعیتی سنتی مطرح نبوده گفت: در گذشته که میزان مرگ و میر و میزان موالید بسیار بالا بود لذا جمعیت هم موضوعیتی نداشت.

وی افزود: با توجه به اینکه افراد در دنیای صنعتی و مدرنیته امروز به دلیل اشتغال و هزینه های فرزند، فرصتی برای تربیت فرزندان ندارند لذا برای این موضوع و توزیع جمعیت باید راهکارها و برنامه های علمی ارائه داده شود درغیراین صورت دچار بحران خواهیم شد.

عضو گروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۶۵ که نرخ موالید در کشورمان بالا بود سیاست های کنترل جمعیت انجام شد تا یک تعدیل جمعیتی صورت گیرد اما متاسفانه این سیاستهای باطل و غلط تا به امروز ادامه پیدا کرده و متأسفانه یک عده غیرکارشناس هم آدرس غلط می دادند که سالخوردگی جمعیت هیچ اشکالی ندارد.

علیئی با اعلام اینکه نرخ فرزندآوری در ایران به ۱.۶۷ رسیده و نزدیک به دایره تله قرار گرفته گفت: ما باید سیاست های جمعیتی را به ویژه از نظر اجتماعی و فرهنگی فرهنگ سازی و اجرایی کنیم و پیامدهای سالخوردگی جمعیت را برای خانواده ها تبیین کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر نرخ باروری را با روند ادامه دهیم قطعاً در سال ۱۴۱۵ نرخ جمعیت کشورمان از صفر هم عبور می کند و به زیر صفر خواهد رسید.

وی درمورد تجربه کشورهایی که در حوزه جمعیتی وضعیتی مشابه ایران دارند گفت: روند باروری در کشورهایی مانند ژاپن، ایتالیا و کل کشورهای اروپایی زیر خط جانشینی قرار دارد و برای این موضوهع برنامه ریزی و هزینه می کنند. مثلاً کشور فرانسه که در یک دوره ۱۰ ساله با هزینه بسیار بالا و اختصاص ۴.۷ دهم تولید ناخالص ملی برای اصلاح جمعیت، نرخ موالید را موقتاً به ۲.۰۱ صدم درصد افزایش داد که البته باز هم موفق به حفظ این نرخ نشد.

علیئی که در یک برنامه رادیویی صحبت میکرد، پرداخت دائمی مشوق های اقتصادی و حمایت های مالی مانند معافیت مالیاتی، مسکن ارزان قیمت و پرداخت یارانه نقدی در دوران بارداری و شیردهی را از جمله سیاست های این کشورها برای افزایش فرزندآوری عنوان کرد و افزود: برخی کشورها برای خانواده های پرجمعیت حتی تورهای گردشگری هم برگزار می کنند.

عضو گروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بیشتر سریال ها و رسانه ها در بیست سال اخیر در راستای تشویق مردم به تجرد و فرزندان کمتر اقدام کردند گفت: اخیراً این موضوع الزام شده که سیاست های افزایش جمعیت در برنامه ها و سریالها لحاظ شود.

استاد دانشگاه سهم عوامل اقتصادی را در کاهش نرخ فرزندآوری پایین تر از عوامل فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: افزایش درآمد خانواده ها و اشتغالزایی الزاماً منجر به فرزندآوری نخواهد شد چراکه اگر اینطور بود الان غربی ها بیشتر از الان صاحب فرزند بودند لذا مهمتر از همه این مسائل، گفتمان سازی ترویج فرزندآوری درون خانواده هاست. به عبارت دیگر دولت در گام نخست باید تسهیلاتی را فراهم کند تا خانواده ها دغدغه های اولیه اقتصادی را نداشته باشند و بعد هم در این مورد به صورت کاملاً جدی فرهنگ سازی کند.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه