ارسال به دیگران پرینت

فرمانده سنتکام:

حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در عربستان سعودی مانع حمله احتمالی ایران به عربستان سعودی می شود

ژنرال مکنزی مدعی شده حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در عربستان سعودی باعث ایجاد موازنه و مانع حمله احتمالی ایران به عربستان سعودی می شود.

حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در عربستان سعودی مانع حمله احتمالی ایران به عربستان سعودی می شود

فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا (سنتکام) در اظهاراتی گفت مقامات عربستانی انتظار دارند ایالات متحده آمریکا از آنها در برابر حملات ایران و نیروهای نیابتی این کشور، حمایت و حفاظت کند.

 ژنرال "فرانک مکنزی" فرمانده سنتکام که به عربستان سعودی سفر کرده است دیروز (یکشنبه) در پاسخ به سوال خبرنگاران آسوشیتدپرس و شبکه "ای بی سی" آمریکا با اشاره به این موضوع گفت: ایالات متحده همچنان از متحد خود عربستان سعودی در برابر حملات ایران و نیروهای نیابتی ایران حفاظت خواهد کرد.

او که همزمان با روند گفتگوهای بین ایران و عربستان (با میانجیگری دولت عراق) به عربستان سفر کرده است گفت دولت سعودی همچنان از آمریکا می خواهد به منظور بازدارندگی در برابر ایران، نیروها و پایگاه های خود را در عربستان سعودی حفظ کند.

ژنرال مکنزی در ریاض و در مصاحبه با آسوشیتدپرس و شبکه خبری ای بی سی آمریکا/ عکس: آسوشیتدپرس

دولت جو بایدن به منظور مقابله بهتر با تهدیدهای ناشی از چین و روسیه مشغول بازنگری در استقرار نیروهای خود در منطقه غرب آسیاست و در این چارچوب خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز کرده و احتمال می رود این بازنگری در حضور نظامی شامل برخی دیگر از کشورهای منطقه غرب آسیا هم باشد.

مکنزی تاکید کرد بازنگری دولت آمریکا در استقرار نیروهایش در منطقه و احتمال خروج نظامیان آمریکایی از منطقه نگرانی هایی را در طرف سعودی ایجاد کرده است.

مکنزی گفت:" من فکر می کنم آنها (سعودی ها) می خواهند اطمینان حاصل کنند که در صورت حمله احتمالی ایران به آنها کمک خواهد شد و در برابر احتمال ادامه حملات (از ما) کمک می خواهند."

فرمانده سنتکام مدعی شد حضور ایالات متحده آمریکا در عربستان سعودی مانع تجاوز نظامی ایران به این کشور می شود چون به گفته مکنزی ایالات متحده طیف گسترده ای از توانایی های نظامی را در اختیارعربستان سعودی قرار می دهد تا مانع تجاوز احتمالی ایران به این کشور شود.

با این حال مکنزی تاکید کرد حضور نظامی کشورش در عربستان سعودی  تاثیری در حمله نیروهای نیابتی ایران به سعودی ندارد و نیروهای نیابتی ایران همچنان به حملات خود به سعودی ادامه می دهند.

او در این زمینه به حملات مداوم حوثی های یمن (جنبش انصارالله) به عربستان سعودی اشاره کرد و گفت :" در 3 ماه گذشته نیروهای حوثی مورد حمایت ایران در یمن  با حدود 100 موشک بالستیک، کروز و هواپیماهای بدون سرنشین به سمت عربستان سعودی شلیک کرده اند...آنها  (حوثی ها) نیروی نیابتی ایران هستند و به طور مداوم عربستان سعودی را مورد حمله قرار می دهند بنابراین احساس طرف سعودی این است که به طور مداوم از سوی نیروهای نیابتی ایران تحت حمله قرار دهد و واقعیت امر نیز چنین است."

 این فرمانده آمریکایی هیچ اشاره ای به دلیل حملات حوثی های یمن به عربستان سعودی نکرد. حوثی های یمن می گویند مادامی که تحت محاصره همه جانبه ائتلاف تحت رهبری سعودی قرار دارند و به طور مداوم مورد حمله هوایی نیروهای سعودی قرار می گیرند برای دفاع از خود در اقدامی متقابل شهرها و تاسیسات سعودی را مورد حمله موشکی و پهپادی قرار می دهند.

فرمانده سنتکام همچنین تاکید کرد ایالات متحده آمریکا 20 سامانه دفاع ضد موشکی پاتریوت را در عربستان ارتقا و به روز رسانی کرده تا در صورت احتمال حمله موشکی ایران از این کشور دفاع کند.

 

 

منبع : عصرایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه