ارسال به دیگران پرینت

رامبد جوان برای جبران شکست در نمایش‌خانگی چه تصمیمی گرفت؟

سریال «مردم معمولی» به کارگردانی رامبد جوان، از همان ابتدای انتشار با واکنش‌های منفی مخاطبان و منتقدان مواجه شد و مورد استقبال قرار نگرفت.

رامبد جوان برای جبران شکست در نمایش‌خانگی چه تصمیمی گرفت؟
سریال «مردم معمولی» به کارگردانی رامبد جوان، از همان ابتدای انتشار با واکنش‌های منفی مخاطبان و منتقدان مواجه شد و مورد استقبال قرار نگرفت.

پس از انتشار شش قسمت از این مجموعه، موج انتقادها بالاخره تاثیرگذار بوده و از قسمت هفتم تغییراتی در سریال به وجود آمد. قصد دارند در ادامه تولید «مردم معمولی»، شکست سنگین سریال را تا حدودی جبران کنند و رضایت عده‌ای از مخاطبان را به دست بیاورند.

طبق اعلام سازندگان سریال «مردم معمولی»، شش قسمت‌ این سریال که تا به حال منتشر شده، از آرشیو فیلیمو حذف شده است. اکنون قسمتی که تغییرات در آن اعمال شده، به عنوان اولین قسمت سریال منتشر شده و خبری از قسمت‌های قبلی این مجموعه نیست. یکی دیگر از تغییراتی که در سریال اتفاق افتاده، انتشار آن به صورت دو روز در هفته است. این مجموعه که پنج شنبه‌ها منتشر می‌شد، از این پس شنبه‌ها نیز در منتشر خواهد شد. ایجاد تغییر به دنبال نارضایتی مخاطبان، اتفاق خوبی است، اما حذف شش قسمت اول سریال، اقدامی بی‌سابقه، عجیب و به نوعی بی‌توجهی به حقوق مخاطبان است. در سرویس‌های وی‌اودی که کاربران برای تماشای سریال‌ها اشتراک خریداری می‌کنند و با تعرفه‌های جدید هزینه زیادی هم می‌پردازند، نمی‌توان به راحتی قسمت‌هایی از یک سریال را حذف و از نو شروع کرد. چنین فضایی جای آزمون و خطا نیست.

حذف شش قسمت ابتدایی سریال و در نظر گرفتن قسمت هفتم به عنوان اولین قسمت، از لحاظ فنی و حرفه‌ای هم نادرست است. می‌دانیم که «مردم معمولی» به سبک سیت‌کام (کمدی موقعیت) ساخته شده و با دیگر سریال‌ها متفاوت است، اما در هر صورت شخصیت‌های سریال قسمت اول، به مخاطب معرفی شده‌اند و تماشاگر در جریان فضای کلی سریال قرار گرفته است، در این شرایط نمی‌توان ناگهان قسمت هفتم را به عنوان قسمت اول در نظر گرفت و آن را شروع سریال دانست. مخاطبانی که «مردم معمولی» را از ابتدا تماشا نکرده‌اند و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای از قسمت هفتم تصمیم می‌گیرند آن را دنبال کنند، به خوبی با کاراکترها آشنا نمی‌شوند. با این اوصاف، حذف قسمت‌های قبلی توجیهی ندارد و قسمت هفتم را نمی‌توان شروع دوباره‌ای برای سریال دانست.

در بخشی از اطلاع‌رسانی رسمی درباره حذف شش قسمت «مردم معمولی» و تغییرات جدید در سریال، آمده که قسمت هفتم این مجموعه که در واقع اکنون دیگر قسمت اول سریال است، رضایت ۸۰ درصدی مخاطبان را جلب کرده ، بنابراین نتیجه گرفته شده که مخاطبان از تغییرات رضایت زیادی داشته‌اند. اکنون سوال این جاست که عدد ۸۰ درصد را تا چه اندازه می‌توان ملاک درستی دانست؟ با توجه به این که تا به حال فیلیمو آمار رسمی از میزان مخاطبان «مردم معمولی» منتشر نکرده، بنابراین طبیعتا درصد لایک‌های قسمت هفتم (قسمت اول فعلی) در سایت و اپلیکیشن، به عنوان معیار در نظر گرفته شده است. تا لحظه نوشتن این گزارش، تنها چهار هزار و ۵۱۱ نفر این قسمت را پسندیده‌اند و میزان رضایت از آن ۸۲ درصد بوده است، بنابراین چندان نمی‌توان با تکیه به این عدد، میزان رضایت مخاطبان را سنجید.

گذشته از این که حذف شش قسمت سریال غیرمنطقی و بی‌توجهی به حقوق مخاطبان است، اما ایجاد تغییر در واکنش به بازخوردهای مخاطبان بُعد مثبت این اتفاق است که البته در میان دیگر سریال‌هایی که دهه ۸۰ به سبک سیت‌کام ساخته شده‌اند، بی‌سابقه نیست. رامبد جوان پیش از این در سریال کمدی «مسافران» هم تجربه مشابهی داشته است. در قسمت‌های ابتدایی سریال، وجه فانتزی سریال بسیار پررنگ بود، اما آن زمان مخاطب چندان با اتفاقات تخیلی و فانتزی آن ارتباط برقرار نکرد، به همین دلیل استفاده از فانتزی در این مجموعه کمتر شد و به دنبال آن مخاطب، بهتر از سریال استقبال کرد. در سیت‌کام‌هایی که همزمان با پخش، تولید می‌شود امکان تغییر طبق نظر مخاطبان وجود دارد و سازندگان «مردم معمولی» هم از این امکان استفاده کرده‌اند. البته همان طور که گفتیم این اتفاق در تلویزیون قابل قبول است، اما در پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم و سریال، شاید وضعیت متفاوت باشد.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه