ارسال به دیگران پرینت

واکنش‌های جهانی به آتش‌بس غزه

جمعی از رهبران جهان از آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی استقبال کردند.


واکنش‌های جهانی به آتش‌بس غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از آتش بس در نوار غزه در جمع خبرنگاران گفت که خواهان پایبندی طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی به آتش‌بس اعلام شده است.

تور وینسلند، فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه نیز ضمن استقبال از آتش‌بس از مصر و قطر به خاطر میانجیگری در این راستا قدردانی کرد.

در همین راستا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن استقبال از آتش‌بس غزه و آن را "فرصت واقعی برای تحقق صلح در خاورمیانه" دانست.

وی در سیاستی ریاکارانه به کمک برای بازسازی غزه با همکاری سازمان ملل متعهد شد اما همزمان به رژیم صهیونیستی وعده تقویت سامانه‌های گنبد آهنین این رژیم را داد.

همچنین لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم واشنگتن در سازمان ملل گفت: آتش‌بس غزه و اسرائیل در صورتی که ادامه یابد به پایان نزاع فلسطین و اسرائیل منجر می‌شود. اکنون باید روی تحقق پیشرفت برای صلح دائم متمرکز شویم.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین نیز گفت: فلسطینی‌ها در نوار غزه در معرض عملیات قتل و کشتار جمعی طی این ۱۱ روز قرار گرفتند. ده‌ها زن و کودک شهید و صدها تن زخمی شدند. ده‌ها ساختمان منهدم شدند. ما از تمام کشورهایی که درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت  و نشست مجمع عمومی را پذیرفتند قدردانی می‌کنیم.

وی اظهارات نمایندگان کشورهایی را که مخالفتشان را با جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان غزه اعلام کردند و خواهان حل سیاسی مسئله فلسطین شدند، ستود.

اشتیه گفت: دولت این جنایت‌ها را به دیوان کیفری بین المللی گزارش خواهد کرد و تحقیقاتی را درباره جنایت‌های اسرائیل آغاز می‌کند.

همچنین دیمیتری بولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: روسیه مثل دیگر کشورها همچنان برای توقف تنش‌ها تلاش می‌کند. امیدواریم آتش‌بس طولانی مدت باشد.

وی گفت: لازم است اقدامات فوری برای آغاز مذاکرات مستقیم میان فلسطین و اسرائیل اتخاذ شود و دو طرف درباره مسائل نهایی از جمله قدس شرقی گفتگو کنند.

بولیانسکی خواهان فعال سازی فعالیت کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه شد و گفت: ما پیشنهاد نشست وزارتی فوری برای کاهش تنش و آرام کردن اوضاع را داده‌ایم. گام اول توقف خشونت و کنار گذاشتن اظهارات تحریک‌آمیز و تمام اقدامات یکجانبه است. ما از طرف‌های بحران می‌خواهیم به قوانین بشردوستانه بین المللی پایبند باشند.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس نیز از آتش‌بس استقبال کرد و گفت: همگان باید برای تحقق آتش‌بس دائم و پایان خشونت تلاش کنند. دولت انگلیس به حمایت از تلاش‌ها برای تحقق صلح در منطقه ادامه می‌دهد.

حزب‌الله لبنان نیز به مردم قهرمان فلسطین و مقاومت پیروزی تاریخی در جنگ شمشیر قدس را تبریک گفت و اعلام کرد: مقاومت در این دور از درگیری‌ها معادلات قدیمی دشمن را درهم شکست و قواعد جدیدی را ایجاد کرد که زمینه را برای پیروزی بزرگ فراهم می‌کند.

در بیانیه حزب‌الله آمده است: مردم و مقاومت فلسطین نشان دادند که این غده سرطانی جنایتکار سست‌تر از خانه عنکبوت است. قدس به آزادی نزدیک‌تر شده است. ما به این پیروزی تاریخی بزرگ افتخار می‌کنیم.

حزب‌الله عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیروزی تاریخی به لطف تلاش‌های فوق العاده مقاومت فلسطین به دست آمده است. این پیروزی را پایداری و شجاعت فلسطینی‌ها رقم زده است.

در این بیانیه آمده است: غزه توانست قوی‌ترین ارتش‌ها را که از سوی قوی‌ترین گروه‌های شر حمایت می‌شوند، شکست بدهد.

محمدعلی الحوثی، عضو شورای سیاسی یمن آتش‌بس و پیروزی مقاومت را تبریک گفت و آن را معجزه و نتیجه حتمی بیداری و حملات علیه رژیم اشغالگر دانست.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر هم ضمن استقبال از آتش‌بس از نقش رئیس‌جمهور آمریکا در موفقیت طرح مصر برای آتش‌بس قدردانی کرد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپایی از آتش‌بس غزه و رژیم صهیونیستی استقبال و بر لزوم از دست ندادن فرصت صلح و امنیت تأکید کرد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه