ارسال به دیگران پرینت

آژانس و ایران در حال رایزنی در خصوص اجرای تفاهمات فعلی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال رایزنی با ایران در خصوص تمدید توافق با آژانس است و طی روزهای آینده در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

آژانس و ایران در حال رایزنی در خصوص اجرای تفاهمات فعلی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال رایزنی با مقام‌های جمهوری اسلامی برای تمدید توافقی است که فردا ۲۱ می برابر با ۳۱ اردیبهشت منقضی می‌شود.

آژانس در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «آژانس و ایران در حال حاضر در حال رایزنی در خصوص اجرای تفاهمات فعلی هستند».

توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه  منقضی می‌شود.

آژانس با تأکید بر این که توافق سه ماهه ایران و آژانس که در تاریخ ۲۱ فوریه حاصل شد، «همچنان جاری و پابرجا» است، افزود: «مدیرکل (آژانس)، طی روزهای آینده، به روزرسانی‌هایی را در اختیار شورای حکام آژانس قرار خواهد شد».

پیشتر کشورهای روسیه و چین نیز خواهان تمدید این وافق شده بودند.

اخیرا سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که تمدید این توافق نقض قانون هسته ای مجلس نخواهد بود.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران هم به رسانه ها گفته درباره تمدید این توافق، دولت ایران تصمیم گیری خواهد کرد.

توافق ایران و آژانس سه ماه پیش بین علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانی در تهران منعقد شد. بر این اساس، مقرر شد که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست توافق مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه دارد. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات، منحصراً نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس ‌می‌گذارد. در غیر این صورت، اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

این توافق ابتکار عملی در قبال مصوبه هسته ای مجلس بود. مصوبه هسته ای مجلس مانع نظارت آژانس می شد که با واکنش تند کشورهای مشارکت کننده در برجام مواجه شده بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه