ارسال به دیگران پرینت

آغاز طرح پویش ملی ایران دیار نفس

هم زمان با فرا رسیدن روز ملی اهدای عضو، کشور همگام با طرح پویش ملی "ایران، دیار نفس" به استقبال تقدیر از خانواده‌های بخشنده و نوعدوستی می‌رود که با اخذ تصمیم به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزیشان در آن لحظات بحرانی، تا کنون موجب نجات جان بیش از 70.000 بیمار نیازمند به پیوند شده‌اند.

آغاز طرح پویش ملی ایران دیار نفس

هم زمان با فرا رسیدن روز ملی اهدای عضو، کشور همگام با طرح پویش ملی "ایران، دیار نفس" به استقبال تقدیر از خانواده‌های بخشنده و نوعدوستی می‌رود که با اخذ تصمیم به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزیشان در آن لحظات بحرانی، تا کنون موجب نجات جان بیش از 70.000 بیمار نیازمند به پیوند شده‌اند.

این طرح از تاریخ ۲۵ لغایت ۳۱ اردیبهشت در سراسر کشور و با همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان، مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، صدا و سیما، معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌‎های مرتبط شهرداری تهران و کلانشهرهای ایران برگزار می‌شود.

"یکی بود، هنوزم هست" کلیدی‌ترین شعار پویش کشوری "ایران، دیار نفس" می‌باشد و قرار است به مدت یک هفته در کشور حال و هوای معنویت فرایند اهدای عضو با محوریت فرهنگ ایثار و نوعدوستی ایجاد شود.

این پروژه ملی در راستای نهادینه‌سازی هرچه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در جامعه و با اهداف یادبود فرشتگان ماندگار اهداکننده عضو، تقدیر از نوعدوستی و بخشندگی خانواده‌های آنها، ارتقای آگاهی جامعه در مورد چرخه‌ی اهدای عضو در ایران و غیرقابل برگشت بودن پدیده‌ی مرگ مغزی، تشکر از تیم‌های تخصصی اهدا و پیوند اعضا و مسئولین ذیربط کشور و همچنین قدردانی از سفیران و نام‌آوران و حامیان همیشگی این فرایند انسان‌دوستانه برگزار می‌شود.

پویش کشوری "ایران، دیار نفس" تلاش می کند با فرهنگسازی مناسب به هموطنان نیازمند پیوند، کیفیت زندگی بالاتری را هدیه کند. نباید فراموش کرد، زمان رضایت به اهدای عضو نیز از معیار های بسیار مهم این فرایند است؛ چرا که روز به روز و ساعت به ساعت، از تعداد و کیفیت اعضا و نسوج قابل پیوند، کاسته می شود.  

A3 Amudi

لازم به ذکر است که سالانه به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد مرگ مغزی به اهدای عضو، بیش از ۷۰۰۰ عضو پیوندی رهسپار خاک می‌شوند و این در حالی است که از 25000 بیمار نیازمند پیوند عضو در لیست‌های انتظار کشور، روزانه 7 تا 10 نفر (هر 2 تا 3 ساعت یک نفر) و یا به عبارتی سالانه ۳۰۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و اصلی‌ترین عامل در خاکسپاری این اعضای با ارزش و عدم رضایت خانواده‌ها، عدم آگاهی کامل جامعه از مرگ قطعی بودن مرگ مغزی است.

شما نیز می توانید با دریافت کارت اهدای عضو از طریق ارسال کد ملی خود به سامانه‌ی پیامکی 3432 و یا مراجعه به سامانه‌ی ملی دریافت کارت اهدای عضو به آدرس www.ehdacenter.ir و همچنین با پیوستن به طرح سفیران اهدای عضو با مراجعه به آدرس سامانه‌ی فوق، در این پویش ملی میهنی شرکت نمایید.

یکی بود ... هنوزم هست

#ایران_دیارنفس

 

مروری بر اهدای عضو و طرح ایران دیار نفس

در پزشکی دو نوع مرگ وجود دارد:

مرگ قلبی (مرگ رایج) که ۹۹ درصد مرگ‌ها را در جهان، شامل می‌شود

مرگ مغزی که ۱ درصد مرگ‌ها را شامل می‌شود و فرصت استثنایی است برای خانواده که با تصمیمی صحیح، بتواند از مرگ عزیزش برایش جاودانگی، ثواب و صدقه جاریه و نامی نیک‌تر بیافریند.

مرگ مغزی نیز مانند مرگ معمولی، نوعی مرگ و غیر قابل برگشت است؛ با این تفاوت که به دلیل اکسیژن‌رسانی مصنوعی توسط دستگاه، حرکات قفسه سینه شبیه به تنفس و ضربان قلب وجود دارد که حداکثر تا ۱۴ روز به این دستگاه جواب می‌دهد و فرصتی است برای تصمیم سرنوشت‌ساز خانواده برای اهدای عضو

مرگ مغزی، از نظر ظاهری حالتی مشابه دارد به نام کما؛ با این تفاوت که در کما سلول‌های مغزی سالم هستند و مشکل در اختلال عملکرد آنهاست ولی در مرگ مغزی سلول‌ها به طور کامل از بین رفته‌اند و غیرقابل بازگشتند.

در وضعیت مرگ مغزی، خانواده دو راه بیشتر ندارند؛ یا خاکسپاری ۸ ارگان (۲ کلیه، ۲ ریه، کبد، قلب، روده، لوزالمعده) و یا اهدای عضو و نجات جان ۸ انسان؛ چرا که اعضای افراد مرگ مغزی، تنها راه نجات بیماران نیازمند به پیوند لیست‌های انتظار می‌باشد.

هر فرد مرگ مغزی هم چنین با اهدای ۱ تا ۵۳ نسج (مانند قرنیه، دریچه قلب، تاندون و ...) می تواند ۱ تا ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

در ایران سالانه حدود ۵ تا ۸ هزار نفر، جان خود را با مرگ مغزی از دست می‌دهند که نیمی از آنان (حدود ۳هزار نفر)، اعضای قابل پیوند دارند؛ ولی متاسفانه نهایتا ۱۰۰۰ خانواده (یک سوم) راضی به اهدای عضو می‌شوند و دو سوم خانواده‌ها با عدم رضایت خود، موجب خاکسپاری بیش از ۷۰۰۰ عضو قابل پیوند در سال می‌شوند.

همچنین در ایران، بالغ بر ۲۵۰۰۰ بیمار نیازمند پیوند در لیست‌های انتظار اعضای مختلف وجود دارند که متاسفانه روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از آنان (هر دو تا سه ساعت یک نفر)، به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می کنند (بالغ بر سالی ۳ هزار نفر)

خلاصه: سالانه به دلیل عدم رضایت خانواده ها، ۷۰۰۰ عضو پیوندی خاکسپاری می شود و از طرف دیگر ۳۰۰۰ بیمار نیازمند، فوت می کنند؛ این یعنی آنکه اگر فقط نیمی از اعضای خاکسپاری شده به این بیماران می رسید، هیچ بیمار نیازمندی در لیست انتظار فوت نمی‌کرد.

مهمترین دلیل عدم رضایت خانواده به اهدای عضو،  عدم باور برگشت ناپذیری مرگ مغزی و عدم شناخت آن به عنوان مرگ قطعی و نهادینه نبودن فرهنگ اهدای عضو در جامعه می باشد.

در دنیا، حدود ۲۰ دلیل برای عدم رضایت به اهدای عضو وجود دارد که مهمترین آنها در دنیا، عدم باور و پذیرش مرگ مغزی به عنوان مرگ(به دلیل وجود حرکات قفسه سینه و ضربان قلب) و انتظار معجزه و برگشت و دیگری، عدم آگاهی از نظر و تمایل متوفی در مورد اهدای عضو می باشد.

پس: فرهنگ سازی در دو مقوله ی "مرگ مغزی= مرگ" و "تشویق به دریافت کارت اهدای عضو"، از مهمترین معیارهای موفقیت در این مقوله نظام سلامت و نجات جان بیماران است.

در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا، کارت اهدای عضو، جنبه ی قانونی ندارد و صرفا اعلام نظر هر فرد به اطرافیان در مورد تمایل او به اهدای عضو پس از مرگ است؛ و حتی با داشتن کارت اهدای عضو، باز هم باید در صورت وقوع مرگ مغزی، از خانواده رضایت گرفت.

نکته: ولی کارت اهدای عضو، علی رغم نداشتن وجهه ی قانونی، در اخذ تصمیم خانواده به اهدای عضو عزیزشان، در آن لحظات بحرانی بسیار موثر است؛ به نحوی که خانواده هایی که مرگ را پذیرفته اند، در صورت رویت کارت عزیزشان، بالغ بر ۹۵ درصد رضایت به اهدای عضو می دهند و در صورت عدم وجود کارت، کمتر از ۵۰ درصد.

روش های دریافت کارت اهدای عضو:

ارسال کد ملی به سامانه پیامکی ۳۴۳۲

مراجعه به سامانه ملی دریافت کارت اهدای عضو به آدرس: www.ehdacenter.ir

مراجعه حضوری به شعب انجمن اهدای عضو ایرانیان در کشور

مراجعه حضوری به واحدهای اهدای عضو استان ها

غرفه های صدور کارت اهدای عضو که به مناسبت های مختلف، دایر می شود.

انجمن اهدای عضو ایرانیان، تنها سمن مختص اهدای عضو نظام سلامت ایران می باشد که مسئولیت فرهنگ سازی اهدای عضو، یکی از ۵ سرفصلی است (فرهنگ سازی، مددکاری خانواده های اهداکننده، آموزش تیم های تخصصی، پژوهش و کمک به طراحی و اجرای طرح های زیرساختی) که رسما از جانب وزارت بهداشت به این مجموعه، تفویض شده است.

این انجمن با کمک و همراهی نیروهای داوطلب مردمی(سفیران اهدای عضو)، در راستای نهادینه سازی فرهنگ معنوی اهدای عضو، طرح های متعددی را اجرا نموده که از آن جمله می توان به راه اندازی برنامه دریافت کارت اهدای عضو در کشور، از طریق طراحی سامانه الکترونیک و پیامکی و هم چنین نهادینه سازی آیین بزرگداشت و تقدیر از خانواده های بزرگوار و جانبخش اهدای عضو، در قالب مراسمی مانند جشن نفس، ضیافت نفس، هفته نفس و ... اشاره نمود. 

طرح جدید "ایران، دیار نفس":

این پروژه جدیدترین طرح این انجمن در راستای نهادینه سازی هرچه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در جامعه می باشد که با اهداف یادبود فرشتگان ماندگار اهداکننده عضو و تقدیر از خانواده های نوعدوست ایشان، ارتقای آگاهی جامعه و تقدیر و تشکر از تیم های تخصصی اهدا و پیوند اعضای کشور با مشارکت نهادهای زیر برگزار می گردد:

انجمن اهدای عضو ایرانیان

مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت

صدا و سیما

معاونت مطبوعات وزارت ارشاد

سازمان های مرتبط شهرداری های تهران و کلان شهرهای ایران

نکات:

نام این طرح توسط استاد دکتر ایرج فاضل که در ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۶۸، با اخذ نخستین فتوای شرعی مجاز بودن اهدای عضو از افراد مرگ مغزی از حضرت امام خمینی(ره) و رفع ممنوعیت شرعی، ملقب به پدر اهدای عضو گردید، پیشنهاد گردید.

علت نامگذاری روز ۳۱ اردیبهشت به روز اهدای عضو در تقویم ایران نیز به همین مناسبت است.

زمان اجرای طرح، از ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت می باشد.

شعار این طرح "یکی بود، هنوزم هست" می باشد.

بناست در این طرح، به مدت یک هفته، در کشور حال و هوای معنویت فرایند اهدای عضو با محوریت فرهنگ ایثار و نوعدوستی، ایجاد شود

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه