ارسال به دیگران پرینت

وزیر بهداشت:

چاقی و بی تحرکی در مرگ و میرهای کرونایی دخیل است

وزیر بهداشت گفت: درصد زیادی از مرگ‌های سالانه به دلیل بیماری‌های غیرواگیر براثر چاقی و بی تحرکی وشیوه زندگی غیرمتعارف رخ می داد و کرونا به ما آموخت که همین امر در مرگ ومیرکرونا نیز دخیل است.

چاقی و بی تحرکی در مرگ و میرهای کرونایی دخیل است

صبح امروز سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان که در باشگاه انقلاب برگزار شد و به صورت مجازی از شبکه شاد پخش شد، حاضر بود و گفت: از کرونا ما و دنیا درس های خوبی گرفتیم. یکی از بهترین درس‌هیش این بود که مرگ و میرها در کرونا به دلیل سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای رخ داد و برای کشور ما پیش از این هم که ۳۸۰ هزار مرگ در سال داشتیم، از این تعداد حدود ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیماری‌های غیرواگیر و ۹۷ هزار مرگ به دلیل فشار بالا و عوارض ناشی از آن بود.

وی ادامه داد: درصد زیادی از مرگ‌های سالانه پیش از کرونا به دلیل بیماری‌های غیرواگیر براثر چاقی و بی تحرکی و شیوه زندگی غیرمتعارف رخ می داد و کرونا هم به ما آموخت که همین مسائل در این مرگ و میر هم چقدر تاثیر دارد. حتی در بین کوددکان و نوجوانان افرادی از دست رفتند که بیماری مادرزادی زمینه‌ای داشتند یا چاق بودند. اولین مرگ کرونا در کودکان مربوط به یک کودک ۹ ساله اهل قم بود. این کودک هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت و فقط چاق بود. برای همین تغییر شیوه زندگی و مبارزه با چاقی در مدرسه بسیار اهمیت دارد.

وزیر بهداشت گفت: بعد از آن متاسفانه ما کودکان متعددی را به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادیم که‌ام المرض آن‌ها چاقی بوده است. در حالی که ما مرگ و میر کمتری بابت کرونا در میان کودکان، نوجوانان و جوانان داشتیم. بیشتر مرگ‌ها در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای بوده است به همین دلیل واکسیناسیون را از اینها شروع کردیم.

نمکی اضافه کرد: چگونه می‌شود با این پدیده مهلک چاقی در افتاد؟ این کار صد در صد یک اقدام فرهنگی است و یک تغییر رویکرد و نگاه را می‌طلبد که باید در شیوه زیستن آدم‌ها باشد و از کمترین سن ممکن آغاز شود. بهترین ورود به این اقدام فرهنگی از طریق مدرسه است. مدرسه مناسب‌ترین مقطع است که می‌تواند در رفتار کودکان تاثیر بگذارد و تغییر شیوه زندگی را از همانجا آغاز کرد. مبارزه با چاقی از مدرسه آغاز می‌شود.

وی در این نشست بیان کرد: توسعه آینده یک کشور به دانش آموزان در نیمکت مدارس بستگی دارد. حتی از بودجه نظام سلامت باید برای تندرستی دانش آموزان هزینه کرد تا نسلی سرشار از نشاط و سلامتی پرورش یابد.

نمکی اضافه کرد: این کار یک اقدام عظیم بین‌بخشی می‌طلبد، اگر بی‌تحرکی ادامه پیدا کند و ورزش منظم از برنامه زندگی خانواده‌ها حذف شود ما در آینده چالش عظیمی خواهیم داشت. یک شب بستری شدن در ارزانترین سی سی یوهای دنیا هزار دلار هزینه دارد، اگر این رویه ادامه داشته باشد هزینه‌ها سرسام‌آور خواهد بود. بنابراین ارزان‌ترین راه اجرای طرح کوچ است.

به گزارش مهر، در این مراسم که با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سید رضا صالح امیری رییس کمیته ملی المپیک برگزار شد، تفاهم نامه همکاری مشترک میان آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ورزش و جوانان امضا شد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه