ارسال به دیگران پرینت

رستم قاسمی ماجرای بی انضباطی مالی در وزارت نفت دولت احمدی‌نژاد را بازگو کرد

وزیر نفت احمدی نژاد گفت: در دوره‌ای که من در وزارت نفت بودم، فروش نفت خیلی محدود در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفت. وزیر نفت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد.

رستم قاسمی ماجرای بی انضباطی مالی در وزارت نفت دولت احمدی‌نژاد را بازگو کرد
 وزیر نفت احمدی نژاد گفت: در دوره‌ای که من در وزارت نفت بودم، فروش نفت خیلی محدود در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفت. وزیر نفت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد.
رستم قاسمی گفت: اساسا با آزادی بیان و گفتمان درون نظامی موافقم. کسانی که جمهور اسلامی را قبول دارند می‌توانند منتقد باشند و نگاه متفاوتی داشته باشند.

نشست انتخاباتی در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین با حضور رستم قاسمی درحال برگزاری است.

در بخشی از این نشست مجازی، از این کاندیدای ریاست جمهوری سوال شد؛«  اگر انتخابات توسط شورای نگهبان به شکلی پیش برود که بدون رقابت وارد دور بعدی انتخابات شوید و یک جناح حذف بشود آیا شما اعتراض می‌کنید؟» رستم قاسمی پاسخ داد؛ تجربه گذشته معمولا این طور نبوده و انشالله امسال هم رخ نمی‌دهد. مردم و من این موضوع را نمی‌پسندیم و انشالله این انتخابات با ثبت نام چهره‌ها از جناح‌های مختلف رقابتی است. من اساسا با آزادی بیان و گفتمان درون نظامی موافقم. کسانی که جمهور اسلامی را قبول دارند می‌توانند منتقد باشند و نگاه متفاوتی داشته باشند.

از قاسمی پرسیده شد؛ «ادعاهای جدی درباره بی انضباطی مالی در فروش نفت در دوره شما وجود دارد، در این باره توضیح بدهید.» وزیر نفت احمدی نژاد گفت: در دوره‌ای که من در وزارت نفت بودم، فروش نفت خیلی محدود در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفت. وزیر نفت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. در آن دوره هم براساس مصوبات این کار را انجام دادیم و به جای طلب آن نیروی مربوطه از دولت به آن‌ها نفت پرداخت شد. در بودجه مجلس به دولت اجازه داده است که نیروهای مسلح جای منابع مالی نفت بگیرند.

سوال دیگر از رستم قاسمی این بود که «یکی از دلایل خروج نخبگان مکانیزم‌های محکومیت از تحصیل در دوره احمدی نژاد و مسائلی مثل دانشجویان ستاره دار وجود دارد. در این مورد چه موضعی دارید؟»، که او پاسخ داد:  اگر در آن دوره وزارت اطلاعات برمبنای مسائل سیاسی چنین تصمیم گرفته هرگز با آن موافق نیستم. اگر من مسئولیت قوه مجریه را بگیرم  برای نخبگان کشور فرش قرمز مطرح می‌کنم.

«اگر اصلاحات را معجزه بدانیم، قطعا تغییر ریل را کن فیکون می‌دانیم، سه کاری که قبلا انجام دادید که به عنوان کن فیکون شناخته می‌شود به ما بگویید تا قانع بشویم.» این سوالی بود که در ادامه نشست از رستم قاسمی پرسیده شد و او جواب داد:  نمونه ماجرا مسئله آب کشور است. از ۲۴میلیارد آب روان کشور ۳۰درصد به خارج از کشور می‌ریخت. بعد یک ابر طرح داشتیم تا این آب به مرکز کشور برگردد. مسئله آب بین سال ۷۰ تا ۸۰ به شدت تهران را تهدید می‌کرد. ما تصمیم گرفتیم آب را زیر رودخانه جاجرود به تهران برسانیم و آن زمان مسئولین ما در سپاه می‌گفتند این کار یعنی پذیرش مسئولیت ۱۰میلیون شهروند تهرانی.

وی گفت:‌کشور ما ۳ هزار کیلومتر آب‌های مرزی دارد و برای ساخت بنادر کشور نیاز به خارجی‌ها داشتیم. برای حل این موضوع بزرگترین بندر پتروشیمی که عسلویه ساخته شد با توافق من زودتر از آن زمانی قرار بود ساخته بشود ساخته شد. بنادر دیگری هم در مناطق مختلف ساختیم.  ما یک کشوری هستیم که آب‌روهای زیادی دارد که بخاطر رسوبگذاری با مشکل مواجه بودیم. من تصمیم گرفتم ناوگان لایه‌روبی را در کشور حل کنیم و حتی الان در عراق هم داریم این کار را می‌کنیم.

رستم قاسمی گفت:‌در وزارت نفت وقتی تحریم بودیم، در دولت دهم ۱۷ فاز پارس جنوبی اجرایی شد و پیشرفت‌های ماهانه فاز پارس جنوبی با پیشرفت‌های دوره توتال و شل اختلافشان الان معلوم است. این را آقای مهندس زنگنه هم در گزارششان به مجلس تایید کردند.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه