ارسال به دیگران پرینت

علی لطیفی:

به فرهاد مجیدی نمره قبولی بدهیم | مشکل استقلال ساختار دفاعی است

پیشکسوت استقلال گفت: استقلال برای موفقیت در دربی به تمرکز و احیای روحی و روانی نیاز دارد.

به  فرهاد مجیدی نمره قبولی بدهیم   | مشکل استقلال ساختار دفاعی است

علی لطیفی، پیشکسوت باشگاه استقلال درباره شکست استقلال مقابل ذوب آهن اظهار داشت: از دید من باخت جلوی ذوب آهن اصلا شوک آور نبود چون من پیش بینی این باخت را می کردم و دلیل هم داشت. دلیل محکمی برای این پیش بینی داشتم و اینکه من حتی دیروز به فرهاد مجیدی پیامک دادم و به او گوشزد کردم که برای ساختن یک تیم در وهله اول شما باید ساختار دفاعی تیم را محکم کنید و قبل از بازی وقتی که مصاحبه کردم گفتم که درست است که استقلال در لیگ قهرمانان آسیا بسیار خوب بود ولی این خوب بودن صرفا در فاز تهاجمی بود و در فاز دفاعی بسیار مشکل داشت. این مشکلات قدیمی استقلال در فاز دفاعی و ساختار دفاعی همچنان لاینحل باقی مانده است. با توجه به داشتن بازیکنان بزرگ و خلاق در فاز حمله استقلال توانست در لیگ قهرمانان بازی های زیبا و جذابی به نمایش بگذارد که صد البته فرهاد مجیدی هم یکی از افرادی بود که نقش بسیار مهمی در این موفقیت داشت اما هنوز نمی توانیم بگوییم که مجیدی کار تاکتیکی آن چنانی انجام داده است چون زمان حضورش در استقلال حدود 2 ماه است و در این مدت کم هیچ سرمربی نمی تواند افکار تاکتیکی خودش را در زمین و بین بازیکنان غالب کند و فرهاد هم از این قاعده مستثنی نیست.

فعلا نمی‌توانیم به مجیدی نمره قبولی بدهیم

او ادامه داد: برای اینکه ما نمره قبولی یا مردودی به فرهاد مجیدی بدهیم باید حداقل 5-6 ماه بگذرد آن وقت با اعتماد و اطمینان کامل بگوییم فرهاد مجیدی چه خدماتی یا ضعف هایی داشته است. استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در کار تهاجمی بسیار خوب بوده و خیلی به مشکلات دفاعی آن پرداخته نشد و از طرفی تیم های لیگ قهرمانان آسیا آن شناختی که داخلی ها از استقلال دارند را ندارند. در بازی با ذوب آهن هم همه اینها دست به دست هم داده و می تواند معضلی برای استقلال باشد و این چنین هم شد و استقلال علیرغم اینکه در زمینه کارهای تهاجمی به نظر من بد کار نکرد و خوب بود اما در فاز دفاعی خوب کار نکرد چه به لحاظ دفاع تیمی چه گروهی و چه فردی و نتیجه آن هم باخت شد و اعتقاد دارم این 3 امتیاز پیش از دربی بسیار مهم بود هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ جدول و استقلال این باختی که داد به نظر من جای هیچ بحثی وجود ندارد که هیچکسی مقصر نیست در این باخت جز خود مجموعه باشگاه استقلال.

مشکل استقلال ساختار دفاعی است

لطیفی در ادامه گفت: مشکل اصلی استقلال اصلا نفرات دفاعی نیست مشکل اصلی استقلال ساختار دفاعی است نه خط دفاعی. یعنی مشکل استقلال در زمان دفاع از شیخ دیاباتهو قائدی شروع می شود و تنها عنصری که در استقلال در زمانی که توپ را از دست می دهد و خوب می تواند دفاع کند ارسلان مطهری است و به اصطلاح مدافعان حریف را تحت فشار قرار می دهد که نتوانند بازیسازی کنند نه قائدی و نه شیخ دیاباته اینکار را انجام می دهند لذا شما اگر بازی را دقت کرده باشید در تمام بازی های استقلال زمانی که توپ را از دست می دهد هیچ فشاری رو حریف نیست و بازیکنان حریف بازی را از خط دفاعی شروع می کنند و در نتیجه خط هافبک استقلال برای اینکه این معضل را حل کند مجبور است بازیکنان صاحب توپ را تحت فشار قرار دهد وقتی این اتفاق می افتد بازیکنان حریف خط میانی استقلال را از بازی خارج می کنند و در نتیجه شما می بینید که بارها و بارها مهاجمان حریف با مدافعان استقلال تک به تک می شوند. این مشکل نه اینکه مشکل فردی را در خط دفاعی نبینیم اتفاقا بعد از ساختار دفاعی استقلال در بحث تیمی ما این مشکلات فردی را داریم یعنی نفرات استقلال در خط دفاعی به لحاظ فردی خوب دفاع نمی کنند سختی لازم را ندارند ولی بیشتر از اینکه بازیکنان خط دفاعی را مقصر بدانیم ما باید مقصر را خط حمله استقلال بدانیم که این اجازه را می دهند. برعکس بازیکنان پرسپولیس به شدت تحت فشار قرار می دهند مدافعین حریف را و به همین جهت ساختار دفاعی پرسپولیس بسیار بهتر و منظم تر از تیم استقلال است.

هر تیمی کمتر استرس داشته باشد برنده می‌شود

لطیفی درباره اینکه آیا پرسپولیس می‌تواند در دربی به راحتی پیروز شود، بیان کرد: نه اصلا بحث راحت در دربی وجود ندارد. شرایط جدول خیلی برای دربی تعیین کننده نیست، در واقع داشتن حتی بازیکنان و ستاره های بزرگتر هم مطرح نیست نه اینکه تاثیرگذار نباشد اما تعیین کننده نیست. تعیین کننده در دربی در وهله اول مسائل روحی و روانی است که این بر می گردد به مدیریت و کادر فنی استقلال که بتوانند بازیکنان و مجموعه استقلال را به شرایط روحی برسانند، نقطه مقابلش در پرسپولیس هم همین طور است. داشتن بازیکنان دربی باز و با تجربه در دربی هم به هر تیمی کمک می کند. شما یکسری بازیکنان را می بینید شاید در بازی های مختلف شرایطشان فوق العاده است اما در دربی دچار استرس می شوند و این استرس باعث می شود که آن کیفیت لازم را نداشته باشند و در نهایت مهم ترین و تعیین کننده ترین عنصر در روز بازی دربی است داشتن تمرکز لازم است و اعتقاد دارم هر کدام از این دو تا تیم در طول 90 دقیقه تمرکز لازم را داشته باشند احتمال بردشان بسیار بیشتر است و این تمرکز داشتن به این جهت است که قطع به یقین در دربی با توجه به فشاری که روی بازیکنان وجود دارد اشتباهات فردی را شاهد خواهیم بود و هر تیمی که تمرکز داشته باشد و این اشتباهات را کمتر انجام دهد و در نقطه مقابل از اشتباهات حریف نهایت استفاده را کند به نظر من برنده بازی خواهد بود.

کسانی که موفقیت‌های استقلال را به کمالوند ربط می‌دهند چیزی از فوتبال نمی‌فهمند

لطیفی درباره نقش سرمربی‌ها در دربی گفت: من اعتقاد دارم نقش سرمربیان اینجا مهم است یک زمانی است که تیم نیازی به سرمربی هم ندارد برای یکسری از بازیها. بازیکنان کار خودشان را انجام می دهند اما یک بازیهایی هم هست که اصولا سرمربی برای چنین بازیهایی بسیار تعیین کننده و حیاتی هستند از جمله دربی، یعنی نقش فرهاد مجیدی و نقش گل محمدی به عنوان سرمربیان تیم بسیار مهم است چه قبل از بازی طی روزهایی که طی می شود برای اینکه بازیکنانشان را به شرایط روحی و روانی لازم برسانند. چه روز بازی که بتوانند تمرکز را به بازیکنانشان بدهند و بازیکنان را از لحاظ شخصیتی به نهایت آمادگی برسانند و آن روح جنگندگی و فعل خواستن را به بازیکنانشان تزریق کنند که فقط وظیفه سرمربی است.

او با اشاره به جدایی کمالوند و اینکه موفقیت استقلال در آسیا به او ارتباط داشته، بیان کرد: کسانی که این صحبتها را می کنند اصلا فوتبال نمی فهمند. هر کسی که این نظر را داشته باشد صددرصد فوتبال را نمی فهمد مگر می شود یک‌نفر در 2 ماه حضورش باعث موفقیت یا عدم موفقیت تیم شود. حتی الان موفقیت یا ناکامی استقلال را به نام مجیدی هم نمی توانیم بنویسیم چون قبل آن تیم در اختیار محمود فکری بوده و به زمان نیاز داریم تا بتوانیم نتایج صددرصد به مجیدی ربط بدهیم. اگر فراز کمالوند یک فصل در استقلال بود می شد که گفت این نتایج چه خوب و چه بد کمالوند هم در آن دخیل است ولی الان این حرف ها خنده دار است و کسانی که این را می گویند قصدشان تضعیف روحیه استقلال است.

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه