ارسال به دیگران پرینت

ایلان ماسک؛ جانشین ترامپ در آمریکا!

در روز‌ها و ماه‌های اخیر، "ایلان ماسک"، رئیس شرکت خودروسازی "تسلا" و میلیاردر سرشناس آمریکایی، به چهره‌ای جنجالی در آمریکا و حتی جهان تبدیل شده است. اظهارات او مخصوصا در مورد رمز‌ارزها، جنجال‌های زیادی را برانگیخته و بسیاری وی را در امر جنجال سازی و انجام حرکت‌های تبلیغاتی، با "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا مقایسه می‌کنند.

ایلان ماسک؛ جانشین ترامپ در آمریکا!

"نشریه آتلانتیک" در گزارشی به رویه‌های جنجالی اخیر "ایلان ماسک" میلیاردر سرشناس آمریکایی در جامعه آمریکا و جهان، و به طور خاص به حضور او در یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های تلویزیونی آمریکا ("پخش زنده شنبه شب/Saturday Night Live") پرداخته و شخصیت ایلان ماسک و رویکرد‌های وی در فضای مجازی و حضورش در برنامه‌های تلویزیونی را، حامل خسارات گسترده برای جامعه آمریکا و حتی جهان دانسته و وی را به نوعی ادامه دهنده راه "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا، در قالب و چهارچوبی جدید، ارزیابی کرده است.

آتلانتیک در این رابطه می‌نویسد: «آمریکا پس از خروج "دونالد ترامپ" رئیس جمهور این کشور از قدرت در اوایل سال جاری میلادی، با یک آرامش و سکوتِ عجیب و غریب فرهنگی رو به رو شد. هیچ کس این وضعیت را حالت "صلح" ارزیابی نکرده و نمی‌کند. در این فضا، بسیاری از کاربران فعال در فضای مجازی و یا بینندگان شو‌های تلویزیونی در آمریکا، تا حد زیادی کاهش یافتند و خوشبختانه تا حدی خطر جنگ داخلی، ناشی از رویه‌های جنجالی دونالد ترامپ، فروکش کرد. با این حال، برنامه تلویزیونی "پخش زنده شنبه شب" در آمریکا، همچنان یکی از برنامه‌های تلویزیونی سرگرم کننده و جذاب در میان آمریکایی هاست که به آن اقبال زیادی نشان می‌دهند. برنامه‌ای که چهره‌های مشهور در آن شرکت می‌کنند و بسیاری از مردم آمریکا و جهان نیز آن را تماشا می‌کنند.

با این حال، اینطور به نظر می‌رسد که جامعه آمریکا در برهه کنونی، شاهد ظهور یک چهره مشهور دیگر است که همچون ترامپ با جنجال سازی‌های خود، بعه دنبال کسب سود و ایجاد چالش، مخصوصا در فضای اقتصادی است. فرد مذکور کسی نیست جز "ایلان ماسک" مدیر شرکت خودروسازی "تسلا" و یکی از ثروتمندترین چهره‌های آمریکایی. وقتی اخیرا برنامه "پخش زنده شنبه شب" در آمریکا اعلام کرد که مهمان آن، ایلان ماسک است، چالش‌های زیادی ایجاد گشت و نظر بسیاری از مردم آمریکا و حتی جهان به این مساله جلب شد. ایلان ماسک یک میلیارد آمریکایی است که با توئیت‌هایش به دنبال ایجاد "کیش شخصیت" برای خود است (می خواهد نظر‌ها را به سمت خود جلب کند. کاری که ترامپ در آن استاد بود). او خود را به مثابه منجی انسان‌ها معرفی می‌کند. این در حالی است که این فرد حتی به وضوح تهدید شیوع ویروس کرونا را نادیده گرفته و می‌گیرد (نظیر ترامپ).

به گزارش فرارو، برخی ناظران و تحیلگران آمریکایی، از عوامل برنامه "پخش زنده شنبه شب" که یک برنامه پرطرفدار در آمریکا است انتقاد کرده اند که چرا فردی را به برنامه خود دعوت کرده اند که از شبکه‌های اجتماعی برای قلدری کردن و انتشار اطلاعات غلط استفاده می‌کند. این در حالی است که برخی دیگر، از این اقدام به مثابه جلوه‌ای از دموکراسی و تشویق گفتمان آزاد در چهارچوب سرمایه داری یاد کرده اند. قبل از پخش برنامه مذکور، بسیاری از دارندگان رمز ارز "دوج کوین"، در مورد اینکه ایلان ماسک در مورد این رمز ارز چه خواهد گفت و همچنین احتمال افزایش قابل توجه این رمز ارز، رویاپردازی‌های زیادی کرده بودند. مساله‌ای که موجب شد تا شمار بینندگان "پخش زنده شنبه شب"، رکورد قابل توجهی را ثبت کند.

با این حال، آنچه از ایلان ماسک پخش شد هیچ ارزش خبری نداشت و چندان هم پر سر و صدا نبود. صحبت‌های ایلان‌ماسک: تهاجمی، به یاد ماندنی، و یا سرگرم کننده نبودند. دلیل اصلی این مساله هم این بود که اساسا نفوذ و تاثیرگذاری قابل توجه ایلان ماسک، نظیر دونالد ترامپ، صرفا به مسائل کمدی و جنجالی وی ارتباط دارد نه عقلانیت و منطق او. برخی تحلیلگران بر این باورند که برنامه "پخش زنده شنبه شب" سعی داشت تا چهره‌ای انسانی و نه توهمی را از ایلان ماسک به نمایش بگذارد. شاید به همیبن دلیل بود که تصاویری از وی و مادر او را به نمایش گذاشت و به طور خاص سعی کرد فضا را به نوعی احساسی نشان دهد.

ایلان ماسک در جریان برنامه تلویزیونی مذکور و همچنین در مدت اخیر، تمام تلاش خود را کرده تا شخصیتی متفاوت را از برندِ خود (برند تجاری ایلان ماسک) به مردم آمریکا و حتی جهان ارائه کند. وی در جریان برنامه "پخش زنده شنبه‌شب" گفت: "من همان کسی هستم که در شرکت خودروسازی تسلا، خودرو‌های الکتریکی را بار دیگر اختراع و احیا کردم و سعی دارم با یک کشتی فضایی، مردم را به کره مریخ بفرستم. آیا هنوز هم منتقدان من فکر می‌کنند که من یک انسان عادی هستم؟ "

برنامه "پخش زنده شنبه شب" سعی کرد تا تصویری اسطوره‌ای از ایلان ماسک به نمایش بگذارد. این در حالی است که این مساله با واقعیت‌های وی در تضاد است. در ویدئو‌های ساخته شده برای ایلان ماسک در برنامه مذکور، وی پوششی نامتعارف داشت و دست به اقداماتی عجیب می‌زد. امری که بیش از آنکه وی را در قالب یک انسان عادی و کارآفرین نشان دهد، سعی داشت تصویر یک سوپرمن را از او ارائه کند.

با این حال، حضور ایلان ماسک در شویِ تلویزیونی "پخش زنده شنبه شب"، بیش از همه با هیجانِ دارندگانِ رمز ارز دوج‌کوین همراه بود. باید اذعان کرد که بازر رمز ارز‌ها به شدت در ماه‌های اخیر رشد داشته به نحوی که ارزش جهانی این بازار، بیشتر از کل ذخایر جهانی اسکناس دلار شده است. ماه گذشته، ارزش کلی بازار رمز ارز دوج کوین، یک رمز ارز آنلاین که کسی آن را جدی نمی‌گرفت، اما ایلان ماسک آن را "خوب" ارزیابی کرده بود، با افزایشی انفجاری، به رقم ۷۳ میلیارد دلار رسید. بسیاری از افراد در شبکه‌های اجتماعی عمیقا در هیجان بودند که احتمالا سخنان ایلان ماسک در برنامه "پخش زنده شنبه شب"، ارزش این رمز ارز را بار دیگر با افزایش انفجاری رو به رو خواهد کرد. با این حال چنین نشد (و حتی سقوط هم اتفاق افتاد). ایلان ماسک در سخنان خود رمز ارز‌ها را هم یک مساله "فریب آمیز" دانست و هم آن‌ها را "آینده جهان ارزها" توصیف کرد. چطور می‌شود که یک پدیده هم مایه فریب باشد و هم آینده‌ای درخشان داشته باشد؟ جواب روشن است: تنها در صورتی یکچنین پدیده‌ای امکان تحقق می‌یابد که دیدگاهی عمومی و دسته‌جمعی در مورد خوب بودن آن شکل بگیرد. اگر یکچنین چیزی محقق نشود، با توجه به اینکه رمز ارز‌ها هیچ ارزشی ورای خود و نوعشان (و چهارچوب خاص خود) ندارند، بایستی منتظر یک فاجعه تمام عیار بود.

به طور کلی، باید ایلان ماسک را یک سلبریتی دانست تا یک شخصیت به معنی واقعی کلمه، پرنفوذ و تاثیرگذار. او اکنون مشهور است، چون مردم این را می‌خواهند و از اقدامات جنجالی وی لذت می‌برند. او هیچ قدرتی ورای این چهارچوب ندارد.

درست به همین دلیل است که بسیاری از منتقدان بر این باورند که این نوع از تصویرسازی افراد برای جامعه، کاملا خطرناک است. رویه‌های افرادی نظیر ایلان ماسک فقط شکاف‌ها را تشدید می‌کنند و جامعه را به دو دسته طرفداران و دشمنان تقسیم بندی می‌کند. امری که آسیب‌های اساسی را به کلیتِ جامعه وارد می‌کند. نکته تاسف برانگیز این است که یک سلبریتی نظیر ایلان ماسک به پشتوانه نفوذ سطحی خود می‌تواند فجایع بزرگی را خلق کند و خود را تا حد زیاد از عواقب آن‌ها دور نگه دارد. امری که پیشتر هم در نمونه دونالد ترامپ، برای جامعه آمریکا اتفاق افتاده است».

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه