ارسال به دیگران پرینت

واکسن ایرانی از خرداد می‌آید | ۳۰۰ هزار دز واکسن داخلی به وزارت بهداشت ارسال شد

در مراسم رونمایی از تولید انبوه نخستین واکسن ایرانی، مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که با توجه به رویه‌های کنونی، واکسیناسیون با واکسن داخلی از ماه آینده آغاز خواهد شد. در این مراسم، اولین محموله واکسن ایرانی کرونا در حجم ۳۰۰هزار دز رونمایی شد و در راه ارسال به وزارت بهداشت قرار گرفت. در صورت تایید فازهای نهایی و مجوز سازمان‌های بهداشتی کشور، این واکسن، در سبد واکسن‌ها قرار خواهد گرفت. ظرفیت تولید این واکسن تا نیمه سال به ۳۰ میلیون دز خواهد رسید.

واکسن ایرانی از خرداد می‌آید | ۳۰۰ هزار دز واکسن داخلی به وزارت بهداشت ارسال شد
در مراسم رونمایی از تولید انبوه نخستین واکسن ایرانی، مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که با توجه به رویه‌های کنونی، واکسیناسیون با واکسن داخلی از ماه آینده آغاز خواهد شد. در این مراسم، اولین محموله واکسن ایرانی کرونا در حجم ۳۰۰هزار دز رونمایی شد و در راه ارسال به وزارت بهداشت قرار گرفت. در صورت تایید فازهای نهایی و مجوز سازمان‌های بهداشتی کشور، این واکسن، در سبد واکسن‌ها قرار خواهد گرفت. ظرفیت تولید این واکسن تا نیمه سال به ۳۰ میلیون دز خواهد رسید.
اولین محموله واکسن ایرانی کرونا به میزان ۳۰۰ هزار دز، رونمایی و آماده تحویل به وزارت بهداشت شد. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در مراسمی اعلام کرد: هر واکسن پیچیده‌ای را در بزرگ‌ترین کارخانه تولید واکسن می توانیم بسازیم. همچنین رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد: از خردادماه واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی را شروع می کنیم. صبح دیروز نخستین محصول تولید انبوه واکسن «کوو ایران برکت» درمراسمی باحضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، استاندار البرز و نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، در محل کارخانه تولید واکسن در شهرک شفافارمد کردان، رونمایی و آماده تحویل به وزارت بهداشت شد. محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در مراسم رونمایی از این محموله گفت: زحماتی که همکارانم در این ۱۵ ماه گذشته در بخش‌های مختلف ستاد اجرایی فرمان امام کشیدند قابل توصیف نیست؛ عمده مدیران ستاد، ۱۵ ماه است که حتی یک روز نیز به مرخصی نرفته‌اند. او افزود: سایتی که برای تولید واکسن کرونا راه‌اندازی شده به بزرگ‌ترین کارخانه تولید واکسن در منطقه تبدیل خواهد شد.  او افزود: در این مدت هرجا وزارت بهداشت اعلام نیازی درحوزه دارو وتجهیزات پزشکی کرد، بلافاصله ورود کردیم و با کمک دانشمندان نخبه جوان‌مان درکوتاه ترین زمان ساختیم و به وزارت بهداشت تقدیم کردیم.

واکسن‌های جدید در راه است

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه این ستاد، محور اصلی رفع مشکلات ۵ تا ۶ سرفصل در کرونا بوده است، گفت: در زمینه تولید ماسک، وقتی ظرفیت تولید کل کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ماسک در روز بود، ما کارخانه تولید ماسک  را با ظرفیت ۵ میلیون ماسک درروز طی ۲۳ روز راه‌اندازی کردیم، در زمینه تولید کیت تشخیص کرونا به دلیل تحریم دچار مشکل در واردات بودیم اما دانشمندان ستاد اجرایی فرمان امام ظرف دو تا سه هفته تست‌های تشخیص سریع کرونا را ساختند و در طرح شهید سلیمانی درسراسر کشور به کار گرفته شد.

مخبر با اشاره به موفقیت‌های به دست‌آمده در زمینه تولید داروهای کاربردی در درمان کرونا تصریح کرد: در هرکجای دنیا که احتمال اثربخشی دارویی در درمان کرونا بود ما به تولید آن پرداختیم و در یک ماه و نیم توانستیم رمدسیویر را که در بازار سیاه به قیمت ۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شد به قیمت ۶۰۰ هزار تومان در اختیار مردم قرار دهیم.

او با اشاره به تجهیزات کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی تاکید کرد: دراین مجموعه قادر به تولید واکسن‌های DNA و ساب یونیت و هر واکسن پیشرفته و پیچیده دیگری هستیم.

۶ نوع واکسن کرونا در مرحله تست انسانی

مخبر افزود: به جز کوو ایران برکت از ۶ مسیر دیگر مانند mRNA، DNA مزانشیم، ساب یونیت و... تولید واکسن کرونا را دنبال می‌کنیم و همگی این ۶ پلت‌فرم تست‌های حیوانی را پشت سر گذاشته و به مرحله تست انسانی رسیده‌اند و به محض اینکه واکسن mRNA توسط وزارت بهداشت تایید شود آن را نیز تولید می‌کنیم.مخبر گفت: ما در اردیبهشت ماه یک میلیون واکسن تولیدشده را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد که زمان‌بندی مصرف آن توسط خود وزارت بهداشت تعیین می‌شود، در خرداد ماه ۳ تا ۴ میلیون دز، در تیرماه ۱۰ تا ۱۲ میلیون دز، در مردادماه ۲۰ میلیون و تا شهریور ماه حداقل ۳۰ میلیون دز واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد. او افزود: مراحل تست انسانی کوو ایران برکت در فاز یک و دو با موفقیت به اتمام رسیده و ایمنی آن رسما تایید شده و فاز سوم مطالعات بالینی هم در ۶ شهر کشور در حال انجام است.

ظرفیت تولید ۱۰۰میلیونی

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه حامل پیام تشکر و سپاس وزیر بهداشت برای این دستاورد بزرگ ستاد اجرایی فرمان امام درخصوص تولید انبوه واکسن کرونا و تحقق این آرزوی ارزشمند هستم، ادامه داد: خدا را شاکرم در سرزمینی زندگی می‌کنم که مهد تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست؛ از ستاد اجرایی فرمان امام که در تمام این مدت هرجا به گره و مشکلی خوردیم به کمک وزارت بهداشت آمد، تشکر می‌کنم. معاون وزیر بهداشت افزود: تحریم‌ها قرار بود وضعیت دارو و درمان را در ایران به زمین بزند، اما با تلاش نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام نه‌ تنها این اتفاق نیفتاد بلکه درحوزه تولید و خودکفایی دارو سربلند شدیم و امروز بعد از ۱۰۰ سال در جمع ۵ کشور تولیدکننده واکسن کرونا هستیم. او تاکید کرد: برآوردمان این است تا فروردین‌ ماه سال آینده، ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دز واکسن کرونا در کشور ایجاد شود که به جرات می‌گویم این یک معجزه است.

آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی از خرداد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تا چندهفته آینده محموله‌های میلیونی واکسن را از تولیدکنندگان داخلی ازجمله شفافارمد خواهیم گرفت و واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی را در خرداد آغاز خواهیم کرد. او تاکید کرد: از این پس سیاست ما تامین واکسن از تولیدکنندگان داخلی است.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این مراسم گفت: دانشمندان جوان ایرانی دراین مجموعه ماه‌هاست به خانه‌های خود نرفته‌اند و توانسته‌اند به تولید اولین واکسن ایرانی کرونا بپردازند و همه این دستاوردها به دلیل حضور مدیران عالم و هوشمند در ستاد اجرایی فرمان امام است. او افزود: به مردم می‌گویم دیگر نگران نباشید، واکسن ایرانی کرونا هم به میدان آمد، باخیال راحت بزنید، من خودم هم چون به کیفیت آن اطمینان پیدا کردم واکسن را تزریق کردم و به‌عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم به خاطر ساخت این کارخانه مجهز و بزرگ تولید واکسن در کشورمان، با راه‌اندازی این کارخانه دیگر هیچ کمبودی درحوزه تولید واکسن نخواهیم داشت.

تولید واکسن توسط متخصصان داخلی

عزیزالله شهبازی، استاندار البرز نیز با بیان اینکه یکی از مولودهای مقدس سال ۱۳۵۷ ستاد اجرایی فرمان امام بود، گفت: این ستاد بالنده و پرفروغ است و هرجا نیاز بوده به کمک ملت ایران آمده و از امکاناتی که در اختیار دارد به نحو مطلوب استفاده کرده است. او با اشاره به راه‌اندازی کارخانه تولید ماسک در دوران کرونا طی ۲۳ روز، افزود: ستاد اجرایی فرمان امام در بحث کمک‌های معیشتی و سیل و زلزله و واکسن کرونا هم فعال بود و در همه این زمینه‌ها سربلند شده‌است. او ادامه داد: شهرک دارویی برکت به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده است و امیدواریم قطب دارویی کشور شود. حدادی، نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از مراسم رونمایی از محموله واکسن انبوه ایرانی گفت: امروز سجده شکر به‌جا می‌آورم بابت دستاورد بزرگ و ملی ستاداجرایی فرمان امام که تحت شدیدترین تحریم‌ها، توانستند عزت مردم ایران راحفظ کنند ونخستین واکسن کرونا را بسازند. او افزود: این زمینی که در آن هستیم یک قطعه بیابان درکرج بود که با تدبیر محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و مدیریت جهادی و انقلابی‌شان به یک شهرک دارویی تبدیل شد و هر روز یک افتخار جدید توسط دانشمندان جوان‌مان در آن ثبت می‌شود.او با اشاره به کیفیت تولید واکسن و رعایت زمان‌بندی در نظر گرفته شده برای تولید آن گفت: هر ماه که وارد شهرک دارویی برکت می‌شویم تحول و پیشرفت ویژه‌ای می‌بینم که نشانگر اهمیت اعتماد به جوانان دانشمند ایرانی است وبه همه ثابت کرد اعتماد به توان داخلی و خودباوری جواب می‌دهد. در مراسم صبح دیروز، یک محموله شامل ۳۰۰ هزار دز واکسن کرونا درحضور معاون وزارت بهداشت بارگیری و آماده تحویل شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه