ارسال به دیگران پرینت

ارزهای دیجیتال | طرح ارایه‌شده به مجلس برای رمزارزها تناقض‌های زیادی دارد

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ضمن انتقاد از اطلاع رسانی و رفتار کمیسیون رمزارز نصر کشور درباره طرح ارائه شده به مجلس می‌گوید خود این طرح نواقص زیادی دارد و یک طرح جامع نیست. او تاکید دارد داشتن یک طرح ناقص می‌تواند به مراتب بدتر از نبود یک طرح باشد.

 ارزهای دیجیتال  |   طرح ارایه‌شده به مجلس برای رمزارزها تناقض‌های زیادی دارد

«رضا قربانی»، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، در گفتگو با دیجیاتو ادعای اینکه کمیسیون رمزارز نصر کشور اولین طرح درباره ارزهای دیجیتال را به مجلس ارائه داده و به همین خاطر هم باید همین طرح پیگیری شود را غلط می‌خواند. او می‌گوید: «عمر کمیسیون دو سال است و ماجرای رمزارزها حداقل ۷ سال است که در ایران دنبال می‌شود. در همان مجلس یک گزارش داریم مربوط به قبل از خلق این کمیسیون (شهریور ماه ۱۳۹۷) که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در ۲۵ صفحه تدوین شده و بسیار متن کامل‌تری از طرح فعلی است. طرح فعلی که ۵ صفحه است نه شانیت یک متن حقوقی را دارد و نه شانیت یک طرح پژوهشی اما اسمش را گذاشتند طرح جامع رمزارزها در ایران. زمانی که از صنف در یک طرحی توسط مجلس مشورت شده، نباید این موضوع سر به مهر باقی بماند. فراخوان کنونی این کمیسیون نیز یک نوشداروی بعد از مرگ سهراب است و کار از کار گذشته که دوستان یادشان افتاده کاری کنند.»

او جدا از این رفتارها که به تعبیر او غلط است، به خود متنی که توسط کمیسیون رمزارز نصر کشوری به مجلس ارائه شده و در حال پیشروی است نیز نقد دارد. او در پاسخ به این سوال که انتقادهایش نسبت به طرح پیش رو چیست می‌گوید:

«اگر قانون نداشته باشیم راحت‌تر از این هستیم که یک قانون ناقص و بد را جلو ببریم. هیچکس مخالف قانونمند کردن رمزارزها نیست ولی اینکه فقط ماینینگ را ببینیم هم درست نیست. دو سال پیش مصوبه هیات دولت را بر مساله ماینینگ داشتیم که از طرح کنونی هم مفصل‌تر است اما جامع نبود و مشکل‌ساز شد؛ حتی برای ماینینگ. به عنوان مثال در آن طرح بحث گمرکی دیده نشده و واردات دستگاه‌ها به مشکلات خورده که اخبار آن هم منتشر شده است. اگر قانونی شدن درست انجام نشود، شرایط را بدتر می‌کن. کسی نمی‌گوید ماینینگ را باید جمع کرد اما هر چیزی وجهه خوب، بد و زشت دارد. باید تمام جوانب را در نظر گرفت تا به مشکل برنخورد. هم‌اکنون در دنیا هم بر سر مسائل مختلف ماینینگ اختلاف نظر دارد.»

قربانی در پاسخ به این پرسش که اگر ماینینگ‌ها مشکل اصلی حوزه رمزارز در کشور نیست پس چه موردی را باید بررسی کرد می‌گوید: «مساله اصلی ما در حوزه رمزارز ماینینگ نیست و مشکل اصلی تبادلات و صرافی‌ها و اکسچنج‌ها است. اکسچنج‌ها اسم صرافی را یدک می‌کشند وگرنه مرکز تبادل هستند و کارکردی شبیه به بورس دارند. این موارد بیشتر به سازمان بورس مرتبط است تا بانک مرکزی.»

 

به گفته قربانی بدیهیاتی در طرح فعلی ارائه شده به مجلس درباره رمزارزها دیده نشده است: «می‌گویند دو سال برای آن وقت گذاشته‌اند. در طول چندین سال گذشته گزارش‌های متعددی از سوی نهادهای حاکمیتی مطرح شده که بسیار کامل‌تر است. بحث پولشویی دیده نشده، نمی‌گویم بیت کوین برای پولشویی است اما باید بحث آن باز شود تا به مشکل برنخورد. موضوع مالیات نیز مساله مغفول دیگری در این طرح است که دنیا با آن درگیر است؛ اگر به آن پرداخته نشود مصوبه‌های جدید و بندهای جدیدی در راه خواهند بود که چالش‌های بسیاری درست می‌کنند.»

 

به گفته قربانی طرح فعلی تناقض‌های زیادی هم دارد و باید به این مسائل پرداخته شود: «تلاش شده و یک مسیر صحبتی با مجلس توسط دوستان ما در نصر کشوری باز شده که قابل احترام و تشویق است؛ اما نباید به اشتباهات اصرار ورزید. به اختلافات هم دامن نزنیم که هر انجمن و کمیسیون خودش به صورت مستقل طرحی را پیش ببرد.»

قربانی می‌گوید: «برخلاف اظهارات نصر کشور، جمع بندی این قانون نه تنها به نفع همه نخواهد بود بلکه به ضرر بسیاری از بازیگران و فعالین حوزه رمزارز خواهد بود.»

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه