ارسال به دیگران پرینت

استان هایی که از پیک چهارم کرونا عبور کردند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ۶ استان تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان‌ و بلوچستان هشدار داده است که مراقب باشند، زیرا به‌نظر می‌رسد هنوز در این استان‌ها به اوج بیماری نرسیده‌ایم.

استان هایی که از پیک چهارم کرونا عبور کردند
 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ۶ استان تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان‌ و بلوچستان هشدار داده است که مراقب باشند، زیرا به‌نظر می‌رسد هنوز در این استان‌ها به اوج بیماری نرسیده‌ایم.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای گذشته از روند نزولی ابتلا در ۱۵ استان و اوج بیماری در ۱۰ استان خبر داده و گفته بود که ۶ استان هم باید مراقب باشند، زیرا هنوز به اوج بیماری نرسیده‌اند و احتمالا روزهای سختی در پیش دارند. هم‌اکنون ۱۹۸ شهر در وضع قرمز کرونایی و ۱۵۷ شهر نارنجی، ۸۴ شهر زرد و ۹ شهر نیز در وضعیت آبی هستند.

بررسی آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان می‌دهد در روزهای اخیر اردبیل، بوشهر، یزد، لرستان، خوزستان، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، کرمانشاه، زنجان، گلستان و مرکزی روند کاهشی را در آمار ابتلا و فوت گزارش کرده‌اند، اما وضعیت‌شان هنوز به ثبات نرسیده است. با وجود این، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ۶ استان تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان‌ و بلوچستان هم هشدار داده است که مراقب باشند، زیرا به‌نظر می‌رسد هنوز در این استان‌ها به اوج بیماری نرسیده‌ایم.

۴ شهرستان قرمز در مازندران

مازندران یکی از استان‌هایی است که در یکی دو هفته گذشته روند کاهشی را آغاز کرده به‌طوری که طی هفته گذشته ۱۴ شهرستان این استان از وضع رنگ‌بندی پرخطر قرمز کرونایی خارج شدند و هم‌اکنون ۴ شهرستان بهشهر، ساری، آمل و رامسر همچنان در وضعیت قرمز باقی مانده‌اند. بابل، گلوگاه، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی، نکا، قائم‌شهر، فریدونکنار، بابلسر، محمودآباد، نور، نوشهر و تنکابن که پیش‌تر در وضعیت قرمز قرار داشتند در یکی دو هفته اخیر از این شرایط خارج شده‌اند.

مازندران از هفته دوم فروردین با تغییر رنگ‌بندی ۶شهرستان به‌طور رسمی وارد موج چهارم ویروس کرونا شده بود و طی کمتر از ۳هفته به پیک بیماری رسید. در ۲۸ فروردین شمار بیماران کووید۱۹ بستری در بیمارستان‌های استان به ۱۶۴۴ نفر افزایش یافت که رشد ۲۷۰درصدی را رقم زد، اما هم‌اکنون ۱۱۵۲ بیمار مشکوک به کرونا بستری هستند. روز گذشته ۳۶ بیمار جدید بستری و ۲۲ بیمار هم ترخیص شدند و ۴۹ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وضع شکننده چهارمحال و بختیاری

در چهارمحال‌وبختیاری هم روند کاهشی شروع شده و روز گذشته بنابر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرستان اردل این استان از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شد. هم‌اکنون شهرستان‌های اردل، کیار، سامان و خانمیرزا در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار دارند. با توجه به این روند اما تأکید مسئولان علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است، زیرا این شرایط شکننده است و هرگونه غفلت می‌تواند دوباره روند صعودی بیماری را بازگرداند. هم‌اکنون ۴۷۳ بیمار مثبت قطعی و مشکوک به بیماری کرونا در مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند.

روند آرام کاهشی در لرستان

از لرستان هم خبر می‌رسد شتاب پیک کنونی کرونا رو به کاهش است، هرچند هنوز طبق اعلام مسئولان آمار فوتی‌های این استان بالاست. همه شهرستان‌های لرستان هنوز در وضعیت قرمز قرار دارند و هم‌اکنون بیش از ۱۱۰۰ نفر در مراکز درمانی این استان بستری هستند. آمارهای ابتلا و بستری در این استان روند کاهشی را نشان می‌دهد، اما با توجه به بالابودن مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ محدودیت‌ها و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جدیت ادامه دارد. هفته گذشته آمار بستری‌ها بیش از ۱۲۰۰ نفر بود و با توجه به اعداد و ارقام به‌نظر می‌رسد روند کاهشی در لرستان بسیار آرام پیش می‌رود.

کاهش ۱۸درصدی ابتلا در مرکزی

در استان مرکزی در شرایطی که تا همین چند هفته پیش مسئولان علوم پزشکی از روند افزایشی ورود بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها خبر می‌دادند در روزهای اخیر شاهد کاهش ۱۸درصدی ابتلا به بیماری بودیم که به‌نظر می‌رسد شیب ملایم کاهشی را برای این استان رقم بزند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک از کاهش ۱۸درصدی میزان ابتلا به ویروس کرونا در هفته اول اردیبهشت نسبت به هفته پایانی فروردین خبر داده و گفته است که میزان ابتلا به ویروس در هفته اول اردیبهشت ۵۹۳۶ نفر گزارش شد درحالی‌که این رقم در هفته پایانی فروردین ۷۲۵۲ مورد بود. این استان همچنین کاهش ۷درصدی فوت و ۲۰درصدی بستری را هم تجربه می‌کند. هفته اول اردیبهشت ۴شهرستان محلات، دلیجان، زرندیه و کمیجان این استان با خروج از وضعیت قرمز در رنگ‌بندی نارنجی کرونایی قرار گرفتند.

کاهش محسوس ابتلا در زنجان

در زنجان هم آمارها نشان‌دهنده روند کاهشی است، اما پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان تأکید می‌کند که هنوز گردش ویروس بالاست و به همین دلیل زنجان در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد.

هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه بین ۱۱۰ تا ۱۰۵ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند و روز گذشته با ۸۸ مورد بستری جدید به‌نظر می‌رسد شیب ملایم کاهشی در زنجان ادامه داشته باشد. مسئولان این استان امیدوارند بتوانند این شیب کاهشی را در هفته‌های آینده حفظ کنند تا زنجان به‌زودی از پیک چهارم خارج شود. در هفته چهارم فروردین امسال بیش از ۱۸ هزار بیمار مشکوک به مراکز سرپایی استان مراجعه کردند که این میزان در هفته اول اردیبهشت به ۱۶ هزار و ۵۵۸ نفر رسید.

خرداد آرام در انتظار یزد

یزد با تجربه دردناک از پیک سوم، حالا در پیک چهارم بیماری کرونا شرایط بهتری را تجربه می‌کند. این استان از ۱۰ روز پیش به بعد شاهد روند با ثباتی در میزان بستری و ابتلا بود و از ۵-۴ روز اخیر روند کاهشی دارد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی یزد از ۵ روز پیش تا امروز آمار بستری‌ها ۲۰درصد کاهش یافته و این امیدواری وجود دارد که تا ۲هفته دیگر روند کاهشی ادامه داشته باشد. مسئولان این استان پیش‌بینی می‌کنند یزد خرداد آرامی را پیش رو داشته باشد. هم‌اکنون ۵۲۵ بیمار در مراکز درمانی یزد بستری هستند که از این میان ۱۰۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه به‌سر می‌برند.

براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی اردکان، یزد، تفت، مهریز و خاتم هنوز در وضعیت قرمز هستند، اما بقیه شهرستان‌ها رنگ نارنجی یا زرد دارند.

هفته سخت برای سیستان‌ و بلوچستان

در سایر استان‌ها هم شرایط مشابه است یا حداقل شیب صعودی کند شده. با وجود این هنوز نگرانی‌ها برای ۶استان وجود دارد. سیستان‌ و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که برخلاف بقیه مناطق به جای پیک چهارم در پیک سوم قرار دارد و روند افزایشی بیماری در آن ادامه دارد. این در حالی است که این استان بنابر اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با توجه به مجاورت با شبه قاره هند و هم‌مرز بودن با افغانستان و پاکستان در معرض تهدید ویروس هندی قرار دارد. محمدهادی عباسی با تأکید بر کنترل گذرگاه‌های مرزی به همشهری می‌گوید: «امیدوارم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همراهی مردم طی یک هفته آینده از قله پیک عبور کنیم.»با این شرایط هفته سختی پیش روی سیستان‌ و بلوچستان است. براساس آخرین آمار، ۱۸۱ نفر در مراکز درمانی این استان بستری هستند و در ۲۴ ساعت منتهی به یکشنبه، ۱۷۴ مورد جدید ابتلا هم شناسایی شده است. سیستان‌ و بلوچستان در روزهای گذشته به‌طور میانگین یک تا ۴ مورد فوت بر اثر ابتلا را ثبت کرده است.

یک هفته تا پیک بیماری در هرمزگان

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا علاوه بر سیستان‌ و بلوچستان، هرمزگان، تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی هم در معرض قله پیک چهارم هستند و به آنها در این‌باره هشدار داده شده است. از سوی دیگر، بوشهر، هرمزگان و کرمان ۳ استانی هستند که در کنار سیستان و بلوچستان در معرض تهدید ویروس هندی یا آفریقایی قرار دارند. فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «شیب آرام بیماری در هرمزگان ادامه دارد و هنوز موارد مثبت رو به افزایش است. آمارها این را تأیید می‌کند که ما هنوز به قله پیک نرسیده‌ایم و به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده و حداکثر تا هفته آینده به این قله برسیم.»

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه