ارسال به دیگران پرینت

درباره سریال احضار | چون قافیه تنگ آید، شاعر به جفنگ آید

سریال احضار گناه دارد، دقیقا با همین عبارت عامیانه و شاید نامانوس برای چسبیده شدن به یک فیلم و سریال می‌خواهیم صحبت درباره آن را شروع کنیم. هرچند بخشی از این بیچارگی بر گردن خود کارگردان است که انتخاب‌های عجیب و غریبی برای بازیگران نقش اصلی خود داشته اما عمده آن به بستری برمی‌گردد که احضار در آن پخش می‌شود. صدا و سیما و قوانین پنهان و نانوشته‌ای که در تولید محصولاتش وجود دارد باعث شده که «قافیه» به تنگ آید و شاعر هم به اصطلاح به جفنگ آید. جفنگ هم در لغت‌نامه دهخدا یعنی بی‌سروته و پوچ؛ چیزی که برازنده سریال احضار است.

درباره سریال احضار | چون قافیه تنگ آید، شاعر به جفنگ آید

تا به امروز چندین قسمت از سریال رمضانی شبکه یک پخش شده، شبکه‌ای که در سالهای مختلف گاهی میزبان یک سریال ماورایی می‌شود. «علیرضا افخمی» کارگردان این سریال پیش‌تر با آثاری چون اغما و او یک فرشته بود خودش را در این ژانر محک زده بود، عناوینی که در زمانه خودشان کم و بیش حرف‌هایی برای گفتن داشتند و لااقل به خاطر بازیگرانشان توانستند قسر در بروند و سرتاسر ضعف نباشند. زمانه‌ای که این آثار پخش شد البته قیاس آثار داخلی با خارجی برای مخاطبین کمرنگ‌تر بود و دسترسی به عناوین تاپ دنیا به این سادگی دنیای امروز ما نبود؛ یعنی به سادگی کلیک کردن روی یک اپلیکیشن.

اما آیا اساسا باید احضار را با عناوین خارجی مقایسه کرد و این کار درست است؟ ما که در اینجا زیاد قصد نداریم روی این مساله مانور بدهیم. سریال به عنوان ژانر وحشت در بین مردم شناخته شده، ژانری مرده در سینمای ایران که آثار خوب در آن در سینما و تلویزیون به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. اینکه سریال چرا خودش را به عنوان یک سریال ترسناک در دل مردم باز کرده هم البته خودش جای بحث است، اصلا می‌دانید، راستش تمام این سریال جای بحث دارد. بیایید این بحث را شروع کنیم.

تیزر فریبندهنقد سریال احضار

بگذارید به عقب برگردیم، کمی پیش از ماه مبارک رمضان. از زمانی که تیزرهای سریال پخش شد و مارکتینگ آن طوری رفتار کرد که با یک سریال ترسناک روبرو هستیم. لوگوی جنجالی سریال و چشم ایلومیناتی و موسیقی روی تیزر و… همه و همه فریاد می‌زد که با یک سریال ترسناک روبرو هستید. حتی نام «احضار» که یادآور فیلم‌های «کانجورینگ» هالیوود و یا سریالی ترسناک به همین نام که چندی پیش در شبکه نمایش خانگی به طور ناقص پخش شد، یک مهر تایید دیگر برای ترسناک بودن سریال شبکه یک بود. با غیبت زیرخاکی از شبکه ۱ (که انصافا جزو سریالهای خوب صدا و سیما در سالهای اخیر محسوب می‌شود) این شبکه به گذشته نقبی زده بود و دوباره به سراغ سوژه ماورایی رفته بود.

اگر تا امروز بیننده سریال احضار باشید، احتمالا با من هم عقیده هستید که هیچ جایی از این سریال ترسناک نیست. شاید بچه‌های ده ساله با شنیدن نام جن و دیدن مراحل احضار ارواح و… کمی تا قسمتی وحشت کنند اما جنس ترس سریال در حد و اندازه‌ای است که اولا روی همین قشر خردسال معصوم تاثیر می‌گذارد (آن هم یک تاثیر حداقلی) و در ثانی این ترس نهایتا چند ساعتی همراه آنها است. احتمالا فیلم‌های ترسناک زیادی دیده‌اید که تا چند شب ذهنتان درگیر آن بوده و اگر در محفلی و دورهمی نشسته باشید درباره آن حس وحشت با دیگران صحبت کنید و آن را به اشتراک بگذارید، احضار هیچ رنگ و بویی از جنس این وحشت ندارد.

تاکید سریال روی ترسناک بودنش با تیزری که از آن پخش شد، یک فرمول اشتباه و تکراری در مارکتینگ سینمای ایران است. این موضوع فقط هم مختص به آثار صدا و سیما نیست و اساسا چند سالی است که تیم‌های تبلیغاتی با زیرکی تیزرهایی می‌سازند که همان یکی دو دقیقه به مراتب جذاب‌تر از خود اثر از آب در می‌آید.

با پخش سریال احضار تا امروز نشان داده شده که سریال بیشتر از یک اثر آغشته به وحشت یا به بیانی بهتر یک سریال ترسناک، یک درام عاشقانه است که از قضا در آن درباره روح و جن و امثالهم هم صحبت می‌شود.

خود تیم سازنده در مصاحبه‌های رسانه‌ای خود ادعا کرده که سریال در ژانر معرفتی!! قرار می‌گیرد. آنها می‌گویند قصد داشتند با باورهای غلط درباره احضار روح مبارزه کنند. می‌گویند این را یک وظیفه دیده‌اند و از آنجایی که تمسک جوییدن و سرک کشیدن به این موارد در برخی خانواده‌ها و جوانان زیاد شده، مسئولیت‌شان این بوده درباره آن اطلاع رسانی کنند. ماموریتی که البته آنها در آن شکست خوردند و صرفا به درجا زدن مشغول شدند؛ دلایل این ادعا در ادامه این مطلب واکاوی می‌شود.

حقیقت اینست کاری که سریال رمضانی احضار کرده را یک قسمت مستندگونه مثل «شوک»هایی که قبلا از صدا و سیما پخش شد می‌توانست به مراتب بهتر و تاثیرگذارتر انجام دهد. هنر تولید محتوا سازی و ظرافت آن چیزی است که به جرات صدا و سیما و نهادهایی با باورهایی مشابه در آن لنگ می‌زنند. آنها حرف‌هایشان را یا زمخت و گل درشت ادا می‌کنند یا زمانی که به ظریف کاری روی می‌آورند آنقدر تابلو هستند که خنده‌دار می‌شوند. البته باید اعتراف کرد که بخش اعظمی از مخاطبین صدا و سیما مخاطبین عامی هستند که کاری به این پیام‌های زمخت و یا به خیال صدا و سیما، پیام‌های زیرپوستی ندارند و برای پرکردن وقت‌شان به تماشای این آثار می‌پردازند.

بازیگران روی اعصابنقد سریال احضار

احضار از نابازیگران برای نقش‌های اصلی خود استفاده کرده، کاری نیک و پسندیده که با آن مخالفت یا نقدی وجود ندارد. اما آیا از دل این نابازیگران یک ستاره بیرون می‌آید؟ وظیفه کارگردان اینست که از بازیگران ستاره بسازد. همانطور که مثلا سوپراستاری مثل «پارسا پیروزفر» تا پیش از فیلم «مهمان مامان» نقش‌های چندان ماندگاری نداشت و مسیر زندگی‌اش عوض شد (یا الناز شاکردوست که همکاری‌اش با نرگس آبیار باعث عوض شدن کلاس کاری این بازیگر شد). علیرضا افخمی اما کوچک‌ترین تلاشی برای پرورش این بازیگران انجام نداده است. در واقع می‌خواهم بگویم ایراد از این نابازیگران نیست که تا به امروز تجربه کافی نداشته‌اند، این کارگردان بوده که باید آنها را با دوربین صمیمی می‌کرده و در این امر کوتاهی کرده است. البته «بی‌استعدادی» را هم نباید کلا فاکتور گرفت اما اگر کارگردان حس کرده شکوفا کردن استعدادها و پتانسیل‌های پنهان از دل این نابازیگران امکان پذیر نیست، باید به فکر تغییر آنها می‌افتاده و نه ادامه دادن با همین مشکل بزرگ؛ خیلی بزرگ!

اما چرا می‌گوییم خیلی بزرگ؟ تصور می‌کنم حتی همان مخاطبین عامی که پیش‌تر درباره آن صحبت شد به این امر واقف هستند که بازیگری این نابازیگران در سریال احضار چقدر بد و روی اعصاب است. احتمالا این جزو معدود نکاتی باشد که تجمیع نظر در آن وجود داشته باشد و موافقین و مخالفین سریال بر سر آن اختلاف نظری نداشته باشند. مصاحبه‌های تهیه‌کننده سریال با رسانه‌ها و گفتن عباراتی که «این چهره‌ها به تدریج به دل مخاطب نشسته‌اند» و جملاتی شبیه به این نشان می‌دهد که حتی عوامل سریال نیز ضعف بازیگران خود را کتمان نمی‌کنند.

بازیگران در نقش‌هایی فرو رفته‌اند که بعید می‌دانم ذره‌ای با آنها همذات پنداری کرده باشند. این درست که برفرض، الزاما ایفاگر نقش یک معتاد نباید یک فرد مصرف‌کننده مواد باشد تا بتواند نقش را در بیاورد اما مشکل اینجاست که اعطای نقش‌هایی کاملا متفاوت به نابازیگرانی که هنوز هیچ تبحر و تجربه‌ای در «نقش بازی کردن» ندارند، مشکل‌ساز شده و یکی از دلایل بد ایفاگری نقشش‌شان احتمالا در گروی همین مساله است.

فیلمنامه‌ای که خودش هم نمی‌داند تکلیفش چیستنقد سریال احضار

جدا از این مساله بازیگران (که تابلوترین مشکل آن برای همه مخاطبین است)، باید به فیلمنامه سریال اشاره کرد که با وجود گذشت چندین قسمت هنوز تکلیفش با خودش مشخص نیست. سریال در حال حاضر مانند باد به هر سمتی پیش می‌رود و نمی‌داند می‌خواهد چکار کند. قسمت‌هایی از سریال وجود دارند که عملا هیچ اتفاقی، تاکید می‌کنم که «هیچ اتفاقی» در آن رخ نمی‌دهد. داستان بسیار کند و کشدار پیش می‌رود و در کنار این سرعت به شدت آهسته، هیچ عنصر جذابی هم در آن به چشم نمی‌خورد. وجود سکانس‌های احضار روح و صحبت درباره این موارد، ترفندی بوده که بتواند مانند یک چتر از نقص‌های فراوانی که روی سریال می‌بارند پشتیبانی کند. باید چند قسمت یک بار منتظر لوگوی +۱۲ یا +۱۴ در گوشه تلویزیون باشیم تا مثلا سریال یک سکانس هیجان انگیز و شوک محور (به کار بردن این عبارات را بهتر از واژه ترسناک برای این سکانس‌ها می‌دانم) را به ما نمایش دهد.

جدای از این موارد فرو کردن پیام‌های مورد علاقه صدا و سیما در بطن فیلمنامه و یک سری کلیشه‌های به شدت تکراری از دیگر مواردی است که در سریال وجود دارد و حتی بازگو کردن آنها روی اعصاب است. صدا و سیما فکر می‌کند که این پیام‌ها را به صورت زیرپوستی به مخاطب خود انتقال می‌دهد اما خبر ندارد که این موارد از چشمان تیزبین مخاطب حرفه‌ای پنهان نمی‌داند و این دسته از تماشاگران از این حجم پیام‌های زورکی خسته شدند.

اینکه در سریال جدید محصول سیمافیلم (یا اوج، یا هر سازمان بزرگ دیگر فیلمسازی که می‌خواهد با آثارش فرهنگ‌سازی کند) همچنان نقش‌های منفی اسامی ایرانی دارند یک کلیشه به شدت نخ‌نما است. یا فردی که در کافه کار می‌کند و قیافه‌ای «هنری» دارد حتما فردی با ذاتی خراب است و…

اینکه این سازمان‌های حاکمیتی می‌خواهند در تولیداتشان مثلا در ترند روز حرکت کنند و تصمیم می‌گیرند سریال را با نمایش روابط دختر و پسری پیش ببرد و چهار دختر جوان در اول سریال به یک ویلای لاکچری در شمال می‌روند و… درست مانند بازی بسیار بدی که به هیچ کدام از نابازیگران سریال ننشسته، اصلا با فضای سریال جور در نمی‌آید.

آنها می‌خواهند پیام‌ها را از در بستر زندگی نسل امروزی بدهند اما فقط ژست گرفتن را یاد گرفتند. ما شاهد روابط دختر و پسری هستیم و این دوستان همه همدیگر را با نام خانوادگی همدیگر صدا می‌کنند. دخترانی که مجردی به شمال رفته‌اند و آن موردی که قرار است دختر شیطان داستان باشد به جای چادر روسری‌های رنگی رنگی سرش می‌کند. همانطور که در سریالی چون آقازاده، روابط جنسی را با یک «کاسه آش» به نمایش گذاشتند و برای این بحران راه‌حلی مثل صیغه با یک شکلات را نمایش می‌دهند و موضوع بیشتر از آنکه نمایش یک آسیب بشود تبدیل به مضحکه عام و خاص در بین آحاد مردم می‌شود؛ در «احضار» نیز سازندگان دست روی هر مساله‌ای از زندگی جوانان امروزی گذاشته‌اند بیشتر تبدیل به چیزی مضحک شده تا همخوانی با واقعیت.

پیام‌های ضد زن در جای جای احضار قرار دارد. یک مثال در این باره بزنیم و بحث را تمام کنیم، مثلا در جایی از سریال ما شخیصت دختری را داریم که مجرد است و در خانه نشسته و به برادر مجرد ۴۰ ساله‌اش می‌گوید هیچ کاری نمی‌تواند بکند و باید در خانه بنشیند تا یکی بیاید او را بگیرد اما برادرش باید فکری برای زندگی‌اش کند.

بستر پخش احضارنقد سریال احضار

اما چرا در سطر اول گفته شد «احضار گناه دارد»؟ این فیلمنامه ضعیف و بی‌سروتهی که گریبانگیر احضار شده یکی از دلایل اصلی‌اش بستری است که در آن پخش می‌شود و ارگانی است که تهیه کننده سریال است. متاسفانه چارچوب‌های صدا و سیما اجازه نمی‌دهد که یک سریال در ژانر وحشت به آن صورتی که سزاوارش است ساخته شود.

اکثر ما در نشست‌های خانوادگی و دوستانه‌مان داستان‌هایی ترسناک شنیدیم که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها تعریف کردند و یا اهالی فلان منطقه درباره آن صحبت کردند. می‌خواهم بگویم فرهنگ و باورهای ما پر از خرده قصه‌هایی است که اتفاقا جنس ترسناک ملموسی برای مخاطب ایرانی دارد و از این نظر غنی هستیم، اما مشکل اینجاست که بسیاری از این موارد اجازه پخش در صدا و سیما را ندارند. فیلترهای زیادی برای پخش یک سریال پرمخاطب در صدا و سیما وجود دارد که رد شدن از همه آنها کاری می‌کند که در نهایت تبدیل به «بلایی» شود که سر احضار آمده است. سریال اجازه ندارد وارد خیلی از مسائل شود و زیر تیغ خودسانسوری و نظارت‌های شدید ساخته شده و از همین رو باید اعتراف کرد در بسیاری مواقع «مجبور» است که لوس باشد.

و مابقی قضایانقد سریال احضار

جدا از این مساله، بودجه و نقص سینمای ایران در ساخت جلوه‌های ویژه از دیگر مواردی است که دامن‌گیر احضار شده و کاری کرده که سریال به گردپای اهدافی که در ذهنش داشته هم نرسد. این معضل فقط مربوط به احضار نیست و مشکل بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی است. واقعیت اینجاست که ژانر وحشت تا حد زیادی در گروی ساخت جلوه‌های ویژه است و سینمای ایران از این لحاظ بسیار عقب است. هرچند ساخت آثار مستقلی در ژانر وحشت سینمای جهان که از کمترین جلوه‌های ویژه استفاده کردند (مانند Host و یا تیمارستان متروکه گنجیام متعلق به سینمای کره جنوبی و…) نشان می‌دهد که برای خلق سینمای وحشت می‌توان به خلاقیت هم تکیه کرد؛ موضوعی که هیچ ردی از آن در سریال احضار دیده نمی‌شود.

اگر خاطرتان باشد چند سال پیش سریالی با نام «احضار» در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شد، شبکه‌ای که نظارت‌های اینچنینی در آن بسیار کمتر است و از همین رو حرف‌های بیشتری برای گفتن داشت. هرچند این سریال هم بی‌نقص نبود اما بازهم توانسته بود بیشتر «حرف» بزند. این نظارت‌ها در سینما هم کمتر است و خوشبختانه آثار سینمایی اکران شده در ژانر وحشت گاهی توانستند موفق ظاهر شوند. بگذارید مثالی بزنم که اتفاقا با ماموریت «مبارزه با خرافات» سازندگان احضار هم خیلی درخور است.

نمی‌دانم توفیق این را داشتید که در جشنواره فجر امسال فیلم زیبای «زالاوا» را ببینید یا نه، اتفاقا این فیلم هم در قالب یک اثر در ژانر وحشت به مبارزه با خرافات پرداخته است. زالاوا با چه ظرافت و زیبایی این کار را می‌کند و «احضار» چقدر سفارشی شده و زمخت این کار را می‌کند! در واقع با تخلص از شاعر باید گفت هر دو آثار سینمایی هستند، اما این کجا و آن کجا!

جمع‌بندینقد سریال احضار

در پایان باید گریزی به این مساله بزنم که نوشتن این مطلب از سمت من یا دیگر منتقدان سایت‌ها و مجلات سینمایی قرار نیست تاثیر خاصی روی صدا و سیما و عملکردش در آینده بگذارد. سریال احضار و امثال احضار برای عامه مردم ساخته می‌شود، افرادی که اصلا پیام‌های اخلاقی قدیمی و فرسوده، ضدزن، ضد خانواده و نقص‌های فیلم را آنچنان که یک فیلمباز ماهر به صورت پررنگ می‌بیند، نمی‌بینند. افرادی که آمار جمعیتی‌شان کم نیست و صدا و سیما هم برای آنها سریال می‌سازد. آنها مخاطبین اصلی سریال‌های صدا و سیما هستند و از همین روست که رقیب اصلی سریال‌های صدا و سیما هم آثار نتفلیکس و HBO نیستند بلکه آثار ترکیه‌ای هستند.

پی‌نوشت: درباره زیرتیتر این مطلب باید بگویم که نام اولیه سریال «دعوت نحس» بوده و اسم آن به خواسته مسئولان عوض شده است.

 

منبع : ویجیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      سریال کشداروبی معنی جهت پول به جیب زدن عده ای

    • ناشناس ارسالی در

      چی میگید بابا مگه بازیگران جدیدی که توی این سریال دارن نفش آفرینی میکنن چه کم از اونایی که به قول شما بازیگر هستن ولی یه ذره کارشون ارزش نداره. مثلا اگه بازیگرانی که در سریال‌های قبلی افخمی بودند الان توی این سریال بودند میخواستن شق القمر کنن؟ بسه بابا. مدام دارین از این بازیگران جوان و جدید ایراد میگیرید. اه

      • ۶+13= ارسالی در

        هیچکدام درست نمیگید همه ی بازیگران روزی مثل بازیگران فیلم احضار جدید بودند ولی بعد ها مشهور شدند این بازیگران هم خواهند مشهور شد

    • Candy ارسالی در

      احضار سریال خوبیه کسی شما رو مجبور نکرده ببینی

      • ناشناس ارسالی در

        گوگولی بودجه ش از بیت الماله این کامنت مال شبکه های ماهواره ایه خخخخخخخخخخخ

    • هستی ارسالی در

      خودتون میدونید که ژانرش وحشت نیست پس کاری هم نداشته باشید

    • ناشناس ارسالی در

      باسلام چرا شمامنتقدین فکر میکنید مردم عادی قدرت درک وتشخیص فیلم ها رو ندارند مگر به جز نگاه کردن فیلم چاره ای هم دارند بعد میگید این فیلم ها برای عامه مردم هستند که متوجه نیستند

    • نا شناس ارسالی در

      نمیدونم چطور بعضی ها به خودشو این طوری اجازه میدن که هر چی دلشون میخواهد درباره یه کار هنری نظر بدن البته که این نظر شخصی شماست چون سریال احضار فکر میکنم هم داستان جذاب وخوبی داره و مثل سریال های تکراری همیشگی نیست وهم بسیار خوب چشم آدم رو به جهان اطرافش روشن تر میکنه ازشما هم خواهش میکنم هیچ وقت سعی نکن این طوری به تخریب یه اثر بپردازی

    • ملینا ارسالی در

      این رسانه هم گندشو در آورده هر فیلم و سریالی میاد بیرون یه ایراد میزارین روش مردمم که منتظرن از فیلما ایراد بگیرن خسته نشدین؟
      این همه زحمت میکشن خیلی هم عالین یا از دراکولا ایراد میگیرین یا از مردم معمولی یا از اینا یا از بهترین سریال (پایتخت) 🤦‍♀️

    • ناشناس ارسالی در

      برای اینکه کارگردان وفیلمنامه نویس هیچ مطالعه کآگاهی ازمرگ وعالم پس ازمرگ ندارند.روح کامرانی یک روح جلف هست که هی دوست داره بیاد تواین عالم.درواقع کالبدذهنی هست که وابستگی به دنیاداره.ایشون خودکشی نکرده که روحش سرگردان باشددراثرحادثه فوت شده..هیچ روح متعالی که ازدنیاگذر کرده دوست نداره برگرده به این دنیا.فقط روحهای جلف دراثراحضار حاضرمیشوند.

      • یه آدمه بی شیله پیله ارسالی در

        در این باره و درباره ی هدفِ این جن از حضورش و اطلاعاتی که میده صحبت های زیادی برای گفتن دارم
        اما اینجا خیلی نمیشه توضیح داد
        فقط اینو بگم که این جن میخواد با این اطلاعاتش اعتمادِ این افراد رو بدست بیاره
        و اینکه میخواد به اون دختره ی مذهبی (زهره) و بقیه افراد به قبولونه که احضار روح از این طرق امکان پذیره
        تا به این وسیله با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنه
        و اعتمادشونو بدست بیاره
        تا اون افراد به کارایی که میگه عمل بکنه

      • یه آدمه بی شیله پیله ارسالی در

        و در دراز مدت
        بدلیلِ ارتباط طولانی با این جن
        لایه ی سیتوپلاسمی ( در اصل لایه ی میانیه انسان 《انسان دارای سه بُعدِ جسمانی و روحانی و میانه که برخی افراد به لایه ی میانی لایه ی سیتوپلاسمی هم میگن که البته این لفط خیلی ملموس نیست؛ و اینکه از طریقِ این لایه اجنه و انسان باهم ارتباط میگیرن》) انسان دچار روزنه ها و منافذی میشه و کم کم تعداد این منافد بیشتر شده و با ادامه ی این روند اون جن می تونه واردِ این بعد بشه (بعد سیتوپلاسمی یا همون میانی) و به این حالت میگن فرد تسخیر شده.

      • یه آدمه بی شیله پیله ارسالی در

        به نظرِ من هدف این سریال دادن یه سری اطلاعات هست
        مثلا یکیش اینکه شما اگه از نماد های شیطان پرستی استفاده کنی حالا چه بدونی معنیش چیه چه نه و بگی فقط بخاطرِ قشنگیش ازش استفاده میکنی، بازم اون نماد ها تاثیرشون رو میذارن و انرژی هایی رو ساطع میکنه (بهتون پیشنهاد میکنم مستندِ The arrivals رو ببینید ) هرچه میزان این نمادها بیشتر باشه
        پیوند خوردنِ دو بُعدِ روشنایی( به بُعدِ زندگیه انسان ها گفته میشه) و بُعدِ تاریکی (به بُعدِ زندگیه اجنه گفته میشه) آسان تر میشه

      • یه آدمه بی شیله پیله ارسالی در

        و بدین ترتیب اجنه وارد بُعدِ ما میشن ( صد البته که اجنه ی کافر)

        و دلیل درست بودنِ اطلاعاتِ اون جن (که خودش رو روحِ کامرانی جا زده) اینه:
        اجنه پیش از پیامبر اکرم میتونستن به عرش رفته و از طریق استراق سمعِ سخنانِ میانِ ملائک از اسرار نهان و غیب و آینده مطلع شن

      • یه آدمه بی شیله پیله ارسالی در

        اما پس از این پیامبر به فرمان پروردگار اونها دیگه اجازه ی رفتن به اون درجه  رو ندارن و نمیتونن از اطلاعات آینده و نهان مطلع شن ( به شما پیشنهاد میکنم تا آیه ی ۱۸ سوره ی جن رو بخونید《 خیلی کوتاس فقط معنیش رو بخونید کافیه》)
        اما بازهم به اطلاعات گذشته و حالِ افراد دسترسی دارن.

        خیلی ممنون که وقت گذاشتید و خوندید🌹🍃

      • ناشناس ارسالی در

        اون روح نیست . شیطانه که به شکل روح کامرانی دراومده

      • H ارسالی در

        بزرگوار... اون روحی کامرانی، در واقع واقعا روح کامرانی نیست و شیطونه

      • ناشناس ارسالی در

        روح جلف چیه😆😆😆 این سریال یه سریاله که بر اساس گفته های دینیه و اگه بر این اساس باشه اون اصلا روح نیست درواقع شیطانه اگه اول فیلم هم دقت کنید آیه ای که اول فیلم میاد داره میگه که ما هیچ دسترسی نمی تونیم به روح داشته باشیم و روح در امر خداونده

      • نا شناس ارسالی در

        قابل توجهتون باید بگم اون روح کامرانی نیست شیطانه چطور تا الان اینو نفهمیدی

      • جودی ابوت ارسالی در

        چطور به خودتون اجازه میدید یک اثر هنری رو انقدر تند نقد کنید مگه جای کسی رو تنگ کرده خب احضارم مثل بقیه سریال ها داره پخش میشه و خوبه خودتونم گفتید که صداو سیما به ژانر وحشت سخت میگیره یکی به من بگه صدا و سیما به چه سریالی سخت نمیگیره مثل گاندو که فیلمنامه و سریال عالی بود اما جلوی پخشش رو گرفتن صداوسیما هر چی که به نفع مسئولین باشه پخش میکنه کاری ام به شعور مخاطب نداره شما حق نداری تا سریال و کامل ندیدی نقد کنی تا آخر ببین اگه بی معنی بود انقدر تند و بی ادبانه از بازیگران و فیلمنامه نقد کن اتفاقا خیلیم خوبه و جالبه و شرف داره به سریال های بی معنی و تکراری

      • ناشناس ارسالی در

        اون روح کامرانی نیست ،شیطان شیطان

      • ناشناس ارسالی در

        این روح کامرانی نیست..شیطان در جسم کامرانی ..مثل سریال اغما

      • پری ارسالی در

        فک نکنم. ایشون روح. باشن. بلکه. شیطون هستن که به جای. روح کامرانی. قالب کردن خودشون و

      • کارشناس ارسالی در

        توی تیتراژ رو درست بخون نوشته کارشناس مذهبی : علیرضا برازش.

      • ناشناس ارسالی در

        درسته ولی فکر میکنم این واقعا روح نیست، شیطانه که در این قالب خودشو نشون میده، و فیلم در آخر به این موضوع می رسه که مینو به شکل ناآگاهانه با جمع آوری نمادهای شیطانی اطراف خودش، شیطان رو دعوت کرده،

    • ناشناس ارسالی در

      بازی بازیگران یک طرف شخصیت پردازی یک طرف . شخصیت فرهاد ۴۰ ساله که ما حداقل یک زن در زندگیش می بینیم از یک جوان ۱۸ ساله بچه تر و ناپخته تره. شیده یک خانم راننده تاکسی بی ادب و کنترلینگ که پسر ۳۴ ساله اش مثل مون توی دستش

    • یسنا ارسالی در

      این سریال بسیار بسیار قشنگه و اصلا هم ترسناک نیست و داستانی عالیه که از افراد ۱۲سال به بالا میتونن این سریال رو ببینن من خودم ۱۲ سالمه و اصلا هم نمی‌ترسم تویی که هیچی نیستی نیا نظر بده برو فیلم عمو پورنگ رو ببین که نترسی در این موارد هم دخالت نکن

    • ناشناس ارسالی در

      احضار خیلی سریال عالی ای هست بهتره به نظر مردم هم اهمیت بدین بعد با نظرشخصیتون اینطور این سریال رو تخریب کنید..می تونستید محترمانه نقاط ضعفش رو بگین
      بعد هم اینکه باید به جوانان میدان داد تا خودشون رو نشون بدن و استعدادشون کشف بشه همش که نباید بازیگران معروف فیلم بازی کنند
      هرکس دوست نداره میتونه نبینه

    • من ارسالی در

      خب کی چی مثلا😐😑تو برو خوبشو بساز

    • الکی نگو ارسالی در

      کسی نگفته نگاه کن ! نمیدونم از این نقد چی گیر تو میاد،
      فیلم ساخته شد،ما دیدیم,کارگردان و عوامل درآمدزایی کردن چه به تو !!!!

    • یه آدمه بی شیله پیله ارسالی در

      دوستان عزیز یه توضیحِ نسبتاً کوتاه( خیلیم طولانیه😂)

      درواقع روح رو هیچ وقت نمیشه احضار کرد
      فقط میشه از روح دعوت کرد
      استفاده از لفظ احضار برای روح کاملا غلطه
      حالا جدای از مباحثِ بسیار بسیطِ روح

      راجبه ماجرای روحِ کامرانی این رو بهتون بگم که در واقع این اصلا روحِ کامرانی نیست

      بلکه یکی از اجنه ی کفار هستش(اجنه خدا پرست و کفار دارن)

      در این باره و درباره ی هدفِ این جن از حضورش و اطلاعاتی که میده صحبت های زیادی برای گفتن دارم
      اما اینجا خیلی نمیشه توضیح داد
      فقط اینو بگم که این جن میخواد با این اطلاعاتش اعتمادِ این افراد رو بدست بیاره
      و اینکه میخواد به اون دختره ی مذهبی (زهره) و بقیه افراد به قبولونه که احضار روح از این طرق امکان پذیره
      تا به این وسیله با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنه
      و اعتمادشونو بدست بیاره
      تا اون افراد به کارایی که میگه عمل بکنه

      و در دراز مدت
      بدلیلِ ارتباط طولانی با این جن
      لایه ی سیتوپلاسمی ( در اصل لایه ی میانیه انسان 《انسان دارای سه بُعدِ جسمانی و روحانی و میانه که برخی افراد به لایه ی میانی لایه ی سیتوپلاسمی هم میگن که البته این لفط خیلی ملموس نیست؛ و اینکه از طریقِ این لایه اجنه و انسان باهم ارتباط میگیرن》) انسان دچار روزنه ها و منافذی میشه و کم کم تعداد این منافد بیشتر شده و با ادامه ی این روند اون جن می تونه واردِ این بعد بشه (بعد سیتوپلاسمی یا همون میانی) و به این حالت میگن فرد تسخیر شده.

      به نظرِ من هدف این سریال دادن یه سری اطلاعات هست
      مثلا یکیش اینکه شما اگه از نماد های شیطان پرستی استفاده کنی حالا چه بدونی معنیش چیه چه نه و بگی فقط بخاطرِ قشنگیش ازش استفاده میکنی، بازم اون نماد ها تاثیرشون رو میذارن و انرژی هایی رو ساطع میکنه (بهتون پیشنهاد میکنم مستندِ The arrivals رو ببینید ) هرچه میزان این نمادها بیشتر باشه
      پیوند خوردنِ دو بُعدِ روشنایی( به بُعدِ زندگیه انسان ها گفته میشه) و بُعدِ تاریکی (به بُعدِ زندگیه اجنه گفته میشه) آسان تر میشه
      و بدین ترتیب اجنه وارد بُعدِ ما میشن ( صد البته که اجنه ی کافر)

      و دلیل درست بودنِ اطلاعاتِ اون جن (که خودش رو روحِ کامرانی جا زده) اینه:
      اجنه پیش از پیامبر اکرم میتونستن به عرش رفته و از طریق استراق سمعِ سخنانِ میانِ ملائک از اسرار نهان و غیب و آینده مطلع شن

      اما پس از این پیامبر به فرمان پروردگار اونها دیگه اجازه ی رفتن به اون درجه  رو ندارن و نمیتونن از اطلاعات آینده و نهان مطلع شن ( به شما پیشنهاد میکنم تا آیه ی ۱۸ سوره ی جن رو بخونید《 خیلی کوتاس فقط معنیش رو بخونید کافیه》)
      اما بازهم به اطلاعات گذشته و حالِ افراد دسترسی دارن.

      خیلی ممنون که وقت گذاشتید و خوندید🌹🍃

    • ناشناس ارسالی در

      هرچی باشه از یاور و بچه مهندس بهتره شما ام که چیزی سرتون نمیشه لازم نیس نظر بدید، درضمن ما بخاطر محدودیت های دینمون نمیتونیم فیلم ترسناک خوبی بسازیم بهتره اینم در نظر داشته باشین 😒😒😒

    • آزاده ارسالی در

      یعنی انصاف خوب چیزیه، اما حیف که شما ندارید.

      این فیلم هرچی باشه به آدمهای خرافاتی فهموند که دنبال رمالی و فالگیری و احضار و...‌نرن، چون کلاغ برداریه
      اگه تا ده سال دیگه ام شماها بنشینید و قلم فرسایی کنید نمی تونید مردمو از رفتن پیش رمال جماعت پشیمون کنید

      به جای این همه انتقاد قلمتو توی جیبت بذاری بهتره.


      راستی یه سوال خندوانه و دراکولا و مردم معمولی خیلی قشنگ فقط احضار تماما بد بود؟؟

      واقعا انصاف چیز خوبیه

    • ناشناس ارسالی در

      فقط یه نکته بگم این که اغما ساخته سیروس مقدم هست نه افخمی

    • زیبا ارسالی در

      توهین به قشر زحمت کش وبا احترام معلم دیده میشود واین باعث تاسف

    • Sh ارسالی در

      سریال خیلی قشنگ و دوست داشتنی ای هست و هر کس میتونه نظر خودش رو بگه اما نباید توهین داخل نظرات باشه

    • نازی ارسالی در

      سلام اتفاقا به نظر من یکی از بهترین فیلم های ایرانی و بهترین سریال تلویزیونی ماه رمضان سال ۱۴۰۰ است از یاور و بچه مهندس ۴ خیلی بهتره حالا آن ها هم جای خود را دارند ولی بازم میگم احضار بهتره ولی اون جاهایی که میزنه مثبت ۱۴ اصلا ترس و وحشت نداره و به نظرم ژانر سریال ماورایی نیست

    • نازی ارسالی در

      تازه به نظرم همش نابازیگران میکنید مگه بازیگرانی که الان معروف هستند ۱۰ سال پیش معروف بودن؟ خوب بزارید این آدم ها کمی فیلم بازی کنند محبوب و معروف هم میشن همین طوری با یه سریال خیلی معروف شدن واقعا هم مگه زورتون کردن؟ میتونید سریال رو نبینید

    • ناشناس ارسالی در

      اره خیلی مصنوعی بازی میکنن بازیگراش مخصوصاً اون دخترای لوسی که جدید اومدن مثل مینو آذرمگین یا اون دختره که اسمش سوسن هس خیلی حال بهم زن بازی میکنه خیلی داستان پراکنده ای داره هی ازین شاخه به اون شاخه میپره اصلا ترسناک نیس وقتی نگاهش کردیم حوصلمون سر رفت

    • نا شناس ارسالی در

      لطفا نظر ندید،اجازه بدهید مردم خود قضاوت کنن،از نظر من که سوژه اش جالب وجدید است وبازیگرانش بسیار خوب بازی می کنند.

    • ناشناس ارسالی در

      خیلی فیلم قشنگیه بعضیاجنبه ندارن

    • * ارسالی در

      کارگردان اغما آقای سیروس مقدم بدون نه آقای افخمی

    • hi ارسالی در

      واقعا سریالای امسال ماه رمضون آدمو ناامید میکنه:/
      اخه اینا چیه ساختن
      چی فرضمون میکنن

    • ناشناس ارسالی در

      خدا رو شکر که مشکل شما اینه دلخوشا

    • ولی ارسالی در

      کل سیریال از همه نظر مزخرف فقط یک قسمت کافی بود اه

    • دشتی ارسالی در

      البته ایشان نظر خودشان را دارند مقابل احترام
      اما مشکل از صدا وسیما است که هر فیلم و سریال بی کیفیتی را میخواهد بخورد مردم دهد

    • HHN ارسالی در

      یه جفنگ هم از ۵۵ آنلاین اینه که سریال اغما رو سیروس مقدم ساخته نه علیرضا افخمی ... !!! در ضمن تهیه کننده ی احضار تاکید داشت که این سریال ترسناک نیست. حالا شما حرف تو دهن مردم بذار .

    • بینام ارسالی در

      خدادوکیل چرا ادمو بز حساب میکنید این همه هزینه میکنید تر میزنید بهش اون ادمتون ک کم از دو ساعت گوشی ایفونو قفل شکنی میکنه کیه هااااااا بابا بس کنید دیگه با این فیلم های مسخرتون

    • سهیل ارسالی در

      از بعضی ها متاسفم شما که نمی دونین داستان فیلم چیه چرا ازش نقد می کنید فیلم که هنوز تموم نشده چی میدونید ازش روح کامرانی مگه خود روح کامرانیه تا الان که معلوم شد روح کامرانی همان شیطان است نه روح
      بعد اول بذارید فیلم تموم بشه هر چقدر خواستین نقد وارد کنید

    • ناشناس ارسالی در

      سلام من ازعامه مردم هستم یک خانم خانه دار،ولی سریالهاراچشم وگوش بسته وصرفابرای سرگرمی نگاه نمیکنم سریال احضاربسیارسریال بچگانه وگویی که میخواهندسربچه شیره بمالندوسرگرمش کنندوخیلی زیرکانه به شعورمخاطبین توهین میکند نه احضاربلکه سریال یاوروسریال بچه مهندس۴هم به همین منوال است واقعا صداسیما شعورمردم ایران راتاچه حدپایین میبیندکه به چنین سریال های بی محتوایی حتی اجازه ساخت میدهد؟

    • سمیه ارسالی در

      با سلام
      ممنون از مقاله پخته شما و قلم بسیار شیوایتان
      و زاویه دید و چشمان تیزبین و پیشنهادات خلاقتون
      اما عامه مردم به این نکات ظریفی ک شما گفتید توجه نمی کنید
      برای مادر ۷۵ ساله من ک حتی فارسی را درست متوجه نمی شود و عمری با لهجه صحبت کرده بسیار جذاب است

    • Amir ارسالی در

      عاقا درسته که چندان فیلم تاپی هم نیست ولی نمیفهمم چرا هرکی از خواب پا میشه میگه اول برم یه دونه #احضار رو نقد کنم بعد برم صورتمو بشورم.
      مگه چشه؟
      درسته که من کلا از صدا سیما خوشم نمیاد ولی این فیلم رو به عنوان یک #مخاطب_عام که هیچی نمیفهمه و شعور نداره میپسندم و نگاش میکنم چون یه داستان نیمه ماورایی رو تو یه بستر عاشقانه پر از نا امیدی داره پیش میبره
      به شمام توصیه میکنم یکم خوبی هارم ببین

    • سعید ارسالی در

      اصلا فیلم خوبی نیست لطفا این نوع اصلا پخش نکنید یه مقدار واقع بین باشید بابا سال 2021دارن میرن تو مریخ خونه میسازن شما هنوز دنبال احضار روح هستین بس کنین تو رو خدا

    • ناشناس ارسالی در

      دیگه شما شورش و در آوردین هیچی از فیلم و سریال نمیدونین میاین شعر میگین

    • مهربان ارسالی در

      سلام این سریال واقعا سریال خوبیه و من بسیار دوستش دارم شماها ایرادهای الکی میگیرین صدا و سیما فقط بلده ظلم کنه

    • ناشناس ارسالی در

      احضار سریال خوبیه و داستانی متفاوت ممنون از دست اندرکاران این سریال و همه بازیگران خیلی خوبن

    • ناشناس ارسالی در

      سلام اینا همش الکی هست و ما نمیدونم اخرش چه فیلمی ببینیم هر فیلم جدیدی که بیرون میاد یه ایرادی اخرش ازش میگیرن از نظر من خیلی هم فیلم خوبی هست

    • ناشناس ارسالی در

      سریال خوبی هست بازیگران جوان باید به آنها فرصت داده بشه تا بازی کنن اگر یه عده حسود بزارن مرد نظر بدن نه خودشون جلو جلو نظر بدن باید این سریال ها پخش بشه جوان‌ها دنبال جادو وجمبل افتادن

    • ناشناس ارسالی در

      بابا خوبه دیگ ببینید میتونیید یه کاری کنین به همینم نتونیم نگا کنیم

    • مهیاس ارسالی در

      این سریال اساساً در مقابله با فرقه ی حلقه یا طاهری ساخته شده که دامن‌گیر بسیاری از جمله مذهبیون شده.
      در ضمن روح داخل سریال روح نیست ،بلکه جنی است شیطانی که در ظاهر آن روح ،قصد دارد انسانها را گمراه کند.
      ژانر این فیلم هم ترسناک نیست،چون برای ایام رمضان و ساعت ده شب است و فقط به دنبال ترساندن نیست بلکه از نمایش بعضی صحنه های ترسناک هدف مذهبی دارد.سریال کاملا درام است چون این اتفاقات در زندگی بسیاری از مردم جریان دارد.

      اما به علت روشنگری های صدا و سیما مخصوصا در مورد دولت روحانی،اصلاحاتی ها که بی دفاع هستند کمر به تخریب آن با استفاده از شایعات و تخریب اذهان عمومی دارند

    • ثمین ارسالی در

      به نظرمن هم سریال احضار خیلی زیباست وسرگرم کننده.لطفا عیب نزارید روی کارهای هنری آقای افخمی

    • ناشناس ارسالی در

      باو یک سریال طنز اینقدر حرف نداره...... سریال اسمش بوده دعوت نحس.... اخه شما چرا جدی میگیرین.....مثلا زنه به دختر چاقال چادریه میگه دست به صورتش نزده اقا ما هی نگاه میکنیم میبینیم سیبیل نداره...نگو منظورش اینه بوتاکس و عمل دماغ و تتو ابرو و تزریق لب نکرده........ بعد راننده تاکسی از تو تاکسی دنبال زنه واسه پسرش یعنی تو فیلمهای دهه چهلم اینطور نبود...باو این طنزه ...اسم فیلمش بوده روح یاب مستعان...اونم کامرانی نیست مستعانیه......وای خدا یعنی پول ملت دادن اشغال طنز ساختن خخخخ

    • خاکستری ارسالی در

      از هنر سررشته ندارم،امامطمئنم اگر هزینه واقعی این سریال ها اعلام شود،افرادتوانمندتر وسوسه خواهند شد تا سریال های بهتری بسازند

    • ناشناس ارسالی در

      این روح کامرانی نیست که احضار میشه این شیطان هست
      این فیلم هم چون از نظر اعتقادی و ...توسط چندتا از علما کارشناسی شده هست به ذائقه ی بعضی ها خوش نیومده

    • ناشناس ارسالی در

      بعضی ها آنقدرزندگیشان پوچ وبی معناست که وقت زندگی کردن ولذت بردن از کوچک ترین خوشی هارا ازخودگرفته ودرپی نقص های زندگی دیگرانند چه خوب است کمی به خودمان زمان تآمل بدهیم .

    • فریبا ارسالی در

      سریالی متفاوت و خوب

    • ستاره ارسالی در

      من عاشق فیلمم روزا فقط به امید این فیلم بلند میشم و تا شب انتظار میکشم بقیه سریال های تلویزیون مثل همن ولی این فرق داره من عاشق فیلمم

    • سرنوشت ارسالی در

      سلام به نظر من این سریال بیشتر میخواد در مورد1) ضعیف بودن اعتقاد به خدا و گفته های خداوند. 2)ادمای ساده لوح مثل خود فرهاد که دوستش براش تصمیم میگیره و خاله ی سوسن رو میگه 3) از همه مهمتر به نظر من که ما بیشتر مرده پرست هستیم وقتي یکی میمره تا قیام قیامت در بارش با زنش....... حرف می‌زنیم.
      راستی تو هر سریال ایرانی حتی ترسناک و پلیسی هم هم حتما ویباید يه داستان‌ عشقو عاشقی باشه🤣🤣🤣🤣

    • یاسین ارسالی در

      چیه این فیلم
      تو فیلم خارجیا همه با چشای قرمز میان این کامرانیه با تیشرت نشسته سلام الیکمم میکنه

    • رضا ارسالی در

      جفنگ رو شما دارید میگید با این نقد الکی تون

    • خانم ارسالی در

      یه مشکل دیگه این سریال اینه که زهره دختر خوبیه و چادریه ولی مائده که چادری نیس ادم خوبی نیس....

    • فاطمه ارسالی در

      همیشه با خودم میگفتم چرا کارگردان ها سراغ فیلم هایی نمیروند که باعث آگاه کردن مردم میشه.الان متوجه شدم یا آدم هایی مثل شما وجود داره اجازه به کسی داده نمیشه تا کمی چشمش باز بشه.خسته نباشید میگم به آقای افخمی که باهمه ی این نقدهای مضخرف این فیلم مهم رو ساختند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه