ارسال به دیگران پرینت

مردی با انگشتان طلایی سرمایه‌گذار برتر ۲۰۲۰

مجله فوربس در تازه‌ترین بررسی خود آلفرد لین را به عنوان برترین سرمایه‌گذار جسورانه سال معرفی کرده است. او که یک کارآفرین سرشناس در سیلیکون‌ولی است برای خارج از اکوسیستم استارت‌آپی چندان شناخته‌شده نیست؛ اما بسیاری او را مردی با انگشتان طلایی می‌دانند که راه موفق کردن کسب وکارها را خوب بلد است.

 مردی با انگشتان طلایی سرمایه‌گذار برتر ۲۰۲۰

حرف بیراهی نیست که پشت چهره بسیاری از استارت‌آپ‌های موفق یک سرمایه‌گذار موفق است که از قضا کمترین ارزشی که برای آن استارت‌آپ به وجود آورده. فراهم کردن سرمایه است. این سرمایه‌گذاران معمولا در پشت هیاهوی برندها و بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها برای عموم ناشناخته باقی می‌مانند اما در خود صنعت بسیاری آنها را به خوبی می‌شناسند. برخی از مشهورترین سرمایه‌گذاران جسور امروز آنهایی هستند که خود کسب‌وکار موفقی داشته‌اند و سپس با ثروت به‌دست آمده دوباره در کارآفرینی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تنها ظرف دو روز در سال گذشته میلادی آلفرد لین(Alfred Lin) نتیجه دو سرمایه‌گذاری از ۱۰ سرمایه‌گذاری بزرگش را در بازار سهام دید. در نهم دسامبر سرویس سفارش آنلاین غذای دورداش (DoorDash) در بورس نیویورک لیست و ارزش آن ۶۰ میلیارد دلار برآورد شد. روز بعد نوبت به دیگر سرمایه‌گذاری لین رسید که او از نخستین سرمایه‌گذاران آن بود. استارت‌آپ مشهور Airbnb که این یکی بعد از ورود به بورس نزدک به ارزش ۷۹ میلیارد دلار رسید. این یکی از دلایلی بود که مجله فوربس، لین را به‌عنوان سرمایه‌گذار اول سال معرفی کرد، در سال قبل از آن رتبه او سی و دوم بود. 

استارت‌آپ دورداش (Doordash) که چند دانشجوی استنفورد در سال ۲۰۱۲ آن را در قلب سیلیکون‌ولی به راه‌انداختند به‌عنوان لیدر بازار سفارش آنلاین غذا جای خود را در بازار مستحکم کرد و در بدو ورود به بازار سهام با استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو شد. درحالی‌که قیمت هر سهم عرضه اولیه آن ۱۰۲ دلار تعیین شده بود در روز معامله قیمت اولیه آن ۱۸۲ دلار بود و همین شرکتی را که اوایل امسال ۱۶ میلیارد ارزش‌گذاری شده بود را به شرکت سهامی‌عام ۸/ ۵۷ میلیارد دلاری تبدیل کرد. 

در روز بعد از این، نوبت به عرضه عمومی سهام استارت‌آپ Airbnb رسید که مشهورترین مارکت پلیس مراکز اقامتی جهان است و آن‌ هم فرزند مکتب سیلیکون‌ولی به‌حساب می‌آید. به‌رغم اینکه صنعت گردشگری در سال گذشته ضربه سنگینی از کرونا دریافت کرده و بسیاری معتقدند سال‌ها برای رسیدن به جایگاه قبلی فاصله دارد اما عملکرد مالی مثبت شرکت در همین دوران آن را چنان نزد سرمایه‌گذاران بازار سهام جذاب کرد که در روز نخست ورود به بورس ارزش سهام این شرکت ۱۱۲ درصد نسبت به قیمت تعیین‌شده اولیه بالاتر معامله شد. ارزش Airbnb در آن زمان به ۸۶میلیارد دلار رسید و باعث شد سه بنیان‌گذار جوان آن هرکدام بین ۹ تا ۱۲ میلیارد دلار ثروتمندتر شوند.

موفقیت این دو استارت‌آپ به تنهایی ۲۱ میلیارد دلار- حداقل روی کاغذ- برای آلفرد لین و شرکت سرمایه‌گذاری‌اش سکویا  (Sequoia) ثروت ایجاد کرد.

آلفرد لین اما صرفا یک ثروتمند کلاسیک نیست که پول زیادی به ارث برده باشد. او متولد تایوان است و در سن شش یا هفت سالگی به همراه والدینش به نیویورک مهاجرت کرد و به گفته خودش به مدرسه‌ای متوسط فرستاده شد. او سال‌ها بعد در رشته ریاضیات در هاروارد و بعد آمار در استنفورد تحصیل کرد. او در هاروارد با تونی شی (Tony Hsieh) بنیان‌گذار استارت‌آپ مشهور فروش کفش Zappos آشنا شد. 

در آن زمان آقای لین یک پیتزای کامل را می‌خرید و بعد برش‌های آن را جداگانه به دانشجویان دیگر می‌فروخت و تونی شی یکی از بهترین مشتریان او بود. در سال ۱۹۹۶ لین تحصیل دکترای خود را کنار گذاشت تا به راه تونی شی ملحق شود. لین به‌عنوان مدیر مالی به شرکت LinkExchange پیوست که بعدا مایکروسافت آن را ۲۵۶ میلیون دلار خریداری کرد. در فاصله ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به همراه تونی شی شرکت سرمایه‌گذاری Frogs را راه‌اندازی کرد، یک انکوباتور (شتاب‌دهنده) برای شرکت‌های نوپا بود. بعدا او به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره و مدیر مالی در شرکت Zappos فعالیت کرد. او تقریبا تمام عملیات مالی این خرده فروش کفش را برعهده داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۶ آمازون Zappos را به قیمت 2/ 1 میلیارد دلار خرید.

لین در سال ۲۰۱۰ شرکت Zappos را ترک کرد تا به‌عنوان شریک به یکی از مشهورترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیلیکون ولی بپیوندد: سکویا.در سیلیکون ولی او مشهور به داشتن «Midas touch» است چیزی به معنی «دست خدا» که در هر شرکتی که کار می‌کند آن شرکت توسط دیگر شرکت‌ها خریداری می‌شود. 

همین ماه مجله فوربس با تیتر «انگشتان طلایی» مطلبی درباره او نوشته که دست به هر چه می‌گذارد موفق می‌شود.

او در حالی این روزها در انتظار به بار نشستن دیگر سرمایه‌گذاری‌هایش است که دوست و شریک سابقش تونی شی سال گذشته در یک رخداد تراژیک در انبار خانه‌اش جان باخت. تونی شی در روزهای پایانی عمرش روزگار نامناسبی داشت و بخش مهمی از ثروتش را از دست داده و در اعتیاد و دیگر مشکلات شخصی غرق شده بود.آلفرد لین و تونی شی دو روی متفاوت یک سکه در سیلیکون ولی هستند.

آلفرد لین سرمایه‌گذار بذری یا به اصطلاح جزو نخستین سرمایه‌گذاران ایربی‌اندبی بود. شرکتی که از اجاره یک اتاق و یک تشک بادی کار خود را آغاز کرد و حالا نمادی در صنعت گردشگری آنلاین است. آقای لین می‌گوید: امروز، من ارزشمندترین درسی را که از پدر و مادرم آموختم این نیست که آمریکا لزوما برای همه زندگی بهتر فراهم می‌کند، بلکه به این معنا بود که اگر شما از لحاظ فکری کنجکاو و هدف گرا هستید و سخت کار می‌کنید و همه چیز را مشخص خواهید کرد.

  سرمایه‌گذاری‌ها و کمک به رشد 

با موفقیت‌هایی که در سرمایه‌گذاری‌های آلفرد لین در سال گذشته حاصل شده حالا بسیاری چشم به دیگر سرمایه‌گذاری‌های او دارند. یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاری‌های جدید او زیپ‌لاین است. بیش از دو میلیارد نفر فاقد دسترسی کافی به محصولات پزشکی ضروری هستند که اغلب به‌خاطر چالش‌های جغرافیایی و نبود زیرساخت‌های مناسب است. Zipline از هواپیماهای بدون سرنشین برای ارائه ملزومات پزشکی مورد نیاز برای این مناطق استفاده می‌کند. ردیت (Reddit)نیز از سرمایه‌گذاری‌های اصلی او محسوب می‌شود: با داشتن صدها میلیون بیننده در ماه، reddit تبدیل به مرکزی برای محبوب‌ترین محتوای وب از اخبار سیاسی گرفته تا «صفحه اول اینترنت» شده‌است. دو استارت‌آپی که او سال گذشته به بازار سهام فرستاد با توجه به نوع بازار در بدترین شرایط از نظر شیوع پاندمی قرار داشتند، به خصوص ایربی‌اندبی که عملا با ضربه‌ای که صنعت گردشگری از کرونا دریافت کرد بعید به نظر می‌رسید بتواند به این زودی‌ها سرپا شود. با این حال آلفرد لین با برگزاری جلسات مستمر با برایان چسکی (بنیان‌گذار ایربی‌‌اندبی) و دیگر مدیران شرکت تمهیدات مختلفی مثل کاهش نیروی انسانی و هزینه‌ها به‌کار گرفت و حتی در اوج کرونا اوضاع مالی شرکت را سروسامان داد و به جای مطلوبی رساند. لین در این مورد می‌گوید: در چنین مواقعی (در بحران) شما باید در آینه به خودتان نگاه کنید و ببینید آیا هر آنچه می‌توانستید انجام داده‌اید؟ 

در Doordash دیگر سرمایه‌گذاری مهم آقای لین او تلاش کرد تجربه شرکت Zappos (فروش آنلاین کفش) را به تیم منتقل کند. دورداش حتی تا زمانی که دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری گرفته بود هیچ پولی را صرف مارکتینگ نکرد. در واقع Doordash تصمیم گرفت تجربه اولویت به مشتری را که در شرکت Zappos از طریق دهان به دهان به خوبی اجرا شد، در این استارت‌آپ هم آزمایش کند و نتیجه بسیار خوب بود.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه