ارسال به دیگران پرینت

ایران و عربستان مذاکره کردند؟ | بررسی احتمال موفقیت مذاکرات ایران و عربستان

ایران و عربستان مذاکره کردند؟ بررسی احتمال موفقیت مذاکرات ایران و عربستان از سوی نصرت الله تاجیک صورت گرفته است. وی به بررسی رابطه ایران و عربستان پرداخته است و این سوال را پرسیده است که آیا یخ ریاض و تهران آب خواهد شد؟

ایران و عربستان مذاکره کردند؟ | بررسی احتمال موفقیت مذاکرات ایران و عربستان

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی احتمال موفقیت مذاکرات بین ایران و عربستان را مورد بررسی قرار داد.

نصرت الله تاجیک در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه ای که دو کشور در روابط با یکدیگر دارند و بد قلقی هایی که ریاض از خود نشان داده، چقدر مسیری که بتواند تهران و ریاض را به سمت اب شدن یخ ها ببرد،‌ دشوار خواهد بود، گفت: با توجه به قدرت متمرکز در عربستان، خیلی این قضیه در آن کشور سخت نیست. یک سیستم متمرکز دارند و اگر اراده و تصمیم سیاسی وجود داشته باشد، امکان پذیر است. اگر یک فلش بک به عقب بزنیم،‌ زمینه های متنوعی با توجه به مسائل داخلی عربستان و گسل هایی که سعودی ها دارند و... وجود دارد که آنها دم به تله بدهند.

وی افزود: مطالبات اقشاری، بخش حقوق شیعیان،‌درگیریهای درون خاندانی، بحران جانشینی و کهولت ملک سلمان و درگیری در راس قدرت که هر از گاهی خودش را به صورت دستگیری ها و... نشان می دهد از یک طرف و از طرف دیگر گیر کردن عربستان و مشخصا بن سلمان در جنگ یمن و هزینه مادی و معنوی که متحمل شده اند و سلسله یار گیری ها و بلوک بندی هایی که صورت می گیرد و از آن طرف بحث او در دوران ترامپ و مشکلاتی که سعودی ها با تیم بایدن دارند،را در نظر بگیرید. از این سمت هم مشکلات ما با ترامپ و عبور از آن و کاری که الان داریم با دولت بایدن انجام می دهیم و امکان بازگشت آنها به برجام و ... شرایطی را در منطقه ایجاد می کند که سعودی ها مایل هستند که یکی یکی وزنه هایی که به پای سیاست خارجی خود بسته اند را باز کنند تا غرق نشوند.

حالا در این دریای مواج، و شرایط موجود، سعودی ها اگر این اراده را پیدا کنند که دوران گذار از شرایط قبلی با ایران را آغاز کنند، به دلیل همان قدرت متمرکز، همه دستگاه ها تمکین می کنند. در ایران کمی برعکس است و به انجام رساندن یک اجماع داخلی در یک گام مشکل تر است. اگر چه الان بستر سیاسی و اجتماعی ایران این است که بیشتر به مسائل داخلی توجه کنیم،‌ ایجاد اجماع کمی سخت تر از سعودی ها است. اما به این معنا نیست که نشدنی است. ایران علاقه مند به حل مشکلات منطقه ای خود است و از قدرت تخریبی عربستان در سیاست خارجی کم کند،‌علاقه مند به تنش صفر شدن با عربستان است.

وی در پایان در خصوص مشکلات داخلی عربستان و روی کار آمدن بایدن و همچنین تاثیر این مسائل بر مذاکرات تهران و ریاض نیز گفت: این وضعیت نیاز به یک سری تضمین هایی دارد که دو طرف به هم بدهند. هم ایران نمی تواند به همه خواسته های عربستان پاسخ مثبت بدهد و هم آنها نمی توانند به همه درخواست های ما جواب مثبتی بدهند. ما نیاز به این داریم که سعودی ها مقداری قدرت تسامح خارجی خود را در رابطه با ایران بالا ببرند و اهداف ما را سیاسی تلقی کنند. از لابی گری شان علیه ما استفاده نکنند و حساسیت هایی که ما در سیاست خارجی خود داریم، از جمله دشمنی رژیم صهیونیستی با ایران و نفوذ آن در کشورهای منطقه که خط قرمز های ما هستند، نیاز به توجه دارد. ممکن است دغدغه سعودی ها هم مباحث یمن و لبنان و سوریه باشد که حوزه منافع ملی ما هستند و این نیست که ما به حرف آنها بخواهیم وارد شویم یا نه.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه