ارسال به دیگران پرینت

سعودی‌ها نفع خود را در کنار آمدن با ایران دیده‌اند

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی گزارشات منتشر شده در خصوص مذاکرات بین ایران و عربستان پرداخت.

سعودی‌ها نفع خود را در کنار آمدن با ایران دیده‌اند

نصرت الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن در گفتگویی اظهار داشت: دو نکته را باید دقت کنیم. معمولا مذاکره را زمانی می دانیم که در بستر سیاسی قرار بگیرد. الان اخباری که بیرون آمده و ایران هنوز تایید و تکذیبی نکرده، اما شواهد و قرائن می گوید که گفتگوهایی در سطح امنیتی اتفاق افتاده. ما با زمانی که معمولا  مسئولین دیپلماتیک مسائل را با یکدیگر حل و فصل می کنند، فاصله داریم.این یک سری گفتگوهای امنیتی است که ممکن است بین ایران و خیلی کشورهای دیگر هم برگزار شود. اخبار این گونه دیدار ها عموما محرمانه هستند ولی گاهی هم به بیرون درز می کنند. مثل سفر یک مقام اماراتی به تهران ... . اما از آن جهت که روابط ایران و عربستان خیلی بر صحنه منطقه ای و بین المللی تاثیر دارد، این جلسه و دیدار به نوعی بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان پیدا کرده. با این تفاسیر، می توان فرض کرد که این جلسه ممکن است باعث اب شدن یخ های بین ایران و عربستان شود. همانطور که گفتید ایران قبل از این هم تمایل خود را به گفتگو با ریاض نشان داده بود. اما این سعودی ها بودند که پرهیز کرده و سلسله شروطی را مطرح می کردند که انجام شدنی نبود و عدم اراده برای مذاکره را نشان می داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در رویکرد عربستان اتفاق افتاده است گفت: این بحث خیلی دامنه دار است. ایران منافعی در منطقه دارد و دنیا را به عرب ها و غیر عرب ها تقسیم نمی کند و کشوری است که پهنه ژئوپولتیکی تاثیرگذار در جهان دارد. پس حق خودش می داند که با کشورهایی که دارای منافعی است رابطه داشته باشد و نقش آفرینی کند و رابطه برد برد را داشته باشد. این بیانگر هیچ اقدام سلطه گرانه ای نیست.عربستان با مجموعه ای از مشکلات داخلی و بین المللی و منطقه ای مواجه شده و با مواضع آسیب پذیری که دارد. یمن، مشکلات بن سلمان، روابط با امریکا و ... شرایطی را به وجود آورده که سعودی ها نفع خود را در کنار امدن با سیاست خارجی ایران دیده اند. این بیانگر حل مسائل بین دو کشور نیست. این دو تا زمانی که دغدغه های خود را با هم مطرح نکنند و به تفاهم قطعی نرسند، عربستان منافع ایران را امنیتی نکند و در صدد تقابل با اهداف و سیاست خارجی ایران نباشد و حتی با منافع مالی اش در جهان به دنبال تخریب جمهوری اسلامی ایران نباشد و نقش برادر بزرگ در منطقه را ایفا نکند، شاید بتوان گفت که دو کشور بتوانند در صدد حل مشکلات بر بیایند.

تاجیک در خصوص نقش میانجی گری عراق نیز گفت: این که مذاکرات امنیتی هستند و سوابق امر نشان می دهد حل مشکلات پیش از این از طریق کانال های دیپلماتیک صورت می گرفته، بخشی به حضور الکاظمی بر می گردد.او فردی با پشتوانه امنیتی در عراق است.او به عنوان تسهیل گر وارد قضیه شده. الکاظمی از همان روزهای اول هم جزو برنامه ریزی هایش مطرح کرد که می خواهد به نوعی صحنه داخلی عراق را فارغ از اختلافات ایران و عربستان بچیند. عراق به دنبال این است که به یک نوعی رویارویی ایران و عربستان را از صحنه عراق دور کنند. این البته به نفع ما هم هست و سیاست خارجی ما هم این است که ما مسائل خود را با یک کشور به کشور ثالث نکشانیم. به ویژه با عربستانی ها که به سرعت مسائل را امنیتی کرده و از قدرت تخریبی خود استفاده کرده و در صدد حذف بر می آیند و نه حل مشکل. با این تفاسیر من فکر می کنم عراقی ها هم به دنبال ارامش بیشتر در صحنه داخلی خود هستند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه