ارسال به دیگران پرینت

ماجرای اصرار سیدمحمد خاتمی به رهبر | روایت آیت الله هاشمی از شورای «مسائل فوق سری»

«در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.

ماجرای اصرار سیدمحمد خاتمی به رهبر | روایت آیت الله هاشمی از شورای «مسائل فوق سری»

این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال ۱۳۷۷ است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی،  کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.

بخش اول این روزنوشت ها در پی می آید:

یکشنبه ۱ آذر ۱۳۷۷  -  ۲ شعبان  ۱۴۱۹ - ۲۲ نوامبر ۱۹۹۸

صبح برای همایش ابعاد زندگی امام حسین(ع)، از منزل به دانشگاه امام حسین رفتیم. قبل از جلسه، از طرح‌های توپتن و برنامه‌های آموزشی جغرافیای نظامی و مرکز بررسی و پردازش عکس‌های ماهواره‌ای، سنجش از راه دور و تونل باد، بازدیدکردیم. تونل باد را از روسیه گرفته‌اند؛ تکنولوژی قدیمی است و در حد آزمایش هواپیماهای جت به کار می‌رود و قرار است تکنولوژی پیشرفته‌تر را بگیرند که به درد موشک‌های دوربرد هم بخورد.

در همایش، آقای [یحیی] رحیم صفوی، [فرمانده‌کل سپاه پاسداران]، خیرمقدم گفت و من دربارة اهداف قیام امام حسین(ع) و آثار آن و نیز توطئه‌های امروزی زیرسؤال بردن افتخارات انقلاب صحبت‌کردم. [۱] جمع زیادی از دانشجویان، در داخل سالن و بیرون سالن، ابراز احساسات‌کردند. 

به دفترم رفتم و کارها را انجام دادم. آقای [سیدحسین] موسویان آمد. گزارشی از کارهای کمیته بررسی استراتژیک منطقه خودمان را داد که با مزاحمت وزارت امور خارجه، کارش کُند شده و فعلاً به دستورات ارجاعی شورای عالی امنیت ملی می‌پردازند. گفتم، راجع به عراق و موقعیتی که تصمیم آمریکا برای سرنگونی صدام پیش‌آورده، بحث کنند؛ به خصوص اینکه آمریکا اعلان کرده که مخالفتی با دخالت ایران، برای سرنگونی صدام ندارد.

راجع به حزب در حال تأسیس استقلال صحبت‌ کرد. گفت، منتظر اعلان نظر موافق دکتر [حسن] روحانی هستند که سرپرستی را بپذیرد. از خطرهای احتمالی نابسامانی اقتصادی کشور و ضعف دولت و عدم توجه رهبری گفت. به دفتر رهبری گفته است که خط مشی حزب، براساس مدل مدیریت هاشمی رفسنجانی خواهد بود. خبر داد که دادگاه، قسمت اعظم ادعای ما علیه آلمان، در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر را رد کرده است.

۱ آذر ۱۳۷۷

عصر، [آقای شیخ محمدابراهیم بن‌جبیر]، رییس مجلس [شورای مشورتی] عربستان سعودی، با جمع زیادی از همراهانش آمدند. مذاکرات‌مان تشریفاتی و دوستانه بود. بر ضرورت همکاری ایران و عربستان، برای اصلاح قیمت نفت و مسایل عمده جهان اسلام تأکیدکردم. گفت، به خاطر باران نیامدن امسال در عربستان، هفته گذشته با دستور آقای ملک‌فهد، [پادشاه عربستان سعودی]، نماز استسقاء خوانده شده، ولی باز هم باران نیامده. من قضیه نماز استسقاء مرحوم آیت‌الله [سید محمدتقی] خوانساری در قم را گفتم.

ماجرای اصرار سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب/روایت آیت الله هاشمی از شورای «مسائل فوق سری»

شب میهمان رهبری بودم. دربارة مسأله‌ای صحبت‌کردیم که اخیراً رهبری به مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، در خصوص تشکیل شورای ویژه‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد مسایل فوق سرّی خارج از مقررات، به عنوان معضل، ارسال‌کرده‌اند و گفتند، خودشان آن را معضل نمی‌دانند و با اصرار آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رییس‌جمهور]، ارجاع داده‌اند. قرار شد، پیگیری کنم.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه