ارسال به دیگران پرینت

مدودف: جنگ میان آمریکا و روسیه نزدیک است

دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه اعلام کرد : از زمان وقوع بحران کارائیب در قرن بیستم دو کشور روسیه و آمریکا هیچگاه تا این اندازه به جنگ نزدیک نشده بودند.

مدودف: جنگ میان آمریکا و روسیه نزدیک است

دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه اعلام کرد : از زمان وقوع بحران کارائیب در قرن بیستم دو کشور روسیه و آمریکا هیچگاه تا این اندازه به جنگ نزدیک نشده بودند.

مدودیف که از سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهوری روسیه بود، امروز جمعه در مقاله ای در خبرگزاری ریانووستی نوشت: از زمان وقوع بحران کارائیب در قرن بیستم، دو کشور روسیه و آمریکا هیچگاه تا این اندازه به جنگ نزدیک نشده اند.

بحران کارائیب یا بحران موشکی ‌کوبا که با عناوین بحران اکتبر ۱۹۶۲ یا هراس موشکی شناخته می‌شود، تقابل ۱۳ روزه میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود که در پی استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد شوروی در خاک کوبا آغاز شد. از این بحران اغلب به عنوان واقعه‌ای یاد می‌شود که به طور بالقوه‌ای می‌توانست جنگ سرد را به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار تبدیل کند..

مدودیف تصریح کرد: در آن زمان سران شوروی و آمریکا از این بحران درس گرفتند که همکاری برای حل مسائل بین المللی بهتر از رویارویی و مناقشه است.

وی افزود: اما امروز وضعیت تا اندازه ای فرق می کند و سیاست خارجی آمریکا متزلزل شده است.

مقام ارشد روس با بیان اینکه این مساله در خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران (برجام)، خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز و برخی قراردادهای دیگر دیده شد، اضافه کرد: همینک نیز این وضع در سخنان بایدن به چشم می خورد.

مدودیف تصریح کرد که سیاست خارجی آمریکا به دلیل کاهش وجهه جهانی این کشور به عنوان سردمدار جهان غرب متزلزل شده است.

وی افزود: این وضع در سخنان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز دیده می شود و علت آن مخدوش شدن اعتبار این کشور است

مدودیف بی ثباتی سیاست خارجی آمریکا را یک واقعیت استراتژیک جدید خواند که در عرصه جهانی به چشم می خورد.

وی در مورد روابط روسیه و آمریکا خاطرنشان کرد که روابط دو کشور گرفتار بحران شده و این وضعیت زمینه مساعدی برای آغاز دوره های سخت تر در روابط دوجانبه مسکو و واشنگتن فراهم کرده است.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مقاله خود هشدار داد که هر گونه اقدام نادرست و ناشکیبایی می تواند خطر آغاز جنگ بین روسیه و آمریکا را کلید بزند.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و مالی علیه مسکو وضع کرده است.

در یک هفته اخیر آمریکا ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و بسته جدید تحریمی در مورد این کشور وضع و در پاسخ روسیه نیز ۲۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه