ارسال به دیگران پرینت

آغاز سفر منطقه‌ای وزیرخارجه پاکستان؛

شاه محمود قریشی بعد از امارات به تهران سفرمیکند

سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه پاکستان به ۴ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران با دستور کار تقویت روابط دوجانبه و همفکری برای پیشبرد روند صلح افغانستان از امروز شنبه آغاز شد. وی قرار است بعد از ابوظبی به ترتیب به تهران، دوحه و آنکارا سفر کند؛ بازدیدی که همزمان با تصمیم جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر سال جاری، بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

شاه محمود قریشی بعد از امارات به تهران سفرمیکند

سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه پاکستان به ۴ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران با دستور کار تقویت روابط دوجانبه و همفکری برای پیشبرد روند صلح افغانستان از امروز شنبه آغاز شد.

به گزارش منابع رسمی پاکستان، «شاه محمود قریشی» در اولین مرحله از سفر منطقه‌ای خود لحظاتی قبل در راس یک هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی عازم امارات متحده عربی شد.

وی قرار است بعد از ابوظبی به ترتیب به تهران، دوحه و آنکارا سفر کند؛ بازدیدی که همزمان با تصمیم جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر سال جاری، بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد؛ سفر قریشی ۳ روزه خواهد بود و قرار است طی دیدار با همتای اماراتی و دیگر مقام‌های ارشد این کشور در خصوص تقویت روابط دوجانبه، بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های اقتصادی به ویژه افزایش تامین نیروی کاری امارات از پاکستان رایزنی کند.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین آخرین تحولات مربوط به امنیت منطقه از جمله روند صلح افغانستان و تحولات شبه‌قاره را با مقامات ابوظبی بررسی خواهد کرد.

ایران، مقصد دیگر قریشی

وزیر امور خارجه پاکستان که قرار است در دومین مرحله از تور منطقه‌ای خود، به تهران سفر کند؛ ۱۰ فروردین امسال در حاشیه نشست قلب آسیا در تاجیکستان با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه رایزنی کرد.

منابع دیپلماتیک پاکستان به رسانه‌های این کشور گفتند: توسعه روابط دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی و تبادل نظر درباره وضعیت افغانستان در دستور کار دیدار وزیر امور خارجه پاکستان با مقام‌های ارشد ایران قرار دارد.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز گزارش داد: وزیر امور خارجه این کشور پس از ایران به قطر خواهد رفت و سرانجام برای حضور در کنفرانس سازمان ملل درباره افغانستان به ترکیه سفر می‌کند.

در این گزارش آمده است: سفر قریشی با هدف ایجاد اجماع میان ذینفعان اصلی روند صلح افغانستان قبل از کنفرانس سازمان ملل است، هرچند طالبان در واکنش به تصمیم آمریکا درباره خروج نظامیان تا ۱۱ سپتامبر مایل به حضور در اجلاس ترکیه نیست.

پاکستان اگرچه از تصمیم آمریکا برای خروج نظامی از افغانستان استقبال کرده اما خواهان پیشرفت در روند صلح پیش از خروج نیروهای آمریکایی و سایر نظامیان خارجی از افغانستان است.

اسلام‌آباد بیم آن دارد که عدم دستیابی به توافق صلح، افغانستان را به مرحله دیگری از ناآرامی‌ها و اوضاع پیچیده بکشاند.

تحولات افغانستان به ویژه طی یک سال گذشته و انجام مذاکرات میان دولت کابل و طالبان باعث شد تا دو کشور همسایه ایران و پاکستان نیز تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی یکدیگر را برای کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان سرعت بخشند.

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه افغانستان که میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان‌ نیز هستند، سهم به سزایی در مدیریت تلاش‌ها برای کمک به اوضاع این کشور دارند و انتظار می‌رود همفکری تهران-اسلام‌آباد بتواند به حل وضعیت فعلی افغانستان و ترغیب تمامی گروه‌های داخلی این کشور برای دستیابی به یک توافق فراگیر و بلندمدت کمک کند.

شاه محمود قریشی ۲۱ دیماه ۱۳۹۸ سفر رسمی به ایران داشت. وی که مشهد مقدس را اولین مقصد سفرش انتخاب کرده بود پس از زیارت بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) به تهران رفت و سپس دیدارهای مهمی با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان انجام داد.

 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه