ارسال به دیگران پرینت

رقابت هسته‌ای قالیباف با دولت روحانی | جدل‌های داخلی بر سر مذاکره بالا گرفته است

اینکه چرا رئیس مجلس در کار یک سازمان دیگر مداخله کرده و اجازه نداده همان‌طور که آغاز خبر را سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه اعلام کرده، پایان‌بندی‌اش را هم خودشان اعلام کنند، نمی‌شود تنها یک ذوق‌زدگی یا بی‌سلیقگی نامید.

رقابت هسته‌ای قالیباف با دولت روحانی  | جدل‌های داخلی بر سر مذاکره بالا گرفته است

خبر دستیابی ایران به نخستین محصول غنی‌سازی‌شده ۶۰ درصدی را به جای اینکه سخنگو یا رئیس سازمان انرژی اتمی یا رئیس‌جمهوری آن‌هم به صورت رسمی اعلام کنند، همگی از یک توییت رئیس مجلس شنیدند. نکته جالب اینکه دولت و زیرمجموعه آن نه منشأ خبر بلکه بدل به تأییدکننده خبر شدند؛ آن‌هم درحالی‌که صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، قبلا اعلام کرده بود که به‌طور هم‌زمان در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی و ۲۰ درصدی اورانیوم هستیم.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه هم ۲۴ فروردین از آغاز غنی‌سازی ۶۰درصدی در کشور خبر داده بود.

اینکه چرا رئیس مجلس در کار یک سازمان دیگر مداخله کرده و اجازه نداده همان‌طور که آغاز خبر را سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه اعلام کرده، پایان‌بندی‌اش را هم خودشان اعلام کنند، نمی‌شود تنها یک ذوق‌زدگی یا بی‌سلیقگی نامید. به نظر می‌رسد دولت برای اعلام خبر قطعی رسیدن به غنی‌سازی ۶۰ درصدی برنامه‌ریزی یا زمان‌بندی خاصی با توجه به مصالح و ابعاد مختلف و پیچیده پرونده هسته‌ای داشته است؛ آن‌هم درحالی‌که مذاکرات وین در جریان است. اما بعد از توییت شتابزده رئیس مجلس، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز خبر را تأیید کرد و گفت غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی‌روشن در جریان است. او وعده داد جزئیات هم به‌زودی منتشر می‌شود. به گفته او سرعت تولید اورانیوم غنی‌سازی‌شده ۶۰ درصد، ۹ گرم در ساعت است.

بعد از او هم واعظی، رئیس دفتر روحانی، بلافاصله در توییتی آغاز غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز را نشانه روشنی از پیشرفت و توانمندی‌های کشور و پیام صریحی به بدخواهان این مرزوبوم دانست و نوشت که بدانند فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز در ایران بومی شده و این یعنی حرکت کشور با ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در مراکز هسته‌ای متوقف نمی‌شود.

واعظی در کنایه‌ای به همفکران قالیباف تأکید کرد: «این اتفاق میمون همچنین پاسخی است به همه افرادی که در چند سال گذشته برای عوام‌فریبی همواره می‌گفتند صنعت هسته‌ای کشور بعد از توافق‌نامه برجام تعطیل شده است، در‌حالی‌که دولت بار‌ها گفته است و می‌گوید که برجام مانع پیشرفت صنعت هسته‌ای نشده و نخواهد شد».

رئیس سازمان انرژی اتمی هم در گفت‌وگویی با بخش خبری سیما با اشاره به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد گفت: خود دوستانی که در قانون موضوع غنی‌سازی ۶۰ درصد را آورده بودند به ما گفته بودند که مقداری با احتیاط جلو بروید تا ما با حُسن نیت حرکت کنیم، اما با اتفاقی که در نطنز رخ داد، دستور دادند ما این کار را سریع‌تر انجام دهیم.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه ما دستور غنی‌سازی ۶۰ درصد را دادیم و ۴۰ دقیقه بامداد جمعه بود که ما محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. البته محصولی را که دریافت می‌کنیم حدود ۹ گرم در ساعت است و باید مقداری روی چیدمان زنجیره‌ها کار شود و هم‌زمان اورانیوم ۲۰ درصد هم تولید خواهیم کرد. مجلس اصولگرایان و شخص قالیباف در این یک‌ساله بار‌ها و بار‌ها رفتار‌هایی از خودشان نشان داده‌اند که حاکی از دخالت یا ورود به حوزه اجرائی است. در واقع رقابت سیاسی‌ای که بین جناح اصولگرایان مجلس و به‌ویژه قالیباف به‌عنوان رقیب انتخاباتی روحانی در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ وجود داشته، به‌طور مشخص خودش را در این یک‌ساله هم بار‌ها نشان داده است. گاهی آش آن‌قدر شور بوده که حتی صدای خود دولتی‌ها یا دیگران را هم درآورده است. هم «شرق» و هم رسانه‌های دیگر بار‌ها رفتار و عملکرد رئیس فعلی مجلس را ارزیابی کرده و گاه آن را خارج از حیطه وظایف نمایندگی یا در راستای اهداف دیگر ارزیابی کرده‌اند. واکنش مجلس، اما این بود که این‌ها در راستای وظایف نظارتی رئیس مجلس است.

قالیباف دیروز در یک توییتی نوشت: با افتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته و در شب زیارتی سید‌الشهدا (ع)، دانشمندان جوان و خداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دست یابند. این موفقیت را به مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ اراده ملت ایران ‎معجزه‌آفرین است و هر توطئه‌ای را خنثی خواهد کرد.

 

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه