ارسال به دیگران پرینت

انتخابات ریاست جمهوری | روسیه ۱۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج می‌کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید مسکو 10 دیپلمات آمریکایی را از روسیه اخراج می‌کند.

 انتخابات ریاست جمهوری | روسیه ۱۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج می‌کند

این اقدام روسیه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا تصمیم گرفت 10 دیپلمات روسیه را اخراج و ۳۲ شخصیت حقیقی و حقوقی را تحریم کند.

ایالات متحده می‌گوید این تصمیم در واکنش به دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین صورت گرفته است. کاخ سفید روز پنجشنبه با انتنشار بیانیه‌ای ۱۰ دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرد و از آنها خواست خاک روسیه را ترک کنند.

تحریم‌های آمریکا که بر پایه فرامین اجرایی رئیس جمهوری آمریکا صادر شده از روز ۱۴ ژوئن اجرایی خواهد شد.

در سوی مقابل حالا وزیر امور خارجه روسیه رسما اعلام کرد که مسکو ۱۰ دیپلمات آمریکایی را به این کشور پیشنهاد خواهد داد تا خاک روسیه را ترک کنند. لاوروف همچنین اظهار داشت به سفیر ایالات متحده در مسکو «توصیه» کرده تا برای انجام رایزنی با واشنگتن، روسیه را ترک کند.

تنش‌ها میان روسیه و آمریکا از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در واشنگتن بالا گرفته است. این در حالی است که مناسبات نسبتا دوستانه و یا دست‌کم «کم خصومتی» طی چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ میان کرملین و کاخ سفید حکمفرما بود.

دیپلمات ارشد روس در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که مسکو ۸ مقام آمریکایی را تحریم می‌کند و از فعالیت‌های موسسات غیرانتفاعی و آمریکایی در روسیه که در امور نظامی فعالیت می‌کنند جلوگیری خواهد کرد.

او همچنین اعلام کرد که مسکو همچنان در حال بررسی جنبه‌های مختلف برگزاری نشست سران میان رهبران دو کشور و این ابتکار را مثبت ارزیابی می‌کند. اشاره لاوروف به پیشنهاد جو بایدن درخصوص انجام ملاقات حضوری با ولادیمیر پوتین مربوط می‌شود. رئیس جمهوری آمریکا در مکالمه تلفنی هفته گذشته خود با پوتین، به همتای روس پیشنهاد داد در کشوری ثالث با پوتین دیدار کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هفته گذشته گفته بود خصومت و غیرقابل پیش‌بینی بودن اقدامات آمریکا روسیه را وادار می‌کند که به صورت کلی خود را برای بدترین سناریوها آماده کند. موضوعات مختلف از جمله مسئله اوکراین و وضعیت شبه جزیره کریمه از مسائلی است که تنش‌های میان مسکو و واشنگتن را تشدید کرده است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، ایالات متحده تحریم‌های تلافی‌جویانه روسیه را تشدید وضعیت می‌داند و از حق تلافی برخوردار است. این سخنگو گفت: اطلاعیه دولت روسیه تشدیدکننده وضعیت و مایه تاسف است. این به نفع ما نیست که وارد چنین چرخه‌ای شویم اما ما از حق پاسخگویی به هرگونه اقدام تلافی‌جویانه روسیه علیه ایالات متحده برخوردار هستیم.

در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، مسکو تعدادی از شهروندان آمریکایی به ویژه مریک گارلند، دادستان کل آمریکا و آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا و همچنین آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی و کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی را تحریم کرده است. نام جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا هم در لیست تحریم‌شدگان قرار دارد.

بولتون جمعه در واکنش به این تحولات گفت، از اینکه از ورود به مسکو منع شده است به خود می‌بالد. او تاکید کرد: نام من در لیست افرادی قرار دارد که به تلافی تحریم‌هایی از ورود به روسیه منع شده‌ایم. روسیه مستحق بیشترین محکومیت بابت تلاش‌هایش برای تضعیف زندگی ماست. به خود افتخار می‌کنم که صدایی برای منافع آمریکایی‌ها بوده‌ام.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه