ارسال به دیگران پرینت

بارسلونا؛ ارزشمندترین باشگاه جهان | لباس رئال مادرید؛ گرانترین پیراهن فوتبالی جهان

ارزش باشگاه‌ها از دو سال پیش تاکنون 30 درصدافزایش یافته است اما درآمد باشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.

بارسلونا؛ ارزشمندترین باشگاه جهان | لباس رئال مادرید؛ گرانترین پیراهن فوتبالی جهان

ارزش باشگاه‌های فوتبال در 2 سال گذشته به صورت متوسط حدود 30 درصد افزایش یافته است.

به نقل از " فوربسبارسلونا برای اولین بار با گذر از " رئال مادرید " به صدر 20 باشگاه ارزشمند فوتبال جهان رسید. در حال حاضر ارزش این باشگاه حدود 4.76 میلیارد دلار برآورد شده و کمی بیشتر از ارزش 4.75 دلاری "رئال مادرید" در ارزیابی‌ها است.

جایگاه ارزشمندترین باشگاه فوتبال جهان در 16 سال گذشته در انحصار دو باشگاه رئال مادرید (5 بار) و منچستریونایتد (11 بار) بریتانیا قرار داشته است.

قرار گرفتن بارسلونا در صدر ارزشمندترین باشگاه‌های جهان در حالی صورت می‌گیرد که این باشگاه در ماه‌های اخیر با "ابر ستاره" خود "لیونل مسی" به چالش‌های زیادی خورده است. "مسی" به عنوان پردرآمدترین بازیکن جهان سال گذشته و با استنادبر قراردادش تهدید کرد که از بارسلونا جدا خواهد شد. این جنجال چند ماهه با ماندن مسی و استعفای مدیر باشگاه بارسلونا پایان یافت.

"لیونل مسی" در حال بازی بین دو تیم "اف سی بارسلونا" و "رئال والادولید" در استادیوم "نیوکمپ" شهر بارسلونا اسپانیا- 5 آوریل 2021- عکس: GETTY IMAGES

مسی

میانگین ارزش هر یک از  20 تیم فوتبال جهان حدود 2.28 میلیارد دلار برآورد شده و در مقایسه با گزارش منتشر شده 2 سال گذشته فوربس، 30 درصد رشد نشان می‌دهد. این جهش علی رغم کاهش درآمد ناشی از تعطیلات و ممنوعیت حضور تماشاگران در طول دوره همه‌گیری بیماری کرونا اتفاق می‌افتد.

میانگین درآمد 20 تیم ارزشمند جهان در فصل‌های فوتبالی سال 2020- 2019 حدود 441 میلیون دلار برآورد شده که در مقایسه با فصل‌های فوتبالی 2108-2017 حدود 9.6 درصد کاهش یافته است. عمده سودهای عملیاتی سال گذشته نیز حدود 70 درصد کاهش یافته و به 23 میلیون دلار رسیده است.

کاهش شدید درآمد روز مسابقه در فصل‌های کنونی درد بزرگتری برای این باشگاه‌ها به شمار می‌آید زیرا لیگ‌های برتر اروپا هنوز به تعداد کمی از طرفداران خود اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را می‌دهند.

ارزش باشگاه لیورپول در آخرین ارزیابی فوربس 88 درصد افزایش یافته است.

لیورپول با ارزش 4.1 میلیارد دلاری در جایگاه پنجم فهرست باشگاه‌های ارزشمند فوتبال امسال قرار دارد و 84 میلیون نفر در فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام پیج و صفحات این باشگاه را دنبال می‌کنند. اگر تیم‌های بزرگ و ورزشی دیگر جهان را در این رده بندی قرار دهیم "لیورپول" در جایگاه دوازدهم ارزشمندترین تیم‌های جهان قرر می‌گیرد.

بارسلونا در میان تیم‌های پرارزش ورزشی جهان در رتبه چهارم و رئال مادرید در رده پنجم قرار دارند. هر کدام از این تیم‌ها بیش از 260 میلیون فالوئر در فضاهای مجازی دارند.

تیم فوتبال آمریکایی "دالاس کابویز" در لیست منتشر شده فوربس به عنوان ارزشمندترین باشگاه ورزشی جهان شناخته شده و ارزش تقریبی آن  حدود 5.7 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این تیم حدود 16 میلیون دنبال کننده در فضای مجازی دارد.

دنبال کنندگان و طرفداران باشگاه‌ها در فضای مجازی نتایج خوبی در خود تیم‌ها در بر دارند. منچستریونایتد با تکیه با 140 میلیون دنبال کننده خود در فضای مجازی توانست اسپانسر تیشرت‌های ورزشی‌اش را تغییر دهد. آنها شورلت را حذف و "تیم ویوئر" را جایگزین اسپانسر تیشرت‌های خود کردند. تیم ویوئر یک نرم‌افزاری آلمانی است.

این قراردارد در فصل فوتبالی 2022- 2021 اجرایی خواهد شد طی آن تیم ویوئر موظف است مبلغ 64.9 میلیون دلار را برای مدتی 5 ساله به منچستر یونایتد بپردازد.

این مبلغ کمتر از مبلغی است که شورلت به منچستر می‌پرداخت اما قرارداد جدید شامل حقوق تجاری کمتری است و منچستر می‌تواند در کنار این اسپانسر به صورت ترکیبی از اسپانسرهای خودرویی یا دیگر سرمایه‌گذاری‌ها نیز استفاده کند. قرارداد اسپانسرهای پیراهن فوتبالی  رئال مادرید، بارسلونا، لیورپول، پاری‌سن ژرمن و یوونتوس نیز در سال آینده نیز منقضی می شوند.

کالا و درآمدهای تجاری یکی از دیگر از گزینه‌های محبوب سرمایه‌گذاران است. زمانی که بحث از تبلیغات، حمایت مالی، پیراهن ورزشی و توافق‌های جانبی دیگر می‌شود، رئال مادرید همچنان در صدر باقی می‌ماند. درآمدهای رئال در این زمینه در مقایسه با 5 سال پیش 55 درصد رشد کرده است و رئال ارزشمندترین توافق ها در مورد پیراهن فوتبالی‌اش را با حامیان مالی دارد.

رئال برای پیراهن فوتبالش 82.5 میلیون دلار در سال دریافت می کند و از "کیت دیل" سالانه 152 میلیون دلار درآمد دارد. کیت دیل توافقی مدرن‌تر از حمایت‌های مالی معمولی است و با توافق‌های مجوز دار قابل مقایسه است. در این توافق تولیدکننده می‌تواند از رنگ و نشان باشگاه برای فروش مدل‌های المثنی محصولات و تیشرت‌های باشگاه استفاده کند. قراردادهای رئال و آدیداس برای این نوع معامله تا سال 2030 ادامه دارد. درآمدهای تبلیغاتی  و تجاری بارسلونا حدود 337 میلیون دلار برآورد شده است. اما حق پخش 275 میلیون دلاری رئال مادرید باعث شده تا درآمدهای تجاری این تیم از دیگر تیم‌های فوتبالی پیشی گیرد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه