ارسال به دیگران پرینت

هرگونه علامت سرماخوردگی به حساب کرونا گذاشته شود

یک فوق تخصص جراحی ریه و قفسه سینه با اشاره به اینکه ۵۰ درصد افراد مبتلا به کرونا فاقد علامت هستند نسبت به رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی برای در امان ماندن از این ویروس تاکید کرد.

هرگونه علامت سرماخوردگی به حساب کرونا گذاشته شود

دکتر سیدمهدی فرسادبا اشاره به وقوع پیک چهارم کرونا در کشور گفت: متاسفانه این روزها شاهد تاخت و تاز شدید کروناویروس هستیم و آمار مبتلایان رشد فزآینده‌ای به خود گرفته است که دلیل اصلی آن کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش تجمعات، مسافرت‌ها و دورهمی‌های خانوادگی بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بود.

وی با اشاره به اینکه شایع ترین درگیری با ویروس کرونا حاصل تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی است، افزود: عده‌ای از افراد کرونامثبت پس از بازگشت از مسافرت‌های نوروزی، ویروس را به اطرافیان خود منتقل کردند و میزان درگیری مردم بیشتر شد. از طرفی برگزاری دورهمی‌های خانوادگی بدون استفاده از ماسک خطر ابتلا را تشدید کرده است.

او نسبت به حضور در محیط‌های سربسته هشدار داد و افزود: به مردم توصیه می‌شود به هیچ وجه در فضای مسقف نظیر رستوران‌ها و اماکن عمومی حضور نیابند که کانونی برای انتقال ویروس کروناست.

این فوق تخصص جراحی ریه و قفسه سینه در ادامه با اشاره به اینکه تا انجام واکسیناسیون نهایی همچنان درگیر ویروس کرونا هستیم، گفت: به مردم توصیه می‌شود به هیچ وجه با افرادی که به مسافرت رفته یا می‌روند رفت و آمد نکنند و با آنها در تماس نباشند. چرا که ۵۰ درصد افراد کرونا مثبت علامت ندارند، اما می‌توانند ناقل بوده و اطرافیان را درگیر کنند.

وی افزود: به محض بروز هرگونه علامتی نظیر تب، سردرد، بدن درد، سرفه، اسهال، استفراغ، معده درد، گلودرد، عطسه و آبریزش بینی سریعا به پزشک مراجعه شود و مسئولیت هر کدام از این علامت‌ها به حساب ویروس کرونا گذاشته شود. پیشنهاد ما این است که در خصوص علائم بیماری به هیچ وجه به فکر سرماخوردگی، آلرژی یا حساسیت فصلی نبوده و به محض دریافت علائم آن را کرونا بدانند. طبیعی است که این علائم می‌تواند مشترک باشد، اما چون ویروس کرونا یک ویروس خطرناک است، باید تمامی علائم به حساب کرونا گذاشته شود.

دکتر فرساد در ادامه بهترین زمان برای انجام تست کرونا را روز  پنجم شروع علائم یا روز هفتم تماس با یک بیمار کرونایی دانست و افزود: انجام زودهنگام تست کرونا منجر به اعلام نتایج منفی کاذب خواهد شد بویژه اینکه در تست های رپید درصد خطا در اعلام نتیجه تست کرونا بسیار بالاست و فرد تصور می‌کند که به این بیماری آلوده نشده اما پس از چند روز علائم بیماری تشدید یافته و درمان آن کمی دشوار تر خواهد شد.

وی خواستار استفاده از ماسک، رعایت فاصله، تهویه مناسب هوا و ضدعفونی کردن مرتب دستها شد و افزود: افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند حتما داروهای خود نظیر داروی فشار خون، دیابت و ... را به موقع مصرف کنند تا با کنترل بیماری زمینه‌ای از خطرات بیماری کووید ۱۹ در امان باشند.

این فوق تخصص جراحی ریه و قفسه سینه خواستار مراقبت از سالمندان در برابر این ویروس شد و افزود: احتمال دارد علائم این بیماری نظیر تب و گلودرد، در بین این افراد مشاهده نشود، اما علائمی نظیر ضعف و کاهش سطح هوشیاری از جمله مواردی است که نشانگر احتمالی ابتلا به کرونا در بین سالمندان و افراد مسن است.

او افزود: چنانچه هرگونه احساس درد در قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه که از علائم تنفسی به شمار می‌روند در یک فرد مشاهده شد نشانگر درگیری ریه است و باید تحت نظر پزشک اقدامات درمانی با عکس از قفسه سینه صورت گیرد و داروهای ویروسی برای این بیماران تجویز شود.

دکتر فرساد در پایان بهترین راهکار برای عبور از پیک چهارم را رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها دانست و افزود: قطعا با واکسیناسیون بیماری کروناویروس میزان ابتلا و درگیری با این بیماری به حداقل خواهد رسید و تا زمان واکسینه شدن تمام مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی به طور دقیق رعایت شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه