ارسال به دیگران پرینت

خطیب‌زاده: از اسرائیل برای اتفاق نطنز انتقام می‌گیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سانتریفیوژهایی که دیروز در پی حادثه نطنز از مدار خارج شد، از نوع IR1 بود و با سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین می‌شود.

خطیب‌زاده: از اسرائیل برای اتفاق نطنز انتقام می‌گیریم

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب‌زاده به برگزاری کمیسیون مشترک برجام در وین نیز اشاره کرد و افزود: این هفته دوباره از روز چهارشنبه مذاکرات و گفت‌وگوها در چارچوب رفع تحریم‌های یکجانبه امریکا آغاز خواهد شد.

وی اظهارکرد: امشب میزبان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه خواهیم بود و روز شنبه وزیر خارجه صربستان به ایران می‌آید.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره اتفاق روز گذشته در نطنز و تحلیل‌های متفاوت مطرح شده در این خصوص و اینکه برخی می‌گویند با توجه با این اتفاق، ایران باید مذاکرات هسته‌ای را متوقف کند، اظهارکرد: اتفاق ناگواری که در نطنز رخ داد و بارها رژیم صهیونیستی می‌گفت و از منابع متعدد تایید می‌کنند که این رژیم پشت این داستان بوده است. خوشحالم هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی نداشته ولی می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است که از ذات گردنکش رژیم دور نبوده است.

اینکه با این هدف بوده توان هسته‌ای ایران محدود شود. تمامی سانتریفیوژها که از مدار خارج شدند از نوع IR۱ بوده و با سانتریفیوژهای جدید جایگزین می‌شود. رژیم اشغالگر قدس با این اقدام خود تلاش کرد از مردم ایران انتقام صبر و رفتار پر از حکمت خود را در مسیر رفع تحریم‌ها بگیرد. پاسخ ایران انتقام از این رژیم در زمان و مکان خودش است.

وی گفت: آنچه در وین در حال انجام است مذاکره هسته‌ای نیست. گفت‌وگوهای تکنیکی برای رفع تحریم‌های امریکا بین ایران و ۱+۴ و اتحادیه اروپاست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: هیچ تفاوتی بین هیچ تحریمی وجود ندارد. بارها مقامات امریکایی گفتند که تحریم‌ها را اعمال کردند برای فشار حداکثری و اینکه هیچ کس نتواند برجام را احیا کند.

خطیب‌زاده گفت: متاسفم برخی از ایالات متحده به وین می‌آیند که با ۱+۴ گفت‌وگو کنند برخی از میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند. این مسیری که برای اصلاح اقداماتشان در پیش گرفتند باید کامل باشد.

وی سفر نخست‌وزیر کره جنوبی را در راستای رفع انسداد منابع ایران در کره برشمرد و افزود: این بدهی کره است و هیچ ربطی به تحریم‌های فراسرزمینی ایران ندارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی گفت: روابط ایران و عراق چندلایه و مردمی و راهبردی است و در تمام موضوعا فیمابین رایزنی‌ها در جهان است. روابط استانی چه با اقلیم و چه بخش‌های دیگر عراق پیگیری می‌شود. با توجه به قرابت‌های نزدیک بین اقلیم و استان‌های ما در سطوح بسیار خوبی پیگیری می‌شود. به صورت روزانه چه در ترددها و ترانزیت و... همکاری‌های ما نزدیک است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بدهی‌های عراق به ایران اظهارکرد: در خصوص بدهی‌ها در سفر وزیر خارجه عراق به تهران مفصل صحبت کردیم و رئیس کل بانک مرکزی رفت عراق و یکسری اقدامات انجام شد و در دست است. قاعدتا موانع هست ولی پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تعریف ایران و امریکا از تحریم‌ها متفاوت است و اینکه آیا تحریم‌های غیربرجامی باید برداشته شود، خاطرنشان کرد: روشن گفته‌ایم باید وضعیت به ژانویه ۲۰۱۷ برگردد. برچسب‌های خیالی که دولت ترامپ به برخی تحریم‌ها زده و برخی را باز اعمال کرده اعتباری ندارد. با سیاست داخلی امریکا کاری نداریم. امریکا وظایف و تعهداتی ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ دارد.

وی افزود: در برجام آمده است که امریکا چه باید بکند. همه این تحریم‌ها بخشی از فشار حداکثری امریکاست. لیست را به کمیسیون مشترک ارائه می‌کنیم و کاری با امریکا نداریم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که راستی آزمایی چگونه انجام می‌شود؟ اظهارکرد: زود است به آنجا برسیم ولی راستی آزمایی کار سختی نخواهد بود اگر امریکا بخواهد واقعا به اقدامات خودش برگردد. اگر تمامی اقداماتش را پیش از زمانی که اعلام می‌کند انجام داده باشد بسیاری از این مسائل قابل راستی آزمایی است یک حلقه‌ای از مسائل داریم که باید موثر برداشته شود نه بر روی کاغذ.

وی گفت: اگر امریکا این بار واقعا و صادقانه بخواهد رفع تحریم‌ها کند. ولی جزییات آن نیاز به گفت‌وگوهای پیچیده در کمیسیون مشترک دارد که تا آن جا فاصله اریم.

خطیب‌زاده درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه حادثه نطنز حاصل مذاکرات وین است، گفت: پاسخ نطنز از اسرائیل است و این رژیم نمی‌تواند بازی را عوض و از جیب مردم ایران هزینه کند. این رژیم در چند ماه گذشته برخی اقدامات را انجام داده و برخی درزهای خبری را انجام می‌دهد. اهدافش روشن است و بر نخبگان و اهل خرد ایران نیز پوشیده نیست.

وی گفت: وزارت خارجه یک مسئولیت دارد برای مذاکره و ایران هم پاسخ اسرائیل را از مجاری خود خواهد داد.

 

 

 

 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه