ارسال به دیگران پرینت

گفت‌وگوی بایدن و زلنسکی در میان افزایش تنش میان روسیه و اوکراین

در پی افزایش تنش میان روسیه و اوکراین بر سر تجمع نظامیان روس در مرزهای شرقی این کشور، رئیس‌جمهور آمریکا طی تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود از «حمایت بی‌دریغ» واشینگتن از کی‌یف خبر داد.

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، روز شنبه، ۱۴ فروردین در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود تاکید کرد در مقابل ادامه تهاجم روسیه در منطقه دونباس و کریمه، حمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت اراضی اوکراین بی‌دریغ خواهد بود.

اوکراین اخیرا از تجمع نیروهای نظامی روسیه در مناطق شرقی کشور خبر داد که در کنترل نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه است.

اروپا و آمریکا در مورد تحرکات روسیه هشدار داده و مقامات روسیه نیز هشدار داده‌اند اگر غرب مداخله نظامی کند، جنگی «ویرانگر» درخواهد گرفت.

روسیه در سال ۲۰۱۴ منطقه کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد و منطقه دونباس این کشور نیز تحت کنترل نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت دولت مسکو است.

اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی علیه روسیه به خاطر اشغال خاک اوکراین وضع کرده‌اند.

آقای زلنسکی از گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود اظهار خشنودی کرده و گفته است همکاری با آمریکا برای اوکراین حیاتی است.

این اولین تماس آقای بایدن با زلنسکی از زمان آغاز به کار وی در کاخ سفید از ماه ژانویه است.

طی هفته‌های گذشته درگیری در مرزهای شرقی اوکراین افزایش یافته است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه اعلام کرد که اگر آمریکا به اوکراین نیروی نظامی ارسال کند، روسیه مجبور به پاسخ دادن خواهد بود: «بی‌شک، چنین سناریویی به افزایش تنش منجر خواهد شد و روسیه مجبور خواهد شد اقدامات و تدابیر بیشتری برای حفظ امنیت خود انجام دهد.»

وی مدعی شد روسیه «هرگز کسی را تهدید نکرده و نمی‌کند».

روز جمعه همچنین روسیه اعلام کرد در مرزهایش با اوکراین دست به رزمایش نظامی خواهد زد. بیش از ۱۵ هزار نیروی نظامی روسیه به این منطقه گسیل شده‌اند.

وزرای خارجه و دفاع آمریکا به روسیه هشدار داده‌اند که «دست از تهدید و ارعاب علیه اوکراین بردارد».

پنتاگون همچنین اعلام کرده در پی افزایش تنش‌ها و تهاجمات روسیه، وضعیت هشدار را در مراکز استقرار نیروهای نظامی آمریکا در اروپا افزایش داده است.

آقای زلنسکی می‌گوید از آغاز سال جاری میلادی ۲۰ نیروی نظامی اوکراین در جریان خشونت‌ها در مناطق شرقی کشور کشته شده‌اند.

روسیه منکر ارسال نیروهای نظامی به مناطق شرق اوکراین و حمایت تسلیحاتی از جدایی‌طلبان این کشور است.

از زمان آغاز اعتراضات در اوکراین در سال ۲۰۱۴ علیه دولت ویکتور یانوکوویچ و فرار وی به مسکو، خشونت و جنگ با جدایی‌طلبان به مرگ بیش از ۱۳ هزار اوکراینی منجر شده است.

 

منبع : فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه