ارسال به دیگران پرینت

پکن: برای یافتن منشا کرونا چرا از آزمایشگاه‌های آمریکا تحقیق نمی‌شود؟

سخنگوی وزارت خارجه چین از سازمان جهانی بهداشت خواست که برای یافتن منشا ویروس کرونا از آزمایشگاه «فورت فردریک» در ایالت مریلند و دیگر آزمایشگاه‌های آمریکا تحقیق کند.

پکن: برای یافتن منشا کرونا چرا از آزمایشگاه‌های آمریکا تحقیق نمی‌شود؟

 پس از رد ادعای مقامات آمریکایی درخصوص شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاه شهر «ووهان» چین توسط سازمان جهانی بهداشت، اکنون پکن از این نهاد جهانی خواسته است برای یافتن منشا کرونا از آمریکا و آزمایشگاه‌هایش تحقیق کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز چهارشنبه (دیروز) خود در جمع خبرنگاران در پکن درباره گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت صحبت و مواضع آمریکایی‌ها را رد کرد.

دولت چین پیشتر تشکیک آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره گزارش سازمان جهانی بهداشت پیرامون خاستگاه کرونا را محکوم کرد و گفته بود، پکن هرگز اتهامات بی‌اساس و برچسب‌زنی‌های گستاخانه آمریکا پیرامون شیوع این ویروس را نمی‌پذیرد.

وزیر خارجه آمریکا درباره روش و رویه‌های مورد استفاده در تهیه این گزارش ابراز نگرانی کرده و مدعی شده بود، ظاهراً دولت در پکن در نگارش آن کمک کرده است.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است، محتمل‌ترین سناریو در شیوع کرونا انتقال آن از خفاش به انسان از طریق یک حیوان دیگر است و تولید ویروس در آزمایشگاهی در شهر ووهان «بسیار غیرمحتمل» به‌نظر می‌رسد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «با توجه به این احتمال که ویروس (کرونا) بعد از بروز حادثه از یک آزمایشگاه شیوع پیدا کرده باشد، اعضای گروه کاری (تحقیق سازمان جهانی بهداشت) گفتند که آنها در صورت نیاز از آزمایشگاه‌های سراسر جهان بازرسی خواهند کرد».

«هوآ چوانینگ» در نشست خبری روز گذشته در پکن خطاب به خبرنگاران ادامه داد: «همانطور که می‌دانید از آزمایشگاه‌های ووهان بازرسی شده است اما چه زمانی قرار است درهای (آزمایشگاه) فورت فردریک به روی کارشناسان باز خواهد شد؟»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود: «می‌خواهم بدانم چرا هیچ گزارشی در رسانه‌های خارجی درباره آزمایشگاه فورت فردریک دیده نمی‌شود. در ژوئن 2019 خبری بیرون آمد اما بعد از آن دیگر هیچ چیزی شنیده نشد. شما (رسانه‌های خارجی) چرا ساکت هستید؟»

هوآ چوانینگ همچنین از آمادگی چین برای ادامه همکاری با سازمان جهانی بهداشت به منظور پیدا کردن منشا ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: «این کار، انجام تحقیقات نیست بلکه یک کار پژوهشی علمی است و نباید فقط به برخی مناطق جهان محدود شود».

آزمایشگاه فورت فردریک مستقر در شهر زیر نظر «موسسه تحقیقات ارتش والتر رید ایالات متحده» و زیرمجموعه تحت هدایت وزارت دفاع قرار دارد و کار آن، انجام تحقیقات در زمینه زیست پزشکی به ویژه بیماری‌های مسری اعلام شده است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه