ارسال به دیگران پرینت

آموزش باطری به باطری ماشین اتوماتیک در 4 مرحله

این روزها شاهد این مسئله هستیم که ماشین­های غیر اتوماتیک رفته­ رفته به حاشیه رانده می­شوند و جای خود را به اتومبیل­های اتوماتیک می­دهند که رانندگی و استفاده از آنها بسیار راحت­ تر است. اما مسئله­ ای که وجود دارد تفاوت این‌گونه ماشین­ها، با اتومبیل­ های دنده­ ای قدیمی است که در صورت بروز مشکل راه­ حل­ های متفاوتی را می­ طلبد. یکی از عمده­ ترین مسائلی که احتمال وقوع آن برای هر اتومبیلی وجود دارد، خوابیدن باتری ماشین است. شاید عبارت باطری به باطری ماشین اتوماتیک را شنیده باشید، این عمل برای راه‌اندازی مجدد باطری ماشین به کار می‌رود و لازم است که تمامی رانندگان بتوانند با انجام این عمل، باطری اتومبیل خود را فعال کرده و آن را روشن کنند.

آموزش باطری به باطری ماشین اتوماتیک در 4 مرحله

این روزها شاهد این مسئله هستیم که ماشین­های غیر اتوماتیک رفته­ رفته به حاشیه رانده می­شوند و جای خود را به اتومبیل­های اتوماتیک می­دهند که رانندگی و استفاده از آنها بسیار راحت­ تر است. اما مسئله­ ای که وجود دارد تفاوت این‌گونه ماشین­ها، با اتومبیل­ های دنده­ ای قدیمی است که در صورت بروز مشکل راه­ حل­ های متفاوتی را می­ طلبد. یکی از عمده­ ترین مسائلی که احتمال وقوع آن برای هر اتومبیلی وجود دارد، خوابیدن باتری ماشین است. شاید عبارت باطری به باطری ماشین اتوماتیک را شنیده باشید، این عمل برای راه‌اندازی مجدد باطری ماشین به کار می‌رود و لازم است که تمامی رانندگان بتوانند با انجام این عمل، باطری اتومبیل خود را فعال کرده و آن را روشن کنند.

در این مطلب سعی داریم جزئیات آموزش باطری به باطری ماشین اتوماتیک را به صورت گام به گام برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

مراحل باطری به باطری ماشین اتوماتیک

 

مرحله اول: دو اتومبیل را در کنار یکدیگر قرار دهید

واضح است که برای فعالسازی مجدد باطری به ماشین دیگری نیز نیاز دارید که باطری سالمی داشته باشد تا به کمک آن سیستم برق خودروی خود را بازیابی کنید.

برای انجام این کار لازم است هر دو اتومبیل را نزدیک یکدیگر قرار دهید. انجام این مرحله ضروری است زیرا باعث می شود که کابل­های هادی به درستی در محل اتصال قرار بگیرند. به علاوه به یاد داشته باشید که اشیاء فلزی را از باطری­ها و کابل­ها دور کنید چراکه این اشیاء رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته هستند.

لباس­های بلند و دست و پاگیر را برای حفظ ایمنی خود تعویض کنید. باطری هر دو اتومبیل را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه خرابی، پوسیدگی یا نشت مایعات از اجزاء باطری­ها فوراً از یک مکانیک حرفه­ای کمک بگیرید. همچنین در صورت آسیب دیدگی کابل­ها حتماً کابل سالم و جدید تهیه کنید.

باطری به باطری ماشین اتوماتیک

مرحله دوم: اتصال کابل­ها به خروجی­ های مثبت باطری

برای باطری به باطری ماشین اتوماتیک قبل از اتصال کابل­ها به باطری، موتور را خاموش کنید و سوئیچ را ببندید. سپس کابل قرمز را با استفاده از گیره به انتهای مثبت باطری ماشین فعال (ماشین ۱) متصل کنید.

انتهای دیگر کابل را نیز به خروجی مثبت باطری ماشین غیرفعال (ماشین ۲) به همین صورت متصل کنید. پس از اتصال مطمئن شوید که کابل­ها به درستی در جای خود محکم شده­اند تا در مراحل بعدی جدا نشوند و مشکل ایجاد نکنند.

مرحله سوم: اتصال کابل­ها به انتهای منفی باطری

در این مرحله یک سر کابل مشکی را به قطب منفی ماشین ۱ و سر دیگر آن را به نقطه earth ماشین ۲ متصل کنید. در اکثر اتومبیل­ها نقطه earth مشخص شده است، اما در صورت عدم تشخیص آن، انتهای دیگر کابل مشکی را به شاسی  یا نقطه مناسب دیگری متصل کنید. در این لحظه معمولاً یک جرقه کوتاه رخ می­دهد، اما جای نگرانی نیست و این موضوع کاملاً طبیعی است.

نکته: انتهای دوم کابل مشکی نباید با اجزای مربوط به سوخت در تماس باشد. این مسئله بسیار مهم است.

باطری به باطری ماشین اتوماتیک

 

مرحله چهارم: ماشین­ها را استارت بزنید

موتور ماشین ۱ را روشن کنید و بعد از مدتی (حدود پنج دقیقه) وضعیت ماشین ۲ را کنترل کنید. باید بتوانید پس از گذشت این مدت ماشین ۲ را روشن کنید. در صورتی که ماشین ۲ استارت نخورد، اتصالات را چک کنید و دوباره امتحان کنید.

اگر مجدداً نیز موفق به روشن کردن آن نشدید، زمان تعویض باطری اتومبیل شما فرا رسیده است و باطری به باطری ماشین اتوماتیک دیگر جوابگو نیست. اما اگر ماشین ۲ روشن شد، گیره­ها و سپس کابل­ها را با احتیاط جدا کنید و مراقب باشید که اجزاء الکتریکی اتومبیل را لمس نکنید.

نکته: کابل­ها را طبق این دستور جدا کنید. ابتدا انتهای کابل مشکی که به نقطه earth متصل است و سپس انتهای دیگر آن که باطری ماشین ۱ وصل کرده­اید را جدا کنید. سپس دو سر کابل قرمز را به ترتیب از باطری ماشین ۲ و سپس از ماشین ۱ جدا کنید.

پس از انجام مراحل بالا به مدت پانزده دقیقه ماشین ۲ را روشن بگذارید و ترجیحاً مسافتی را با آن طی کنید. این مسئله برای شارژ شدن مجدد باطری و بازگرداندن اتومبیل به وضعیت عادی کمک می­کند. اگر قبل از اتمام پانزده دقیقه اتومبیل خاموش شد، یک بار دیگر مراحل فوق را تکرار کنید یا از یک مکانیک کمک بگیرید.

باطری به باطری ماشین اتوماتیک

موارد احتیاطی برای انجام باطری به باطری ماشین اتوماتیک

۱.قبل از انجام باطری به باطری ماشین اتوماتیک، در صورت مشاهده هرگونه آسیب در باطری­های هر دو اتومبیل، ریسک نکنید و از مکانیک حرفه­ای کمک بگیرید.

۲. حلقه و زیورآلات فلزی خود را از دستان خود خارج کنید و توجه کنید که با هیچ ابزار فلزی خروجی­های باطری‌ها را لمس نکنید.

۳. قبل از انجام مراحل فوق، تمام سیستم­های الکتریکی ماشین مانند چراغ­ها یا سیستم صوتی را خاموش کنید.

۴. قبل از انجام باطری به باطری، ولتاژ باطری ماشین ۱ را چک کنید. در صورتی که ولتاژ آن بالاتر از ولتاژ باطری خودروی شما بود دست نگه دارید چرا که انجام این کار می­تواند آسیب­های جدی به اتومبیل شما وارد کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه