ارسال به دیگران پرینت

حل کردن عسل در شیر و آبجوش مثمر ثمر است؟| خواص خوردن عسل با شیر

حل کردن عسل در شیر و آبجوش مثمر ثمر است؟ این سوالی است که چند وقتی در صفحات فضای مجازی به چشم می خورد که حتی خواص خوردن عسل در شیر را زیر سوال برده است. حال باید دید حل کردن عسل در شیر یا آبجوش مفید است یا خیر؟

حل کردن عسل در شیر و آبجوش مثمر ثمر است؟| خواص خوردن عسل با شیر

حل کردن عسل در شیر و آبجوش مثمر ثمر است؟ این سوالی است که چند وقتی در صفحات فضای مجازی به چشم می خورد که حتی خواص خوردن عسل در شیر را زیر سوال برده است. حال باید دید حل کردن عسل در شیر یا آبجوش مفید است یا خیر؟

شبهات زیادی درباره اینکه آیا مخلوط کردن مایعات گرم به همراه عسل مفید است یا خیر وجود دارد اما آیا حقیقت دارند؟ تجربه شخصی و مطالعه ای که آیوردا درباره ی این ادعا انجام داد چنین بود :`` اواخر شب بود که همراه یک لیوان شیر گرم که با عسل مخلوط کرده بودم قصد رفتن به رخت خواب را داشتم که در میان راه مادرم را دیدم و طی مکالمه ی کوتاهی که با او داشتم از من خواست تا لیوان شیر را دور بریزم و استفاده نکنم. از واکنش ناگهانی مادرم سوالی در ذهنم به وجود آمد که باعث شد از او دلیل کاری که از من خواسته بود را بپرسم، او پاسخ داد که امروز مقاله ای را در روزنامه خوانده است که درآن ذکر شده بود مخلوط عسل به همراه مایعات گرم نه تنها فواید سلامتی آن را کاهش می دهد بلکه باعث تولید سم نیز خواهد شد.

حقیقتا درباره ادعای مادرم قانع نشدم و تصمیم گرفتم در مورد آن تحقیق بیشتری را انجام دهم. طی تحقیقات متوجه شدم که شبهات و نگرانی های زیادی درباره ی این ادعا وجود دارد ، پاسخ ها روشنگرانه اما مبهم بودند اما تقریبا پاسخ تمامی نگرانی ها مبنی بر سمیت عسل در مایعات گرم بود که مربوط به یک افسانه می شد و تا حدی نگرانی ها را از بین می برد.``

آیا واقعا عسل در شیر گرم تبدیل به سم می شود؟

از دیرباز ،عسل به عنوان یک مایع طلایی شفابخش که خواص دارویی زیادی دارد مورد استقبال قرار می گرفته است. عسل خام از نظر طبیعت ضدباکتری است و این موضوع کاملا اثبات شده می باشد. این ماده به عنوان داروی خانگی نیز پذیرفته شده است که در درمان های زیبایی پوست و مو و حتی درمان زخم های کوچک نیز کابرد دارد. با این حال این واقعیت وجود دارد که هرگز نباید عسل را در آبگرم و شیرداغ حل کرد.

چنانچه در بخش سلامت گفته ایم برخی افراد معتقدند که مصرف عسل گرم می تواند کشنده باشد ! به این علت که حل کردن مایعات در قندها باعث آزاد شدن ماده ای به نام 5 هیدروکسی متیل فورفورال می شود که این ماده سرطان زا است. این موضوع نه تنها برای عسل ، بلکه برای تمامی موادی که حاوی قند هستند نیز صدق می کند.

در نتیجه مخلوط کردن عسل در شیر داغ آنقدر که آیوردا می خواهد آن را باور کنید سمی نمی باشد. گرم کردن عسل تا دمای بالاتر از 40 درجه سانتی گراد برای بدن می تواند مضر باشد زیرا مواد مغذی موجود در آن از بین می روند اما قطعا سبب مرگ نمی شود.

بهترین راه لذت بردن از عسل همراه شیر این است که ابتدا شیر را گرم کنید و صبر کنید تا کمی خنک شود سپس عسل را به آن اضافه کرده و میل کنید.

براساس مطالعه ای که توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی انجام شد نتیجه گیری آن بدین شرح بود :عسل گرم شده ( در دمای بالاتر از 40 درجه سانتی گراد ) باعث تولید هیدروکسی متیل فورفورال می شود که ممکن است اثرات زیان آوری را ایجاد و مانند سم عمل کند.

بااین وجود، جدول مقایسه های مقادیر هیدروکسی متیل فورفورال در مطالعه نشان می دهد هنگامی که عسل گرم شود تنها مقداری از هیدروکسی متیل فورفورال افزایش میابد ( از 25 قسمت در میلیون به 75پی پی ام می رسد). این مقدار کمتر از مقادیر سم موجود در غذاهای دیگر است بنابراین هیچ اثبات مهمی مبنی بر سرطان زا بودن این ماده برای انسان وجود ندارد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه