ارسال به دیگران پرینت

ذوالنوری: اروپا سر عقل بیاید، تعهدات برجامی را اجرا می‌کنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر اروپا سرعقل بیاید و به وظایفش عمل کند، برجام مطلوب آنها اجرایی می‌شود اما اگر هیچ تعهدی را عمل نکنند، ملت ایران نیز حق دارند هزینه نکنند.

ذوالنوری: اروپا سر عقل بیاید، تعهدات برجامی را اجرا می‌کنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر اروپا سرعقل بیاید و به وظایفش عمل کند، برجام مطلوب آنها اجرایی می‌شود اما اگر هیچ تعهدی را عمل نکنند، ملت ایران نیز حق دارند هزینه نکنند.

مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به درخواست تروییکای اروپایی طرفِ برجام نسبت به توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی از سوی کشورمان، گفت: برجام معاهده‌ای دوجانبه است که یک طرف آن ایران و طرف دیگر 1+5 بود که شامل کشورهای متعددی مانند چین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا می شود.

14 گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارد که ایران تمامی تعهداتش را عملیاتی کرده است

وی با اشاره به اینکه تعهدات مختلف برای کشورهای حاضر در برجام مشخص شده و هر کدام نیز حقوقی بر عهده دارند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را کامل اجرایی کرده است؛ 14 گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارد که ایران تمامی تعهداتش را عملیاتی کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران باید از حقوق برجامی برخوردار شود، افزود: این مهم در حالیست که تامین حقوق کشورمان، اجرای تعهدات از سوی طرف های مقابل است که باید تحریم ها را بردارد، نفت کشورمان فروخته شود و ارتباطات بانکی فراهم شود.

ایران حق دارد از اجرای تعهدات برجامی استنکاف کند

ذوالنوری با بیان اینکه طرف های مقابل تعهداتش را اجرایی نکرده است، گفت: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران حق دارد از اجرای تعهداتش استنکاف کند؛ اگر غربی‌ها تعهداتشان را انجام ندهند یا ایران تعهدش را کم کند، می‌گویند خروج از برجام است یا برجام را قبول ندارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اروپایی‌ها اعلام نکردند برجام را قبول ندارند اما آمریکا عنوان کرد توافقنامه را قبول ندارد و از آن خارج شد.

اروپا یازده تعهدش برای پر کردن خلاء خروج آمریکا از برجام را اجرایی نکرد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اروپایی ها در برجام باقی ماندند و متعهد شدند یازده اقدام انجام دهند تا خلاء آمریکا را پر کنند اما هیچکدام از تعهداتشان را انجام ندادند و اعلام هم نکردند که از توافقنامه هسته ای خارج شده اند.

وی ادامه داد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدام اروپایی ها، کاهش تعهداتش را در دستورکار قرار داد و بارها نیز اعلام کرد هرگاه اروپا سرعقل بیاید و به وظایفشان عمل کنند، کشورمان نیز با آنها همراه خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در واقع باید اذعان کرد جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش را مشروط انجام داده اما غربی ها تاکنون به صورت مطلق اقدامی انجام نداده اند.

ذوالنوری گفت: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی راه بازگشت جمهوری اسلامی ایران مشخص شده است؛ لذا کاهش تعهدات برجامی کشورمان به معنای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک نیست زیرا در عمل این چنین نیست و موضوعی هم اعلام نشده است.

در برجام "همه چیز باید در مقابل همه چیز" باشد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در گفتگوی با برخی سفرای خارجی عنوان کردم سه راه وجود دارد که ابتدا "همه چیز در مقابل همه چیز" است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین اگر طرف های برجامی کمی از تعهداتشان را انجام دهند، "کاهش اجرای تعهدات در مقابل کاهش تعهدات" است.

وی ادامه داد: در راه سوم نیز اگر طرف های برجامی به تعهداتشان عمل نکنند، ما نیز حق داریم به تعهداتمان عمل نکنیم که "هیچ درمقابل هیچ" است.

قانون برجامی مصوب قوه مقننه فرصتی برای اروپا است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مسیر طی شده در قوه مقننه فرصتی برای اروپا و طرف های برجامی است؛ در زمان اجرای این قانون دوماه فرصت پیش بینی شده و نهایتا به خروج از پروتکل الحاقی منجر می شود و حتی خروج از برجام نیز در آن تصویب نشده است.

ذوالنوری گفت: اگر اروپایی ها سرعقل بیایند و به وظایفشان عمل کنند، برجام مطلوب آنها اجرایی می شود اما اگر هیچ تعهدی را عمل نکنند، ملت ایران نیز حق دارد هزینه ندهند و تعهدی را اجرایی نکنند.

ایران منفعلانه ترین، منعطف ترین و صادقانه ترین برخورد در مواجه با برجام را داشته است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع یاد شده حق عرفی، حقوقی و قانونی است و سرکشی و تقابل غیرمنطقی از ناحیه ایران نیست. کشورمان تاکنون منفعلانه ترین، منعطف ترین و صادقانه ترین برخورد در برجام داشته است لذا به دولتمان در مقابل این همه انعطاف معترض هستیم و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تصویب کردیم.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه