ارسال به دیگران پرینت

بحران قره باغ؛ ارمنستان و آذربایجان در حضور روسیه توافق کردند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حضور روسیه توافقنامه‌ای را امضا کردند که به شش هفته درگیری‌های نظامی در قره باغ پایان می‌دهد.

بحران قره باغ؛ ارمنستان و آذربایجان در حضور روسیه توافق کردند

متن توافقنامه سه کشور

 

 

 رئیس جمهوری آذربایجان الهام علیف، نخست وزیر جمهوری ارمنستان نیکولای پاشینیان و رئیس جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین موارد زیر را اعلام کردند:

 1. آتش بس کامل و همه درگیری ها در منطقه درگیری قره باغ از ساعت 00:00 به وقت مسکو در تاریخ 10 نوامبر 2020 اعلام می شود.  جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان ، از این به بعد طرفین نامیده می شوند ، در مواضع خود متوقف می شوند.

 2- منطقه آغدم و سرزمینهای در دست  ارمنستان در منطقه گازاخ جمهوری آذربایجان تا 20 نوامبر سال 2020 به آذربایجان بازگردانده می شود.

 3. در امتداد خط تماس در قره باغ و در امتداد دالان لاچین ، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه به تعداد 1960 نفر از نیروهای مسلح  ، 90  زره پوش ، 380 واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر شده است.

 4- نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه به موازات عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان مستقر می شوند.  مدت زمان اقامت نیروهای نظامی صلح فدراسیون روسیه 5 سال است ، با تمدید خودکار برای دوره های 5 ساله بعدی ، در صورتی که هیچ یک از طرفین 6 ماه قبل از انقضا مدت قصد برای خاتمه استفاده از این ماده اعلام نکرده باشد.

 5- به منظور افزایش اثربخشی کنترل بر اجرای توافق نامه ها توسط طرف های درگیر ، یک مرکز حفظ صلح برای کنترل آتش بس مستقر میشود.

 6. جمهوری ارمنستان منطقه کلبجر را تا 15 نوامبر سال 2020 و منطقه لاچین را تا اول دسامبر سال 2020 با پشت سر گذاشتن راهرو لاچین (5 کیلومتر عرض) ، که اتصال قره باغ با ارمنستان را تضمین می کند و در عین حال غیرقابل بازگشت است ، به جمهوری آذربایجان باز می گرداند. شهر شوشا را به لاچین وصل نمیکند.

 با توافق طرفین ، در سه سال آینده ، برنامه ای برای احداث یک مسیر جدید ترافیکی در امتداد دالان لاچین ، با ارائه ارتباط بین خانکندی و ارمنستان ، با انتقال مجدد متعاقب نیروهای صلح آمیز روسیه برای محافظت از این مسیر ، تعیین می شود.

 جمهوری آذربایجان ایمنی ترافیک را تضمین می کند. 

 7. آوارگان و پناهندگان داخلی در حال بازگشت به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هستند.

 8- تبادل اسرای جنگی و سایر افراد و اجساد کشته شدگان درگیر است.

 9. کلیه ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه مسدود نمیشود. جمهوری ارمنستان به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان ، وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت ، بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان ارتباطات حمل و نقل برقرار می کند.  کنترل حمل و نقل توسط نهادهای سرویس مرزی FSB روسیه اعمال می شود.

 با توافق طرفین ، ساخت ارتباطات حمل و نقل جدیدی که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق غربی آذربایجان پیوند می دهد ، فراهم می شود.

 

 نوامبر 2020

 

  رئیس جمهور آذربایجان

 نخست وزیر جمهوری ارمنستان

 رئیس جمهور فدراسیون روسیه

 

 

منبع : انتخاب

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه