ارسال به دیگران پرینت

طرز شناخت درگاه‌های جعلی پرداخت اینترنتی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در خصوص اینکه چطور می‌توان صفحات اصلی را از صفحات جعلی تشخیص داد، بیان کرد: یکی از راه هایی که در این زمینه در اختیار کاربران وجود دارد این است که به تیک آبی صفحات حساب ها در فضای مجازی، توجه کنیم.

طرز شناخت درگاه‌های جعلی پرداخت اینترنتی

 سرهنگ علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، درباره نحوه تشخیص حساب‌های جعلی و فیک از حساب‌های واقعی در فضای مجازی، اظهار کرد: در فضای مجازی با به همراه داشتن چند عدد عکس و یکسری اطلاعات فردی می توان به راحتی مخاطب را فریب داد و با یک حساب جعلی می شود حساب‌هایی را به نام دیگران ساخت و با آن حساب در زمینه‌های مختلف فعالیت کرد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به تشریح نحوه شناسایی صفحات جعلی از حساب‌های واقعی در فضای مجازی، پرداخت.

وی با بیان اینکه حساب ها در فضای مجازی به سه گروه اصلی تقسیم می شوند، افزود: حساب هایی با هویت اصلی افراد، موسسات شرکت ها و مجموعه ها در فضای مجازی فعالیت می کند.

سرهنگ رجبی با بیان اینکه حساب های هواداری یا فن پیج ها یکی دیگر از گروه‌های اصلی حساب ها در فضای مجازی هستند، تصریح کرد: این صفحات یا حساب های کاربری، خود را هوادار یک فرد یا موسسه معرفی و ادعایی مبنی بر اینکه به جای حساب اصلی فعالیت کنند، نمی کنند.

وی با اشاره به گروه سوم، افزود: این گروه، صفحه‌های جعلی خود را به جای افراد واقعی معرفی می‌کنند و به جای آن‌ها اظهار نظر کرده و مخاطب جذب می‌کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در خصوص اینکه چطور می‌توان صفحات اصلی را از صفحات جعلی تشخیص داد، بیان کرد: یکی از راه هایی که در این زمینه در اختیار کاربران وجود دارد این است که به تیک آبی صفحات حساب ها در فضای مجازی، توجه کنیم.

سرهنگ رجبی در پاسخ به این سوال که مجرمان چرا درصدد ایجاد صفحات جعلی در فضای مجازی هستند، بیان کرد: کسب درآمد از راه تبلیغات، کلاهبرداری و انواع جرایمی که تحت عنوان و پوشش یک هویت واقعی توسط کلاهبرداران انجام می شود.

وی افزود: برخی مواقع یک صفحه جعلی با اظهار نظر درخصوص موضوعات اجتماعی و سیاسی می‌تواند در جامعه التهاب ایجاد کند، لذا ما باید بدانیم که ایجاد یک صفحه جعلی با هویت دیگران؛ جرم است.

سرهنگ رجبی گفت: افرادی که از روی کنجکاوی و یا انجام تفریح به دنبال ایجاد اینگونه صفحات به نام افراد دیگر هستند، بدانند که اگر از آن‌ها در مراجع قضایی شکایت شود؛ با اثرات و تبعات قانونی مواجه خواهند شد و ممکن است پایشان به دادگاه باز شود. پس بهتر است تا با هویت واقعی در فضای مجازی حساب های مخصوص به خود را باز و راه اندازی کنید.

وی افزود: افراد معروف و مشهور از طریق شبکه اجتماعی که در آن فعالیت می‌کنند، تیک آبی دریافت می کنند که وجود این علامت می‌تواند به مخاطب اطمینان خاطر دهد که صفحه مورد نظر در اختیار فرد مدنظری است که ادعا می‌کند فلان شخص مشهور و معروف است.

سرهنگ رجبی تصریح کرد: صفحات هواداری در توضیحات خود می نویسند که صرفا یک صفحه هواداری هستند، دنبال کننده های شناخته شده یک صفحه نشانه دیگری است که ما می‌توانیم از این طریق تشخیص بدهیم که آیا این صفحه یک حساب اصلی است یا خیر؟

وی افزود: تعداد دنبال کنندگان یک حساب اجتماعی در فضای مجازی می‌تواند عامل خوبی باشد تا بتوانیم تشخیص مناسب درباره شناسایی صفحات حساب‌های موجود در فضای مجازی بدهیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه