ارسال به دیگران پرینت

زوجین به‌مدت طولانی از بارداری پیشگیری نکنند| تاثیر استفاده از لوازم آرایش در ناباروری!

این متخصص زنان و زایمان گفت: در زوج‌‌هایی که دیر ازدواج می‌‌کنند (مثلاً در زنانی که در سنین بالای 30 سال ازدواج می‌‌کنند) اگر حداکثر 6 ماه از اقدام به بارداری بگذرد اما بارداری رخ ندهد، باید زن و شوهر مورد بررسی قرار بگیرند.

زوجین به‌مدت طولانی از بارداری پیشگیری نکنند| تاثیر استفاده از لوازم آرایش در ناباروری!

 یک فلوشیپ پریناتولوژی با بیان این‌‌که از هر پنج زوج، یک زوج نابارور هستند، گفت: مواد آرایشی، مواد شیمیایی و پلاستیک‌‌ها عوامل مساعدکننده افزایش خطر و ابتلا به آندومتریوز هستند.

دکتر شیرین نیرومنش در گفت‌‌وگو با ما، درباره علل ناباروری گفت: بر اساس آمار و ارقام، از هر پنج زوج، یک زوج نابارور هستند؛ این رقم ممکن است در کشورهای مختلف متغیر باشد. یک‌‌سری از علل ناباروری مانند وجود مشکل در اسپرم یا داشتن سابقه واریکوسل، مربوط به مردان است و برخی دیگر از علل ناباروری نیز به زنان مربوط است. در برخی از زوجین نیز ممکن است مشکل باروری هم در زنان و هم در مردان وجود داشته باشد.

زوجین به‌مدت طولانی از بارداری پیشگیری نکنند

فلوشیپ پریناتولوژی و بارداری‌‌های پرخطر در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌‌توان از ناباروری پیشگیری کرد، گفت: توصیه پزشکان این است که پس از ازدواج، زوجین، به‌مدت طولانی‌‌ از بارداری پیشگیری نکنند و حداکثر یک سال پس از ازدواج، اقدام به بارداری کنند زیرا تحقیقات نشان داده است که پس از ازدواج، هرچقدر پیشگیری از بارداری طولانی‌‌تر شود، احتمال ناباروری بیشتر خواهد شد به‌خصوص اگر خانم، دچار عفونت مکرر شود؛ اگر زنان دچار دل‌‌درد، کمردرد، ترشحات و سایر نشانه‌‌های عفونت مانند خارش و سوزش شدند، باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنند و حتی اگر علامتی نداشتند نیز باید هر 6 ماه یک بار به پزشک مراجعه کنند زیرا برخی از عفونت‌‌ها ممکن است بدون علامت باشند.

وی تأکید کرد: عفونت‌‌ها باید حتماً درمان شوند زیرا در غیر این صورت ممکن است باعث چسبندگی و انسداد لوله‌‌های رحمی شوند.

اختلال در تخمک‌‌گذاری، از شایع‌‌ترین علل ناباروری زنان

وی افزود: در زنان، یکی از شایع‌‌ترین علل ناباروری، اختلال در تخمک‌‌گذاری است که در کسانی دیده می‌‌شود که مشکل هورمونی یا تخمدان پلی‌‌کیستیک، اضافه‌وزن، دیابت و برخی دیگر از مشکلات در تخمک‌‌گذاری را دارند.

نیرومنش ادامه داد: علت دیگر ناباروری ممکن است مشکلات لوله‌‌های رحمی مانند التهاب، تنگی، چسبندگی و یا انسداد لوله‌‌های رحمی باشد. مشکل لوله‌‌های رحمی در زنان کمتر شایع است اما از مسائل جدی در زنان تلقی می‌‌شود و ممکن است نیاز به درمان‌‌های پیشرفته، IVF و جنین آزمایشگاهی داشته باشد.

چه‌زمانی زوجین باید مورد بررسی قرار بگیرند؟

این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: از سایر علل ناباروری این است که ممکن است خود رحم یا دهانه رحم مشکل داشته باشد. اگر زوجین (زوجین جوان) یک سال بدون استفاده از روش‌‌های پیشگیری از بارداری، اقدام به بارداری کنند اما بارداری اتفاق نیفتد باید حتماً زن و شوهر مورد بررسی قرار بگیرند. در زوج‌‌هایی که دیر ازدواج می‌‌کنند (مثلاً در زنانی که در سنین بالای 30 سال ازدواج می‌‌کنند) اگر حداکثر 6 ماه از اقدام به بارداری بگذرد اما بارداری رخ ندهد، باید زن و شوهر مورد بررسی قرار بگیرند.

آندومتریوز چیست؟

این فوق‌تخصص پریناتولوژی با بیان این‌‌که «آندومتریوز» یکی دیگر از مسائلی است که روز به روز در جهان در حال افزایش است؛ تصریح کرد: علت اصلی آندومتریوز این است که به‌هنگام سیکل ماهانه، مقداری خونریزی در داخل لگن ایجاد می‌‌شود و منجر به ایجاد کیست‌‌های شکلاتی در تخمدان و چسبندگی در اطراف لوله تخمدان و رحم می‌‌شود. این بیماری با بالارفتن سن ازدواج، کاهش تمایل زنان به بارداری و به تعویق انداختن بارداری بعد از ازدواج، ارتباط زیادی دارد. استفاده از مواد آرایشی، مواد شیمیایی و پلاستیک‌‌ها در محیط، از علل مساعدکننده افزایش خطر و ابتلا به آندومتریوز هستند.

وی ادامه داد: در صورتی که خانم مبتلا به آندومتریوز باشد، بیشتر از یک سال پس از ازدواج، از بارداری خود جلوگیری نکنند و سریع‌‌تر اقدام به بارداری کنند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه