ارسال به دیگران پرینت

تهدیدات کووید ۱۹ برای مادران باردار|وضعیت مرگ های زایمان

مادران باردار به عنوان یکی از گروه های در معرض خطر، نیازمند خدمات بهتری در دوران پاندمی کووید ۱۹ هستند.

تهدیدات کووید ۱۹ برای مادران باردار|وضعیت مرگ های زایمان

جلسه همفکری و هم‌اندیشی مدیران ارشد سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در «افزایش سطح پوشش خدمات و کاهش عوارض برای مادران باردار در همه گیری کووید ۱۹» در سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که متأسفانه موربیدیتی و مورتالیتی مادران باردار در دوران همه گیری کووید ۱۹ افزایش پیدا کرده است، به برگزاری جلسات متعدد در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط ضعف مطرح شده این است که در سطح استان تهران شناسایی مادران باردار توسط سیستم بهداشتی ضعیف است و رابطه مناسب بین بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه درمان برقرار نیست و مادران باردار به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند. باید کاری کرد که اعتماد و همکاری متقابل بخش خصوصی با بخش دولتی بیشتر شود.

وی با اعلام اینکه یکی از راهکارهای مطرح شده استفاده از سامانه‌ای برای ثبت مادران باردار دارای عارضه یا دارای علائم بیماری کووید ۱۹ است، افزود: برای این کار سامانه‌ای با قابلیت‌های متعدد و امکان استفاده راحت توسط کاربر طراحی و اجرا شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ابراز امیدواری کرد سازمان نظام پزشکی بتواند از تمام توان خود برای برقراری همکاری بین بخش خصوصی و بخش دولتی درمان در این حوزه و پایین آوردن میزان خطر برای مادران باردار اقدام کند.

نسرین چنگیزی رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، گفت: خوشبختانه هنوز میزان عوارض و مرگ و میر مادران باردار به دلیل بیماری کووید ۱۹ نسبت به جمعیت عمومی پایین‌تر است و توجه و مراقبت‌های گلخانه‌ای در خصوص زنان باردار و حساسیت بسیار در مورد این گروه باعث شده حتی در صورت بستری در ICU هم میزان مرگ و میر آنها پایین‌تر از سایر گروه‌ها باشد.

وی، خواستار افزایش پوشش رصد و مراقبت گروه‌های در معرض خطر زنان باردار از جمله بارداری‌های زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال و مادران بارداری که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، شد.

در ادامه این نشست مشترک، فرح بابایی رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه ارتباط خوبی بین بخش‌های مختلف بهداشت و درمان بخش دولتی و خصوصی برقرار نیست، گفت: در برخی موارد شاهد هستیم که مادران باردار به جای هشت ویزیت معمول دوره بارداری با دوازده ویزیت بارداری هم دچار مشکل شده اند. امیدواریم سازمان نظام پزشکی بتواند به عنوان نهاد واسط ارتباط خیلی خوبی بین این بخش‌ها برقرار کند

ناهید خداکرمی عضو شورای سازمان نظام پزشکی هم با تاکید بر این موضوع که باید تمام نهادها و ارگان‌ها در این هدف مهم با هم همکاری کنند اشاره کرد برای هر گونه درخواست کمک و همراهی از بخش خصوصی ابتدا باید اعتماد این بخش جذب شود و به دغدغه‌های بخش خصوصی هم اهمیت داد.

در همین حال، یکی از موضوعات مورد بحث این بود که شاید کاهش پوشش مادران باردار به واسطه تعطیلی مطب‌ها و دفاتر کار بخش خصوصی به واسطه پروتکل‌ها و قوانین بوده و ممکن است با کاهش روزهای فعالیت مطب‌های پزشکی و مامایی خدمت رسانی به برخی از مادران باردار مراجعه کننده به بخش خصوصی مختل شده باشد

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، گفت: با فعال کردن نسخه الکترونیک به خصوص با همراهی بیمه‌ها می‌توان گام‌های مهمی برای افزایش پوشش مادران باردار برداشت.

وی افزود: باید بخش خصوصی به مرحله‌ای از اعتماد برسد که این راهکارها برای رفع مشکلات بیماران اثر بخش است و تداخلی در روندها به جز افزایش کیفیت به وجود نمی‌آید و حتماً باید مشوق‌های خوبی هم برای بخش خصوصی در نظر گرفت تا به فعالیت در این حوزه تشویق شود.

یکی از مشکلات مطرح در این جلسه مشترک، عدم دسترسی به آدرس صحیح مطب‌های بخش خصوصی بود، زیرا عنوان شد که بسیاری از اطلاعات موجود در سامانه‌ها قدیمی است و پزشکان آدرس‌های جدید خود را به سامانه‌ها نمی‌دهند.

به گفته یکی از حاضران در نشست، در حال حاضر در وسط بحران هستیم و باید بحث‌های آینده‌نگر و کلان را به آینده موکول کرد و حتماً از پروتکل‌های آنی و سریع استفاده کرد و با تعیین ضرب‌الاجل همه امکانات و نیروها را در کنار هم قرار داد و کار سریع و بهینه انجام داد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، با جمع بندی نظرات و پیشنهادات حاضران در نشست، گفت: در روزهای سخت باید هم‌افزایی و تمرکز داشته باشیم و سطح مراقبت و کیفیت مراقبت را افزایش دهیم و باید تقسیم کار شود و هر کسی بر اساس اختیاراتش مسئولیت به عهده بگیرد و با تمرکز کامل بر این حوزه، مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: باید دقت کنیم که فقط فناوری مشکل را حل نمی‌کند بلکه باید از فرآیندهای موجود به بهترین نحو استفاده کرد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه