ارسال به دیگران پرینت

شکایت وزیر خارجه آمریکا از ایران

شبکه خبری الجزیره خبر داده است که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه با تسلیم شکایت‌نامه‌ای به رئیس‌ شورای امنیت، ایران را به «نقض توافق هسته‌ای» متهم خواهد کرد.

شکایت وزیر خارجه آمریکا از ایران

شبکه خبری الجزیره خبر داده است که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه با تسلیم شکایت‌نامه‌ای به رئیس‌ شورای امنیت، ایران را به «نقض توافق هسته‌ای» متهم خواهد کرد.

همزمان وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی پامپئو با «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان گفته است.

بنابر این گزارش آن طور که در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه پامپئو بر ضرورت پاسخ متحد فراآتلانتیک برای پاسخگو کردن ایران و ضمانت متعهد ماندن شورای امنیت به تعهداتش در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تأکید کرد.»

دولت ترامپ چند روز پیش در رأی‌گیری شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ناکام ماند. واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

به عقیده کارشناسان آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

خبرنگار تلویزیون «العربی» هم در حساب کاربری خود در توئیتر به نقل از دیپلمات‌ها نوشته انتظار می‌رود پمپئو روز پنجشنبه برای کلید زدن روند مکانیسم ماشه علیه ایران در نیویورک حضور داشته باشد.

شایان ذکر است مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه