ارسال به دیگران پرینت

جبران عوارض کرونا با ویکند دو روزه | وعده پارسال وزیر گردشگری مطالبه شد

کلیدی‌ترین قول وزیر گردشگری به هر دو سمت بازار توریسم که سال گذشته در همین ایام و درست در آستانه تشکیل این وزارتخانه در فضای عمومی مطرح شد نه تنها محقق نشده که هیچ حرکت موثری از سوی این مجموعه دولتی برای پیشبرد این وعده نیز اتفاق نیفتاده است. وعده دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته یکی از مهم‌ترین مواردی بود که علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۱۱ شهریور سال ۹۸ یعنی یک روز قبل از کسب رای اعتماد از مجلس برای حضور در وزارت گردشگری مطرح کرد. این وعده در پاسخ به مطالبه بخش‌خصوصی فعال در بازار گردشگری داده شد.

جبران عوارض کرونا با ویکند دو روزه | وعده پارسال وزیر گردشگری مطالبه شد
کلیدی‌ترین قول وزیر گردشگری به هر دو سمت بازار توریسم که سال گذشته در همین ایام و درست در آستانه تشکیل این وزارتخانه در فضای عمومی مطرح شد نه تنها محقق نشده که هیچ حرکت موثری از سوی این مجموعه دولتی برای پیشبرد این وعده نیز اتفاق نیفتاده است. وعده دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته یکی از مهم‌ترین مواردی بود که علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۱۱ شهریور سال ۹۸ یعنی یک روز قبل از کسب رای اعتماد از مجلس برای حضور در وزارت گردشگری مطرح کرد. این وعده در پاسخ به مطالبه بخش‌خصوصی فعال در بازار گردشگری داده شد.
جبران عوارض کرونا با ویکند دو روزه

صاحبان کسب‌وکارهای مرتبط با خدمات سفر و تفریح و گردشگری اوایل سال گذشته در واکنش به مطالعه‌ کارشناسی سال‌ ۹۷ درباره «نقطه ضعف تقویم رسمی روزهای تعطیل ایران در مقایسه با غالب کشورهای جهان» و همچنین آگاهی از تاثیر مثبت روزهای فراغت در راندمان نیروی کار، مطالبه «ساماندهی تعطیلات در چارچوب نظم رایج تعطیلاتی در جهان» را از دولت کلید زدند.این مطالبه می‌گوید: از آنجا که مجموع روزهای تعطیل رسمی و مناسبتی (جمعه‌ها) در تقویم ایران ۷۸ روز است و این عدد در کشورهای مختلف حداقل ۱۱۰ روز است، لازم است شکل و تعداد روزهای تعطیل مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد. در غالب کشورها «تعطیلات آخرهفته» به‌صورت دو روزه است و این شکل تعطیلی باعث می‌شود شهروندان در هر ماه، ۴ مرتبه «فرصت سفر» و «اوقات فراغت مناسب» داشته باشند. بازسازی تقویم تعطیلات رسمی ایران در این قالب می‌تواند حتی با کاهش تعدادی از تعطیلات مناسبتی طول سال برای اصلاح تعطیلات آخرهفته از یک روز به دو روز صورت بگیرد.تا پیش از انتشار این مطالعه در فضای عمومی، تصور سیاست‌گذاران این بود که تعطیلات در ایران از همه کشورها بیشتر است اما اکنون مشخص شده نه تنها مجموع روزهای تعطیل در ایران کمتر از عرف جهانی است که پراکندگی کاملاً نامناسب «تعطیلات مناسب سفر» به قدری آشفته و معیوب است که در آن ایام خاص به‌خاطر ازدحام سفر در برخی شهرها، هم کیفیت سفر خانوارها به شدت تنزل می‌کند و هم سطح دسترسی مسافران به خدمات گردشگری کاهش می‌یابد. در این میان، نبود تقاضا برای خدمات گردشگری در طول سال –به غیر از معدود تعطیلات مناسبتی- باعث شده بخش‌خصوصی در این بازار همواره با ظرفیت خالی عرضه روبه‌رو باشد.

در شرایط فعلی که ویروس کرونا باعث افسردگی و آسیب روحی به همه شهروندان شده و در عین حال ضرورت حفظ فاصله اجتماعی و تراکم پایین حضور در فضاهای عمومی به‌عنوان توصیه جهانی مطرح است، پاسخ دولت به «مطالبه عمومی آخرهفته دو روزه» ضرورت مضاعف پیدا کرده است. اگر وزارت گردشگری به وعده پارسال خود عمل کند، حتی بخشی از زیان فعالان این بازار طی ۶ ماه اخیر با «سفرهای پایدار در آخر هر هفته» می‌تواند جبران شود.وعده‌ای که با گذشت حدود یک سال از تبدیل سازمان میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری به یک وزارتخانه، نه تنها در حد نظر و البته دغدغه فعالان گردشگری باقی‌مانده که در این مدت هیچ‌گام عملیاتی قابل مشاهده و امیدبخشی در وزارت گردشگری برای تحقق آن برداشته نشده است.شواهد –سکوت و بی‌عملی دولتی‌ها- نشان می‌دهد: مهم‌ترین نیاز اجتماعی و البته اقتصادی روز خانواده‌ها، فعالان بازار گردشگری و حتی صاحبان کسب‌وکارهای مختلف در بحبوحه کرونا به فراموشی سپرده شده است.گویا مسوولان این وزارتخانه موضوع دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته را به‌طور کل به دست فراموشی سپرده‌‌اند و هر بار که در این خصوص از مسوولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرسشی توسط خبرنگاران مطرح می‌شود، صرفا به این پاسخ اکتفا می‌کنند که «مجلس و دولت در این خصوص باید تصمیم‌گیری کنند و به وزارت گردشگری ارتباطی ندارد!» سال‌هاست فعالان بخش‌خصوصی در حوزه‌های گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی از متولیان این حوزه‌ها خواستار پیگیری و جلب رضایت مجلس شورای اسلامی برای دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته به‌صورت یکپارچه در کشور شده‌اند. اما هربار با سکوت یا وعده‌های بی‌سرانجام از سوی متولیان روبه‌رو هستیم.

با بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» اغلب مسوولان دولتی حوزه گردشگری در استان‌ها نیز به صراحت اعلام کردند که با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته موافق هستند. در واقع این به معنای آن است که این بار علاوه بر بخش‌خصوصی، مقامات محلی نیز از وزارتخانه درخواست اجرایی شدن این طرح را مطرح کرده‌ و از وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخواست پیگیری و اجرایی کردن یکپارچه این طرح در سطح کشور را دارند. این درخواست‌ها از سوی فعالان حوزه گردشگری در بخش‌های دولتی و خصوصی در سال گذشته که سفر و گردشگری روال عادی خود را طی می‌کرد اعلام شده بود درحالی‌که درحال‌حاضر و با شیوع ویروس کرونا حوزه گردشگری در کشور آسیب‌های جدی را تجربه کرده است و به علت ابتلای افراد به ویروس کووید-۱۹ اغلب گردشگران داخلی از سفر خودداری می‌کنند که همین پرهیز از سفر در کشور می‌تواند بیش از پیش به بازار گردشگری آسیب مالی وارد کند به‌طوری که ممکن است فعالان حاضر در بخش‌خصوصی کار خود را در این عرصه رها کرده و به اشتغال در سایر حوزه‌های اقتصادی بپردازند. بنابراین با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی که در کشور صورت گرفته است باید دولت برای رونق بخشیدن به بازار گردشگری شرایطی را مهیا کند تا توزیع سفر در طول سال و با رعایت موارد بهداشتی صورت پذیرد. در واقع اگر درحال حاضر در تعطیلات مناسبتی کمی که در کشور وجود دارد تمامی توریست‌های داخلی به سفر بروند شیوع ویروس کرونا در کشور تشدید خواهد شد و کشور از نظر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در وضعیت قرمز قرار خواهد گرفت. در دو تعطیلات مناسبتی که در خرداد سال‌جاری وجود داشت و با توجه به حجم سفری که در این ماه در کشور به‌خصوص در شهرهای شمالی رخ داد شاهد شیوع ویروس کرونا در سطح وسیع و افزایش آمار فوتی‌ها در کشور بوده‌ایم. از سوی دیگر درحال‌حاضر که به علت شیوع این ویروس در کشور افراد دچار مشکلات روحی و تخریب روحیه شده‌اند، سفر و داشتن اوقات فراغت مناسب و دائمی در هر هفته می‌تواند آسیب اجتماعی این ویروس مرگبار و تبعات آن را تا حدودی برای خانوارها جبران کند.به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با توجه به نیاز افراد جامعه برای سفر رفتن در شرایط فعلی می‌توان گفت که امسال اهمیت دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است. زیرا ایرانی‌ها به سبب شیوع کرونا آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرده‌اند که ایجاد شرایط مناسب برای سفر می‌تواند موجب شارژ روحی در آنها شود. بنابراین اجرایی کردن طرح دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته علاوه بر توزیع سفر در طول سال و جلوگیری از حجم زیاد مسافر در تعطیلات مناسبتی می‌تواند هم روحیه افراد جامعه را بازسازی کند و هم به بازار گردشگری که درحال‌حاضر در رکود به سر می‌برد رونق ببخشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه