ارسال به دیگران پرینت

بوم‌گردی‌ها مترصد پایان کرونا | حال و روز بازار گردشگری سنتی

فعالیت‌های مرتبط با بازار گردشگری و صنایع دستی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی بود که با شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور خسارت کلانی را متحمل شد. در بخش گردشگری استان آذربایجان شرقی به دنبال این بحران حدود ۳۰ هزار نفر از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی که به‌طور مستقیم در این بازارها فعالیت می‌کردند آسیب مالی قابل توجهی را تجربه کردند که این امر در اثر توقف فعالیت آنها رخ داد.

بوم‌گردی‌ها مترصد پایان کرونا | حال و روز بازار گردشگری سنتی
 فعالیت‌های مرتبط با بازار گردشگری و صنایع دستی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی بود که با شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور خسارت کلانی را متحمل شد. در بخش گردشگری استان آذربایجان شرقی به دنبال این بحران حدود ۳۰ هزار نفر از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی که به‌طور مستقیم در این بازارها فعالیت می‌کردند آسیب مالی قابل توجهی را تجربه کردند که این امر در اثر توقف فعالیت آنها رخ داد. از همین رو آمارهای مربوط به فعالان بازار گردشگری در این استان خبر از رکود کامل حوزه گردشگری این استان می‌دهد. با توجه به اینکه سلامت گردشگران از ارکان مهم صنعت گردشگری محسوب می‌شود به همین دلیل رونق دوباره این صنعت و بازگشت مجدد آن به روال اولیه فعالیت‌ها از نظر کارشناسان این حوزه حداقل ۵ سال زمان نیاز خواهد داشت. دولت نیز در این بحران به منظور حمایت از فعالان بازار گردشگری حدود ۳ هزار و۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان این حوزه در نظر گرفته که قرار است به صاحبان کسب و کارهایی که تعدیل نیرو نداشته‌اند به ازای هر پرسنل ۱۶ میلیون تومان پرداخت شود.
بوم‌گردی‌ها مترصد پایان کرونا

 احمد حمزه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی نیز در خصوص نحوه توزیع این تسهیلات گفت: باید به هر استان بر اساس تعداد فعالان آنها در این عرصه تخصیص می‌یافت تا از این طریق خسارت‌های بازار گردشگری هر استان جبران  و از تعطیلی آنها جلوگیری شود. تاکنون یک‌سوم فعالان حوزه گردشگری این استان که حدود ۲۴۰ واحد صنفی می‌شوند برای دریافت این تسهیلات در سامانه مربوطه در وزارت کار ثبت‌نام کرده‌اند. یکی از دلایل عدم استقبال فعالان حوزه گردشگری از این تسهیلات نداشتن شرایط مطلوب تسهیلاتی برای متقاضیان است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» یکی از نوپاترین بخش‌ها در حوزه گردشگری بوم‌گردی‌ها هستند که به علت اینکه فعالیت‌های  خود را به تازگی آغاز کرده‌اند با بروز چنین بحران‌هایی به راحتی ورشکسته شده و از بین می‌روند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: این استان نیز دارای ۲۳۵ واحد اقامتگاه‌ بوم‌گردی است که پیش از وقوع بحران کرونا با توجه به موقعیت ویژه استان و برخی شهرستان‌ها  این نوع اقامتگاه مورد استقبال فراوان توریست‌ها قرار گرفت، اما پس از شیوع ویروس کرونا تمامی ‌واحدهای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. مالکان و سرمایه‌گذاران این نوع اقامتگاه‌ها اکنون مترصد دوران پساکرونا هستند تا با بازگشت به شرایط عادی بازار گردشگری در کشور فعالیت خود را مجددا آغاز کنند. از اواخر اسفند تا قبل از تعطیلات مناسبتی خرداد میزان خسارت وارد شده به بوم‌گردی‌های این استان بیش از ۹۰ درصد بوده است. در حال حاضر  به محض اینکه وزارت بهداشت وضعیت شیوع کرونا را در استان‌ها زرد یا قرمز اعلام می‌کند. تعداد متقاضیان رو به کاهش می‌گذارد. حتی رستوران‌ها نیز در این استان‌ها با کاهش قابل توجه متقاضیان مواجه می‌شوند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد بیش از یک سال است که موضوع «دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته» در میان متولیان بازار گردشگری مورد بحث قرار گرفته است به طوری که این طرح به مجلس نیز راه یافت و با موافقت چند کمیسیون همراه شد. با وجود گذشت این مدت زمان قابل توجه و درخواست‌های مکرر بخش خصوصی و مدیران دولتی حوزه گردشگری، این طرح تاکنون اجرایی نشده است. در همین راستا نیز حمزه‌زاده گفت: با اجرایی شدن طرح تعطیلات دو روزه آخر هفته علاوه بر اینکه در جامعه نشاط اجتماعی ایجاد می‌شود، صنعت گردشگری داخلی نیز رونق قابل توجهی خواهد یافت. در واقع طرح دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته طی چند سال گذشته در مجلس شورای اسلامی ‌مطرح شده و از سوی وزیر میراث فرهنگی کشور نیز کوتاهی صورت نگرفته است، زیرا در شهریور سال گذشته علی‌اصغر مونسان این طرح را مورد حمایت خود قرار داده و مجددا در مجلس آن را مطرح کرد، که امیدواریم پس از بررسی کامل مجلس شورای اسلامی، اجرایی شدن این طرح در سراسر کشور به صورت یکپارچه به نتیجه برسد. البته برای تصویب چنین طرح‌هایی باید زمان بیشتری نسبت به برخی طرح‌های دیگر صرف کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه