ارسال به دیگران پرینت

نیازمند راهبردی جدید در نظام سنجش و پذیرش دانشجو هستیم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی سیاست برگزاری کنکور سراسری در پنج دهه گذشته را دارای اشکالات متعدد دانست و گفت: کشور نیازمند راهبردی جدید در نظام سنجش و پذیرش دانشجو است.

نیازمند راهبردی جدید در نظام سنجش و پذیرش دانشجو هستیم

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی  با اشاره به کنکور سراسری و اهمیت آن در تعیین سرنوشت نسل جوان کشور اظهار کرد: جامعه ایران برای جایابی افراد در موقعیت‌های شغلی و اجتماعی نیازمند نظام‌های متعدد غربالگری است.

وی با بیان اینکه برگزاری کنکور سراسری با در نظر گرفتن سختی‌ها و استرس‌هایی که برای دانش آموزان و خانواده‌های آنان ایجاد می‌کند، تاکنون نتوانسته رسالت خود در جایابی افراد در سمت‌های شغلی و اجتماعی را فراهم آورد، تصریح کرد: سنجش و پذیرش داوطلبان کنکور باید منطبق بر شایستگی فردی و میزان توانمندی افراد برای پذیرش مسئولیت‌های پس از تحصیل باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وقتی ملاک سنجش و پذیرش در نظام آموزشی سیگنال دهی برای جایابی افراد در موضعیت‌های مناسب تحصیلی، شغلی و اجتماعی باشد، آزمونی به نام کنکور سراسری بی‌معنا خواهد شد، گفت: در آن صورت با یک نظام متکثر و متنوع در سنجش و پذیرش دانشجو مواجه خواهیم بود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وظیفه نظام آموزش و پرورش در این روند پرورش شایستگی‌های فردی در نسل جوان است، اظهار کرد: وقتی نیازها در آموزش عالی مشخص باشد و آموزش و پرورش هم به وظایف خود به خوبی عمل کند، نظام سنجش متناسب با نیاز جامعه، شایستگی و علاقه افراد، آنان را  به سمت آموزش عالی مثمرثمر و کاربردی هدایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم عدالت آموزشی و به تبع آن عدالت اجتماعی در آزمون سراسری کنکور محقق نشده است، تأکید کرد: فشار روانی بر دانش‌آموزان و خانواده‌ها و سرخوردگی‌های ناشی از عدم قبولی در رشته مطلوب از مهمترین آسیب‌های کنکور سراسری به شمار می‌آیند.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: جولان برخی در انتشار ابزارهای کمک آموزشی‌ کنکور، برتری مستمر مدارس پولی در بازی آموزش بازاری و مدارس خاص، استمرار شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی، تخریب تعادل تربیتی، خنثی شدن برنامه درسی رسمی، بیکاری فارغ‌التحصیلان، تغییر رشته مکرر دانشجویان، حافظه‌محوری، بی توجهی به استعداد دانش آموزان، آموزش غیرکاربردی و غیرعمیق، تضعیف علوم انسانی و علوم پایه، ضایع شدن ده‌ها هزار میلیارد تومان بودجه بخش آموزش و.... از جمله مشکلات کنکور سراسری و موکول کردن آینده افراد به برگزاری آزمونی چند ساعته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از پنج دهه از سیاست برگزاری کنکور در قالب «جذب و پذیرش دانشجو» می‌گذرد، خاطرنشان کرد: در این دوران انواع تغییرات در این حوزه را شاهد بودیم. گاه عدم تمرکز، دقت بر استانداردسازی سؤالات، حذف کنکور از مسیر افزایش ضریب تأثیر معدل و سابقه تحصیلی، گاه ایجاد سهمیه و زمانی هم توسعه ظرفیت دانشگاه‌ها را پاسخی برای حل مشکلات دانسته‌ایم که تجربه ثابت کرد هیچکدام از این مسیرها برای ایجاد اتصال میان آموزش عالی و جامعه آنگونه که باید مؤثر نبوده است.

قاضی‌زاده هاشمی با تصریح اینکه عدم تحلیل صحیح از شرایط سبب شده همواره انگشت اتهام به سمت نهادهای مسئول مانند آموزش و پرورش، سازمان سنجش، وزارت علوم و ... نشانه رود، گفت: جامعه نیازمند سامانه‌ای است که بر اساس آن بتواند افراد را برای قرار گرفتن در موقعیتهای مختلف اجتماعی شناسایی کند؛ حال آنکه کنکور فقط بخشی از علوم تدریس شده به دانش آموزان را مبتنی بر حافظه محوری در زمان خاص و قدرت تست‌زنی سنجش و انتخاب می‌کند.

وی اضافه کرد: مسلماً هر آنچه در طی سال‌های آموزش به دانش آموزان تدریس شده منجر به یادگیری در آنان نشده است و سنجش محفوظات ملاک مناسبی برای شناسایی شایستگی افراد نخواهد بود. همچنین ورود به دانشگاه، ممکن است نیازمند احراز صلاحیت‌های دیگری باشد که اساساً در برنامه درسی رسمی آموزش و پرورش جای نمی‌گیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اکنون نظام‌های دانشگاهی نسبت به نوع داوطلب ورودی خود هیچ اعمال نظری ندارد و به تبع آن مسئولیتی هم نمی‌پذیرد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید بتوانند تقاضای خود برای هر کد رشته را دقیق‌تر اعمال کنند و نسبت به تعریف شایستگی‌های ورودی‌های هر کد رشته فعال شوند تا بتوانند نسبت به جایابی فارغ‌التحصیلان خود در موقعیت‌های شغلی آتی، پاسخگویی داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید نظام آموزش عالی، خانواده‌ها، آموزش و پرورش و دانش آموزان در یک حرکت فازبندی شده به سمت اصلاح روش گام بردارند، گفت: اکنون دانشگاه‌ها نوع و ترکیب وزنی شایستگی‌های فردی مدنظر خویش را برای ورودی‌های کدرشته‌هایشان تعریف نکرده‌اند. از سوی دیگر آموزش و پرورش هم داده‌های قابل سنجشی ناظر بر احراز شایستگی‌های فردی دانش آموزان تولید نمی‌کند و برنامه مشخصی برای شناسایی و پرورش شایستگی‌های متنوع و متکثر در دانش آموزان ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه جامعه نیز به دلیل موقعیت‌های متفاوت اجتماعی و اقتصادی افراد شرایط منصفانه‌ای را ندارد، تأکید کرد: شاه کلید تغییر در نظام سنجش و پذیرش دانشجو، طراحی یا تعیین منابع سنجش است. مهمترین ظرفیت موجود، امکان برگزاری امتحانات نهایی متوسطه دوم در تمامی دروس و بر اساس سرفصل درسی (نه کتاب درسی) است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سازمان سنجش نیز در کنار این مسئله می‌تواند آزمون استاندارد شایستگی را طراحی و به صورت سالانه برگزار کند. همچنین آموزش و پرورش می تواند از ابتدای متوسطه اول نسبت به شناسایی، پرورش و سنجش مستمر شایستگی‌های فردی در قالب هدایت تحصیلی اقدام کند و این روش نسخه آغازینی است که قابلیت عملیاتی شدن را تا سه سال دیگر خواهد داشت.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه